Părerea criticului
Ati auzit vreodata de Miranda July? Aproape sigur nu, pentru ca pana la Camera d'Or si alte premii anul trecut la Cannes, July era doar o necunoscuta artista multimedia.

Statutul Mirandei July i-a fost schimbat de primul ei lungmetraj, "Me and You and Everyone We Know" ("Eu, tu si toti cei pe care-i stim"), un antifilm despre sentimente, acte ratate si o insingurare ciudata, exuberant-comunicativa. Pe numele ei adevarat Miranda Grossinger, regizoarea si-a ales numele de scena "July" pentru ca, spune ea, luna iulie este cea care ii amplifica spiritul creator. "Me and You and Everyone We Know" a fost filmat in iulie si august 2004.

Fara a avea un actor principal, "Me and You and Everyone We Know" - titlu extrem de bine ales - este mai degraba un buchet de vieti stranse laolalta de acelasi fir: dorinta de comunicare, dar in acelasi timp si teama de ea.

Richard Swersey (John Hawkes) este un vanzator de pantofi (nici o asemanare cu Al Bundy) separat de curand de sotia sa, entuziasmat, dar si speriat de noua sa libertate. E dornic sa-si ia viata de la capat, dar, cand spontana Christine (Miranda July) se simte atrasa de el, il cuprinde panica si reactioneaza exagerat. Christine, o artista in cautarea afirmarii, este cea care da tonul filmului, scenariul combinand fragmente din creatiile ei (de fapt creatii multimedia ale regizoarei si scenaristei Miranda July) si interactiunile cu Richard si alte personaje ale filmului.

Printre acestea, Robby (Brandon Ratcliff), fiul in varsta de sase ani al lui Richard, implicat intr-o relatie pe internet cu o straina, sau fratele lui, Peter (Miles Thompson), care devine subiect de experiment pentru colegele de scoala si vecinele din cartier, dornice sa-si exploreze sexualitatea sau abilitatile de a intemeia o familie. Una peste alta, multitudinea de copii din film si replicile dulci-amare, dar pline de speranta ale lui July, transforma "Me and You and Everyone We Know" intr-un experiment in acelasi timp ludic si foarte serios, in care nu se intampla nimic si totusi se intampla totul.

Sub acest aspect, pelicula lui July seamana foarte mult cu "Off the Map" ("Dincolo de departe", 2003), un film al lui Campbell Scott, ale carui personaje (o familie, vecini, un intrus) incercau sa comunice intr-un tinut arid a carui imensitate dadea oricarei incercari de comunicare o aparenta de inutilitate. Miranda July schimba tinuturile desertice ale Americii cu orasul mic, de provincie, dar la fel de refractar in fata comunicarii, o adevarata invitatie la izolare, la ridicarea de bariere vizibile si invizibile.

"Ma intereseaza oamenii care vor sa se apropie unii de altii - un cartier, o familie, un cuplu - dar care nu au mijloacele pentru a face acest lucru. Unele dintre cele mai eficiente ritualuri care tin de apropiere sunt ritualurile care implica dezastrul. Dupa coeziunea dezastrului, apare nostalgia dupa inocenta, care precede criza. Dupa nostalgie vine un sentiment covarsitor ca nimic nu s-a schimbat. Asadar acesta este un film in care foarte putine lucruri se schimba, insa schimbarile infime care apar sunt declansate de capacitatea personajului de a face fata momentului, de a ramane deschis in fata problemelor. Personajele sunt intotdeauna tentate de criza, insa adevaratele drame sunt microscopice", a spus Miranda July despre scenariul ei premiat si la Sundance.

"Me and You and Everyone We Know" este unul dintre exemplele fericite ale filmului independent, concentrat mai degraba pe originalitatea viziunii si nu pe promovare sau profit. Pelicula lui July este aproape un film de familie (buget de 2 mil. $), o joaca distractiva, invioratoare, cu efect pozitiv atat asupra creatorilor cat si a spectatorului. Pornit suta la suta din mintea de-acum faimoasei Miranda July, el ocoleste plin de intuitie capcanele intinse de originalitatea sa, reusind sa ramana alert, egal, curajos si in acelasi timp accesibil. Simplitatea scenariului lui July ii permite sa acorde o atentie egala tuturor personajelor de diverse varste si sa observe lupta lor pentru o comunicare cu sens intr-o societate in care insingurarea si izolarea s-au transformat in mod de viata.