Biografie
La sfarsitul anilor ’60 si la inceputul deceniului al optulea, venea spre cinematograf, intai ca scenarist si apoi ca regizor, un scriitor important, Nicolae Breban, aflat astazi la ora unei frumoase aniversari. A debutat in film ca scenarist al lung metrajului Rautaciosul adolescent, realizat de Gheorghe Vitanidis, in 1969, cu Irina Petrescu, Iurie Darie, Virgil Ogasanu, Ioana Bulca in distributie. Autorul a venit inspre film, apoi, cu unul dintre cele mai cinematografice romane ale sale, Animale bolnave, semnand, in 1971, pelicula Printre colinele verzi, descoperindu-si, intre carte si film, vocatia de regizor. O intriga aparent politista deschide filmul: o crima, apoi o a doua, o a treia, intr-un orasel tihnit si fara antecedente, pun in miscare un intreg aparat de ancheta, care, dupa ce-si consuma energiile pe cateva piste false, descopera nu numai asasinul, ci fapt mult mai important intr-un asemenea film, „ratiunile” crimei. Dincolo de pretextuala intriga politista, scenaristul si regizorul Nicolae Breban incearca – si reuseste – un cinematograf de analiza. Pionii conflictului, in majoritatea cazurilor caractere pregnant conturate, propun mici universuri morale, pe care autorul le analizeaza meticulos, prin prisma unor fatete uneori contradictorii si reflectate in constiinta ambigua a unui adolescent hipersensibil si introvertit (Dan Nutu). Doar doua exemple. Arion, uriasul si impozantul Arion (Mircea Albulescu), care duce pe umerii sai povara predicatorului sincer, credincios, pare descins din lumea eroilor dostoievskieni. Miloia, umilul si supusul Miloia (Vasile Nitulescu, „facut” parca pentru acest rol tragic), este un om sterp sufleteste, un „teritoriu uman” labil, pe care oricand se pot produce drame si acte de fanatism. Tensiunea filmului este sustinuta si de splendida partitura muzicala a lui Tiberiu Olah, de imaginea functionala a operatorului Aurel Kostrakiewicz, de regizorul secund Constantin Vaeni (un sfetnic bun pentru regizorul-debutant). Din pacate, regizorul Nicolae Breban „n-a dansat decat o vara” pe ringul filmului romanesc, prima sa experienta fiind si ultima, desi Printre colinele verzi a scris o pagina originala in istoria filmului de actualitate si a avut sansa rara de a fi inclus in selectia oficiala a Festivalului de la Cannes. Dar (atentie!) in bibliografia prozatorului Nicolae Breban sunt inca multe „romane cinematografice”.