Andrei Boncea, producătorul român al The Asset: „este o producție uriașă, un spy thriller internațional”

The Asset, cu Michael Keaton, Maggie Q și Samuel L. Jackson se filmează săptămânile acestea în diferite locații din București

Din 7 ianuarie, Michael Keaton (Birdman, Batman, Robocop) și Maggie Q (Designated Survivor, Divergent, Mission Impossible 3) filmează în România pentru The Asset, în regia lui Martin Campbell, cel care a făcut The Expendables, James Bond-Casino Royale și Masca lui Zorro. Scris de Richard Wenk (The Equalizer 2, The Expendables), filmul este povestea a doi asasini de primă mână (Keaton și Maggie Q) aflați în competiție directă. Când mentorul unuia dintre ei este ucis, sunt nevoiți să facă o alianța de compromis ca să descopere criminalul. Frame Film, reprezentat de Andrei Boncea și Dragoș Buliga, este producatorul local pentru asigurarea serviciilor de producție în România. Andrei Boncea a răspuns întrebărilor Cinemagia despre producţia în plină desfăşurare a thrillerului The Asset. Reportajul de pe platourile de filmare poate fi citit aici.

Producătorul Rob Van Norden (Rambo, Last Blooddeclara că nu cunoaşte Bucureștiul. Pentru alegerea locațiilor ați primit un brief? CUm ați ales locurile de filmare? Ce caracteristici ați avut în vedere în alegerea acestor locații?
Andrei Boncea: Nu am primit inițial nici un brief. Am primt scenariul. Acțiunea scenariului se întâmplă în mare parte în Londra și Vietnam, și în mod firesc a trebuit să ne imaginăm unde am putea filma scenele respective. Am propus un moodboard mai multe variante de locații pentru fiecare scenă în parte, Este un lucru pe care îl facem cu fiecare proiect internațional care explorează posibilitatea de a filma în România, iar Bucureștiul este un oraș extrem de generos și divers din punct de vedere arhitectonic. Am pornit apoi într-o lungă prospecție cu producătorii și cu regizorul Martin Campbell, o perioadă care a durat mai bine de o lună de zile.

Ni s-a alăturat și scenograful Wolf Kroeger, un profesionist cu foarte multă experiență. Am luat practic Bucureștiul pe jos și am vizitat aproape fiecare loc sau stradă interesantă din oraș. Multe locații, unele vag descrise în scenariu, au fost descoperite pe măsură ce locațiile principale au fost stabilite și stilul filmului a fost definit. Este un proces creativ continuu, care înseamnă foarte mult research, iar echipa noastră de locații a muncit enorm în toată această perioadă ca să propună aproape zilnic variante noi. Martin este extrem de precis și detaliat cu fiecare scenă în parte și a petrecut mult timp în fiecare locație până a hotărât unde și cum filmează. Este însă și extrem de practic, se adaptează rapid și are o gândire foarte strategică în ceea ce privește programul de filmare și locațiile.

Avem deasemenea multe decoruri construite în locații și în studio, un echilibru și o continuitate stilistică de care este responsabilă echipa de scenografie a filmului.

Acțiunea din seara de sâmbătă se întâmplă în Londra, deci Bucureștiul devine un oraș anume, dar sunt și scene în care Bucureștiul e capitală europeană generică?
Andrei Boncea: Acțiunea de sămbătă se petrece în Londra, pe Carnaby Street, într-un bookshop care a fost construit integral la parterul unei clădiri dezafectate din apropierea Ateneului. Nu există scene în film care să se petreacă într-o capitală europeană „generică”.

Poate interesant ar fi de remarcat că am reușit să aducem în București scene care se petrec în Vietnam, în Saigon și Da Nang. Inițial, o mare parte din film trebuia realizat în Vietnam, însă - în timpul perioadei de research - am descoperit că putem găsi similitudini neașteptate între cele două locații atât de diferite și de pe continente atât de îndepartate. În ambele orașe, arhitectura sfâșitului de secol XIX, început de secol XX, a fost profund dominată de influența arhitecturală și culturală franceză (Vietnamul la începutul secolului XX este parte din Indochina, o colonie franceză, iar Bucureștiul devine o metropolă europeană, „Micul Paris”, cu ajutorul arhitecților francezi angajați să proiecteze cele mai importante clădiri ale orașului).

