La atatia ani de la realizare filmul impresioneaza si l-am urmarit cu placere.Jean Gabin era superb in anii aceia, mare actor.
cezarika21
pe 21 Martie 2014 11:16
Realizat spre finalul perioadei interbelice, "La grande illusion" prefigura viitorul conflict militar ce va zgudui Europa timp de şase ani. Acea perioadă era una în care naţionalismul devenea din ce în ce mai radical, rasismul şi xenofobia creşteau în intensitate, iar statele începeau să adopte o politică militaristă, prevăzând apropierea unui război. Acţiunea filmului se petrece în timpul Primului Război Mondial (1914-1918), dorind să readucă oamenilor amintirea războiului încheiat cu aproape 20 de ani în urmă şi care începuse a fi uitat.
În ciuda faptului că "La grande illusion" este un film de război, regizorul Jean Renoir evită să prezinte însă vreo luptă şi se concentrează pe relaţiile umane stabilite între cei implicaţi în aceste evenimente. Indiferent de naţionalitate, oamenii din taberele inamice nu îşi doresc războiul şi îl privesc doar ca pe o datorie impusă de stat. Aristocratul francez şi cel german se consideră prieteni, împărtăşindu-şi experienţe sociale trăite în timpul păcii şi conversând în diferite limbi. Cei doi aristocraţi înţeleg că războiul va aduce o nouă ordine socială, iar societatea viitoare nu va mai ţine cont de clasele sociale. Sacrificiul făcut de căpitanul de Boeldieu pentru salvarea locotenenţilor Maréchal şi Rosenthal este o dovadă a faptului că ofiţerul superior francez înţelege că privilegiile aristocraţiei în noua societate postbelică vor dispărea. Renoir combate şi atitudinea antisemită, introducând un personaj evreu pe nume Rosenthal, care provenea dintr-o familie de imigranţi îmbogăţiţi şi îşi împărţea alimentele primite cu ceilalţi prizonieri, dovedind un umanism ce nu ţine cont de barierele de naţionalitate şi de clasă socială.
Prezentând neajunsurile războiului, filmul militează în mod subtil pentru necesitatea păcii şi a înţelegerii între oamenii de diferite naţionalităţi şi renunţarea la prejudecăţile învechite privitoare la rase sau naţionalităţi. Războiul este inutil pentru că afectează interesele tuturor națiunilor, distrugând vieţi şi resurse economice; este o iluzie că problemele reale ale omenirii s-ar putea rezolva printr-un război care ar aduce tuturor numai pagube. Ideea principală care reiese din acest film este că oamenii ar trebui să caute ceea ce îi uneşte şi nu ceea ce îi dezbină şi să coopereze între ei pentru a crea o lume mai bună care să nu ţină cont de diferenţe de naţionalitate, de limbă, de religie sau de clasă socială.
stalex
pe 02 Februarie 2013 13:20
Ceea ce initial pare doar un alt film de razboi, cu prizonieri si evadari, se releva pe parcurs drept o meditatie profunda asupra schimbarilor produse, in primul rand in plan social, de primul razboi mondial. Sacrificiul lui Boieldieu e reprezentativ pentru iesirea din scena a vechii aristocratii. Viata va continua si fara ea - dar cum? Aparent Renoir da un raspuns mai degraba optimist la aceasta intrebare, dar sa nu uitam ca filmul se numeste La grande illusion; e cumva o premonitie, pe care oricare dintre noi, cei care stim ce s-a intamplat cativa ani mai tarziu,o putem confirma. Inclusiv din acest punct de vedere e foarte interesant filmul: e o imagine asupra primului razboi a unui om care nu stie nimic din cel de-al doilea. Fraternitatea intre francezi, germani, evrei e posibila, pare a spune Renoir, o data eliminata conjunctura razboiului. Dar nu trebuie sa ne facem prea mari iluzii - o indoiala pe care istoria a avut grija s-o adevereasca doar doi ani mai tarziu...
cosmin742000
pe 30 Septembrie 2012 09:32
Un film destul de comic fata de ce fel ma asteptam sa fie.Felul cum este prezentata viata in lagarele germane in ww1 pare a fi o viata de lux raportata la conditiile de viata (?) actuale din Romania
În ciuda faptului că "La grande illusion" este un film de război, regizorul Jean Renoir evită să prezinte însă vreo luptă şi se concentrează pe relaţiile umane stabilite între cei implicaţi în aceste evenimente. Indiferent de naţionalitate, oamenii din taberele inamice nu îşi doresc războiul şi îl privesc doar ca pe o datorie impusă de stat. Aristocratul francez şi cel german se consideră prieteni, împărtăşindu-şi experienţe sociale trăite în timpul păcii şi conversând în diferite limbi. Cei doi aristocraţi înţeleg că războiul va aduce o nouă ordine socială, iar societatea viitoare nu va mai ţine cont de clasele sociale. Sacrificiul făcut de căpitanul de Boeldieu pentru salvarea locotenenţilor Maréchal şi Rosenthal este o dovadă a faptului că ofiţerul superior francez înţelege că privilegiile aristocraţiei în noua societate postbelică vor dispărea. Renoir combate şi atitudinea antisemită, introducând un personaj evreu pe nume Rosenthal, care provenea dintr-o familie de imigranţi îmbogăţiţi şi îşi împărţea alimentele primite cu ceilalţi prizonieri, dovedind un umanism ce nu ţine cont de barierele de naţionalitate şi de clasă socială.
Prezentând neajunsurile războiului, filmul militează în mod subtil pentru necesitatea păcii şi a înţelegerii între oamenii de diferite naţionalităţi şi renunţarea la prejudecăţile învechite privitoare la rase sau naţionalităţi. Războiul este inutil pentru că afectează interesele tuturor națiunilor, distrugând vieţi şi resurse economice; este o iluzie că problemele reale ale omenirii s-ar putea rezolva printr-un război care ar aduce tuturor numai pagube. Ideea principală care reiese din acest film este că oamenii ar trebui să caute ceea ce îi uneşte şi nu ceea ce îi dezbină şi să coopereze între ei pentru a crea o lume mai bună care să nu ţină cont de diferenţe de naţionalitate, de limbă, de religie sau de clasă socială.