Părerea criticului
Noul film al lui Almodovar este atat de bun incat, oricat de "la rece" ai incerca sa vorbesti despre el, tot te paste un patetism enervant.

Lumea interioara a femeii il preocupa in continuare pe Almodovar (unul din personaje spune:"Creierul femeii este un mister") numai ca, de data aceasta ea este motorul, motivatia existentei personajelor de sex opus.

Benigno (Javier Camara) este un tanar usor retardat, care s-a dedicat in totalitate mamei sale, cazuta intr-o depresie vecina cu paralizia. Dupa moartea ei, Benigno isi transfera intreaga dragoste asupra Aliciei (Leonor Watling), o balerina transparenta care zace in coma, in urma unui accident de masina. Intr-un alt plan al filmului se consuma povestea celuilalt cuplu: ziaristul Marco (Dario Grandinetti) si Lydia (Rosario Flores) femeia toreador. Amandoi se afla in convalescenta dupa cate o drama sentimentala. Relatia lor pare sa se cristalizeze pe zi ce trece dar, intr-o zi, Lydia este invinsa de taur si, aflata intr-o coma ireversibila, ajunge in acelasi spital unde vegeteaza Alicia.

Benigno si Marco se imprietenesc la capataiul femeilor adorate si primul il convinge pe cel de-al doilea sa creada in miracole, luptand pentru readucerea la viata a iubitei. Benigno crede ca in profunzimile comei mai exista, totusi, un resort care functioneaza. De aceea, ingrijeste cu fervoare frumusetea Aliciei: o spala, o coafeaza, o machiaza, ii lacuieste unghiile si, mai ales ii vorbeste necontenit.

Stie ca balerina fusese pasionata de filmele mute, asa ca devine un cinefil asiduu, povestindu-i, apoi, cu lux de amanunte tot ce a vazut. Spectatorului i se ofera un astfel de film, alb negru, intitulat "Amantul pitic", un adevarat giuvaer al gandirii regizorale.

Pentru cei care au vazut deja "Hable con ella" si au fost incantati (sau, de ce nu, socati!) iata originea filmului din film, povestita de insusi Pedro Almodovar: "Deoarece filmul nu exista cu adevarat, a trebuit sa-l fac eu. Scrisesem deja povestea unui om care se micsoreaza, dar era o varianta mult mai detaliata decat cea din "Vorbeste cu ea".
In varianta originala, era o poveste de dragoste si suspans. Omul care se micsoreaza o paraseste pe Amparo, superba savanta, si se intoarce acasa, la mama sa despotica, sperand intr-o sansa de impacare. Atunci cand din Alfredo nu mai raman decat cativa centimetri, se muta intr-una din jucariile sale, traind acolo inconjurat de fetisurile copilariei.
Ratacita printre paginile uneia dintre cartile sale preferate, Alfredo gaseste o scrisoare de la tatal sau mort. Chiar daca ii era adresata, nu o primise niciodata. In aceasta scrisoare, tatal il previne pe Alfredo asupra nebuniei mamei sale, care nu face decat sa se acutizeze mereu, si ii marturiseste ca ea este cea care il va ucide.
Mama isi da seama ca Alfredo a descoperit crima. Fiul se refugiaza intr-un trenulet electric, pe care nu-l paraseste de teama ucigasei. In plin acces de nebunie, mama il vaneaza dintr-un vagon intr-altul. In mod salvator, apare Amparo care il ia pe micul Alfredo in camera ei de hotel. Din ratiuni evidente, am folosit doar inceputul si finalul intregii melodrame.
Mi-a facut placere sa realizez aceste fragmente. Ani intregi am visat la imaginea indragostitului care se plimba in jurul trupului fapturii iubite, de parca ar explora un peisaj numai al sau."

Cu sau fara "Amantul pitic", filmul lui Almodovar este o capodopera care trebuie vazuta cu orice pret! Motive, cu carul: actori extraordinari, uimitoare subtilitati ale scenariului, sensibilitate si umor, tandrete si ferocitate, imagini de un rafinament indescriptibil, muzica fabuloasa. Pe scurt, arta la maximum intr-un film care te seaca la inima chiar daca nu esti expert in materie!