Am reușit astfel să recreăm în Bucureștiul vechi, scene din Vietnam aducând pur și simplu elemente de decor și recuzită asiatică și figurație specială. O scenă importantă din Vietnam este realizată în Pasajul Englez de pe Calea Victoriei.

Ce locatii ați ales pentru a reda partea din poveste care se întâmplă chiar în Bucuresti și de ce?
Andrei Boncea: Locațiile pentru secventele din film care se petrec în România au fost alese pur și simplu după necesitățile scenariului. Nu o să dezvăluim acum care sunt aceste locații pentru că sunt o surpriză. The Asset este însă o producție uriașă, un spy thriller internațional captivant și pentru un regizor care a relansat seria James Bond cu Golden Eye și mai ales cu Casino Royale, primul film cu Daniel Craig în rolul agentului 007, nu puteți decât sa vă așteptați ca fiecare scenă și locație în care se petrece acțiunea filmului să aibă un caracter aparte.

În ce a constat stimulentul financiar ce a convins echipa filmului The Asset să vină în România?
Andrei Boncea: România s-a alăturat în 2018 unui trend internațional în producția de cinema, introducând o schema de ajutor de stat pentru industria cinematografică. România a devenit extrem de competitivă la nivel european și mondial cu această inițiativă. Industria cinematografică, mai ales în ceea ce privește producțiile internaționale majore, este prin definiție o activitate economică cu o mobilitate masivă și marea majoritate a țărilor europene oferă producțiilor internaționale astfel de facilități cu un impact impresionant asupra economiilor locale și industriilor creative.

Astfel, într-o țară vecină, Ungaria, o astfel de inițiativă a facut ca industria locală să crească într-un deceniu de la câteva zeci de milioane la peste 1 miliard de euro în ultimul an. Cehia, Slovacia, Croația, Polonia, Lituania, au deasemenea scheme extrem de atractive pentru cinema.

The Asset este cel mai mare film care vine în România de la introducerea acestei scheme de „production incentives" (35% cash rebate din cheltuielile eligibile înregistrate pe teritoriul României). Anul trecul, producții precum Voyagers, cu Collin Farrel sau Violence of Action, cu Chris Pine, sau premiatul serial Killing Eve au ales România din aceleași motive.

Care au fost provocările particulare în producția acestui film?
Andrei Boncea: Pentru o producție de asemenea anvergura cea mai mare provocare a fost să putem construi o echipă de filmare care se să ridice la înălțimea așteptărilor echipei străine. Este o producție internțională, cu o echipă mare ( peste 250 de oameni) și avem multe naționalități în echipă în diverse departemente. Din fericire, tehnicienii și artiștiii români din acestă industrie sunt extrem de bine pregătiți și au fost extrem de bine primiți de catre producători, mulți din ei în poziții cheie în care de obiicei doar străini cu foarte multă experiență și credite internaționale erau acceptați.

Este a doua producție internaționala Frame Film (dupa filmul Dampyr care a terminat filmările in luna decembrie) si suntem foarte bucuroși că avem în acest moment în echipa noastră un grup de profesioniști foarte talentați cu care ne propunem să contribum la dezvoltarrea acestei industrii in Romania.

Andrei Boncea a fost unul dintre producătorii executivi la filmul Joyeux Noel, nominalizat în 2005 la Oscar pentru cel mai bun film străin, dar și pentru filmul lui Costa Gavras, Amen, sau pentru cel al lui Franco Zeffirelli, Callas Forever. A produs deasemenea California Dreaming, filmul de debut al regretatului Cristian Nemescu, care a câștigat premiul Un Certain Regard la Cannes în 2007, se vede într-un comunicat al casei de producție. 

Persoane