Părerea criticului
Nu, nu e vorba de Alice, ci de Jeliza-Rose. și nu e Wonderland, ci Tideland – o țară grotesc – fascinantă; te atrage ca orice lucru negândit și neimaginat.

Cea mai pregnantă impresie pe care acest film ț;i-o lasă este pierderea semnelor inocenței la un copil; doar jocul mai dă coerență înțelegerii personajului. Pentru că, da, Jeliza – Rose este totuși un copil de nouă ani care … se joacă. Dar jocul și visul – deși sunt refugii din calea unei lumi monstruoase, - nu ne arată un alt univers. Pentru Jeliza – Rose lumea ei, lumea dinăuntru este o emulație a celei dinafară, o explicare, o justificare a ei și o aducere la statutul de firesc.

Astfel, păpușile Mustique, Baby Blonde, Glitter Gal și Sateen Lips sunt … capete vorbitoare de păpuși, scenele de teatru ale fetiţei aflate în faţa oglinzii înseamnă mimarea propriei morţi, lumea e alcătuită din fantome cărora trebuie să le aducă jertfe şi din oameni ai mlaştinilor care se trezesc la apus. Dar toate astea o fac magistrală pe Jodelle Ferland în acesr rol.

Celelalte personaje sunt de asemenea pitoreşti pirn bizarul şi fantasticul lor: Dickens, tânărul retardat şi epileptic pasionat de submarine şi de distrugerea rechinului uriaş ce călătoreşte pe căile ferate din apropierea casei sale. Apoi Dell, sora mai mare a acestui băiat , o apariţie fantomatică, îmbrăcată în negru, ce se ascunde în spatele unei măşti de apicultor, pasionată de împăiatul animalelor.

Apoi… sau , mai întâi, tatăl fetei, aflat mereu “în vacanţă” după injectarea heroinei de care e dependent.

Filmul e sub semnul nefastului, sinistrului, sumbrului şi totuşi atrage. Îţi lasă o tristeţe profundă chiar dacă se termină în cheie optimistă – ca orice lucru care nu mai este el însuşi, care nu îşi mai este propriu, care şi-a pierdut natura ce tocmai îl definea. Şi această tristeţe sumbră vine din modul în care e înţeleasă şi prezentată copilăria.

În acest film, Terry Gilliam mi se pare mai creativ ca oricând, din nou în acelaşi stil bizar şi inconfundabil cu care ne-a obişnuit. Unele cadre în mişcare, mareea la care face trimitere titlul, mareea aceasta fantastică, dar care se retrage în destrămare….

Casa - devenită ocean, întreaga punere în scenă farmecă. Ah, şi mai sunt şi animalele care vorbesc…

Da, cu adevărat, filmul este fascinant în ciudăţenia lui.