Părerea criticului
Dupa Transformers, Shia LaBeouf joaca intr-un thriller cu referinte la genul horror. De data asta Kale (LaBeouf) e un tanar temperamental, care primesste o pedeapsa pentru comportament violent (de fapt, o izbucnire provocata de ofensa la adresa tatalui sau, mort intr-un accident de masina). Pedeapsa, 3 luni de arest la domiciliu, garantate de un senzor de proximitate montat la glezna, il imobilizeaza acasa (si de aici o paralela cu filmul lui Hitchcock The Rear Window, despre un fotograf imobilizat in camera sa care surprinde, in ipostaza de voyeur, o crima in casa apropiata).

Daca jocurile pe calculator si muzica par optiunea de a alunga plictiseala, odata ce acestea sunt interzise de mama lui Kale, acesta ajunge voyeur in lipsa altei ocupatii. Spionand pe geam pe vecinii de cartier, Kale il vede pe Robert Turner (David Morse), venind intr-un Ford Mustang lovit, corespunzand suspect de mult cu descrierea masinii unui criminal in serie din Austin, Texas. Impreuna cu prietenul Ronnie (Aaron Yoo), o spioneaza si pe frumoasa fata de vizavi, Ashley Carlson (Sarah Roemer). Pentru a completa operatiunea de filaj, aceasta li se alatura dupa ce ii surprinde.

Temerile celor trei, bazate pe o presupunere, se confirma abia atunci cand vad la geam o femeie panicata, incercand sa iasa din casa, ceea ce-i convinge ca Turner intr-adevar rapeste oameni si ii ucide acasa. Temandu-se pentru viata femeii, unul dintre tineri pleaca sa vada garajul, unde descopera ceea ce pare un sac cu un cadavru, drept pentru care cheama politia care nu descopera dovezi ale unei crime (in sac era vanat).

Un thriller care devine de la a doua treime un horror, Disturbia poate avea mare succes de box-office.

Daca acum 50 de ani voyeurul isi punea binoclul (sau obiectivul camerei foto) pe geam , acum vecinul pe care il spionezi e inregistrat cu camera de pe telefonul mobil, dupa care - eventual - ajunge pe YouTube...

E vorba de o schimbare a mentalitatii americane, de la valorizarea sferei private la demonetizarea ei?
Disturbia il aduce pe David Morse din Tacerea mieilor, o data cu tema camerelor ascunse in care asasinii isi sechestreaza victimele. Maniera filmarii - camera pe umar/ in mana aminteste de Blair Witch Project, iar scheletul din subsol pare luat din Raiders of the Lost Ark. Insa cele mai clare referinte duc catre seria Saw, pentru ultima parte a filmului.

Disturbia abunda in clisee - tanarul pedepsit, prietenul tampitel, mama neincrezatoare, politistul plictisit, si fata "fierbinte" de vizavi, sunt piese dintr-o reteta cunoscuta, in care baiatul - LaBeouf - care tipa dupa ajutor asteapta vecinul malefic sa se dezlantuie. Si nici actiunea, pe de alta parte, nu putea fi mai simpla. Chiar trecerea de la un prolog tragic la un deznodamant dramatic printr-o parte mai monotona nu schimba cu mult lucrurile.

Dar pe de alta parte, filmul - chiar evident inspirat din Rear Window, impartaseste cu acesta scenariul inteligent si provocator. Jocul actorilor e de asemenea inspirat, cu LaBeouf in rolul principal si cu mama eroului interpretata de Carrie Anne Moss, intr-un rol ce completeaza bine rolul principal.