Părerea criticului
Stiu exact de cand nu am mai vazut un film care sa amuze si emotioneze in egala masura: de la In America lui Jim Sheridan incoace – adica fix cam de un an...

Acum, acest film se numeste Pieces of April (tradus, destul de aiurea, prin Cina cu bucluc, ceea ce te face sa te gandesti la o comedie frantuzeasca debila). Da, este o comedie, dar este si o drama, iar trecerea de la una la alta e-atat de fireasca incat nu ai nici o clipa sentimentul „genurilor”. Daca seamana cu ceva, Pieces of April seamana tocmai cu filmul lui Sheridan: are in centru o familie, se petrece intr-un cartier sarac din New York si ajunge, intr-un timp record (80 de minute), sa spuna atat de multe despre iubire, viata & moarte (fara majuscule!) incat te-ntrebi, pe buna dreptate, de ce alte filme nu reusesc.

Cu-atat mai mult cu cat, se vede cu ochiul liber, filmul e facut la sub-buget: pare filmat cu o camera video, ceea ce nu-i slabeste intensitatea si nu-i diminueaza calitatile – dimpotriva: filmul are acea directete fara blabla-uri pe care-o asociem peliculelor independente. Pieces of April – care este debutul ca regizor al scriitorului & scenaristului Peter Hedges - lasa pe marginea trotuarului multe pelicule cu pretentii mari & idei mici, sau deloc.

Desi povestea absoarbe, putin cate putin, mai toate ingredientele interrasial/multiculturale (April e combinata cu un negru si locuieste intr-un imobil in care are ca vecini alti negri, asiatici, punkeri, freaksi etc.), nu are nimic tezist. April (Katie Holmes din Wonder Boys) si-a invitat familia de Ziua Recunostintei. Cand sa puna curcanul in cuptor, constata ca aragazul nu-i merge. Asa ca se plimba cu „turkey”-ul de la un vecin la altul, de la un etaj la altul, in asteptarea familiei (pe drum, cu masina) pe care nu vrea s-o dezamageasca...

Dar April nu este catusi de putin „fata model”! Nu e nici „Mamica de ocazie”, nici „Nevasta perfecta”; e o fata oarecare, cu o viata plina de fire incurcate & multe nevroze nerezolvate. Iar maica-sa, Joy (geniala Patricia Clarkson!), cu care nu s-a-nteles niciodata, e pe moarte (cancer la sani), asa ca toata familia ii inghite greturile & hachitele. Nimeni, din familie, nu este idealizat: nici tatal, Jim, grasanul vesnic optimist pentru ca destul de naiv (Oliver Platt, excelent), nici cealalta fiica, Beth, o mucoasa plicticoasa (Alison Pill), nici fratele, Timmy, maniac al camerei foto (John Gallagher jr.), in fine, nici bunica Dottie, senila si, ca atare, senin de indiferenta (Alice Drummond).

Hedges - care a scris romanul dupa care s-a facut What’s Eating Gilbert Grape?, filmul cu Johnny Depp si Leonardo di Caprio, si care a co-scenarizat About a Boy, dupa romanul lui Nick Hornby - spune povestea printr-un continuu montaj paralel, focalizand, fara ostentatie, pe cateva scene: mini-criza lui Joy, cand se da jos din masina si-ncearca sa faca autostopul inapoi acasa, „Thanksgiving-story”-ul povestit de April – stangaci – familiei de chinezi, in fine (momentul cel mai emotionant al filmului) epifania lui Joy, intr-un WC, cand surprinde o scena de abandon matern care o duce inapoi in timp, aducand-o, totodata, cu picioarele pe pamant...

Sunt scurte sugestii revelatoare, care demonstreaza maiestria de portretist a lui Hedges si incapatinarea sa in a nu ceda facilitatii cliseului – de a lua locul comun si a-i suci gatul, dezvaluind umanitatea (ascunsa) a unei situatii.

Pieces of April este un film profund adevarat, ceea ce inseamna ca nu face concesii nici retetei „comice”, nici celei „dramatice”. Pur si simplu, se multumeste sa spuna o poveste care are cate putin din amandoua. Ca orice poveste rupta din viata.