Părerea criticului
A fost nevoie de două încercări mai puţin reuşite pentru ca seria Cars/Maşini, rămasă la coada realizărilor Pixar, să recucerească iubitorii de animaţie. Cars 3, intrat din 16 iunie şi în cinematografele noastre, arată exact de ce are cel mai mult nevoie o poveste în imagini memorabilă: personaje bine dezvoltate, emoţie şi o poveste actuală şi onestă, perfect integrată în istoria protagonistului.

Primul Cars a fost despre o mândră şi arogantă maşină de curse, care își găsește mentorul - pe Doc - când se trezește izolată într-un mic oraş de provincie. Continuarea s-a prezentat cu totul diferit - o aventură internaţională cu spioni, ce a mutat focusul pe Bucşă, care a scos echipa din Valea Radiator, implicând-o într-o ameţitoare misiune (ce nu a prea fost pe placul criticilor). Lucrurile nu doar că se domolesc în partea a treia, dar se şi așază într-o notă mai profundă, ce dă sens parcursului lui Fulger McQueen.

Au trecut 10 ani de la prima aventură a acestuia şi nu ne miră să îl vedem cum luptă încă pentru locul întâi și nici că este întrecut de modele mai noi. Scos din joc de mult mai rapidele maşini de curse, ce folosesc în antrenament noile descoperiri tehnologice, McQueen trebuie să își regăsească forța și motivația. Face acest lucru întorcându-se în Valea Radiator şi la amintirile despre regretatul Doc Hudson. Strălucirea trecutului, la care apelează odată ce realizează că este pe cale să fie scos definitiv din lumea curselor, îl ajută să își definească viitorul.

Chiar dacă încetinește periculos de mult pe alocuri - rememorarea anilor de glorie se face cu frâna trasă - povestea te ține aproape de eroul pe patru roți datorită accentului pus pe un lucru extrem de important și înțeles atât de noua, cât și de vechea generație: importanța relației dintre cele două vârste, a transferului de experiență, esențial în formarea noilor campioni, pe lângă ajutoarele moderne… Cu ajutorul celui care l-a pregătit pentru performanță pe Doc și a veteranilor săi prieteni, eroul îşi adaptează vechea tehnică de motivaţie ("Eu sunt viteză") și aplică trucuri de antrenament - le vedem în secveţe incitante pe malul mării ori într-o cursă în noroi periculoasă - pe care mașinile noi și moderne nu au cum să le știe din simulările pe calculator. Nu bănuiește însă cât de importante vor fi acestea pentru cea desemnată a fi acum antrenoarea sa, Cruz Ramirez.

Cei mici au trăit la maxim povestea lui Fulger, umilit de rivalul său mai tânăr, Jackson Strom - care l-a ajutat, astfel, să descopere în Ramirez (filmul punctează astfel și la egalitatea între sexe) exact acea scânteie de pasiune și talent pe care o avea și el în tinerețe… Pentru ei a fost extrem de emoționantă scena în care fostul campion, de care s-au atașat treptat în toți acești ani - prin numeroasele jucării Cars ce le-au ținut companie - are un accident şi iese de pe pistă, zdrobit. Au simţit apoi dezamăgirea acestuia în momentul în care, exasperat să revină cât mai repede pe pistă, ajunge să distrugă sofisticata baza de antrenament... Ei descoperă însă, pe parcurs, că eșecurile sunt, de fapt, niște pași înainte… Și că, uneori, pentru a rămâne în joc trebuie să te reinventezi, chiar dacă asta înseamnă să cedezi locul în lumina reflectoarelor.

Mai mult decât acțiune, expresivitatea maşinilor, grafică impecabilă, scene dinamice și adrenalină, a treia parte a aventurilor lui Fulger McQueen oferă acea absolut necesară, credibilă și fără derapaje revenire la origini a protagonistului. Bucşă, Luigi cu expresiile lui italieneşti şi leneşele tractoare vor oferi cele mai amuzante momente ale animaţiei, iar coloana sonoră, fără să vină cu hit-uri memorabile, va acompania încercările eroului. Pixar repară aşadar franciza prin Cars 3, căci oferă o abordare mai serioasă, mai emoţionantă şi concentrată pe eroul central, ce reușește să ajungă și la inima publicului adult.