Cele mai captivante lumi construite în filmele din 2016
Iată scenografia demnă de Oscar 2017
Cinci filme se detașează anul acesta în cursa pentru Oscarul la categoria „Scenografie”, scrie publicația IndieWire. E vorba despre muzicalul favorit la Oscar al lui Damien Chazelle „La La Land”, thriller-ul eteric cu extratereştri „Primul contact”, hibridul Disney inventiv al lui Jon Favreau numit „Cartea Junglei”, „Doctor Strange” - turul misterios şi magic la care ne-a invitat Scott Derrickson în universul ocult şi, nu în ultimul rând, proiectul de suflet al lui Martin Scorsese – „Silence”.
„La La Land”
Pentru scenograful David Wasco, Los Angeles a devenit un tărâm Tehnicolor/CinemaScope, unde trecutul și prezentul se intersectează pentru pianistul de jazz Sebastian (Ryan Gosling) și actriţa aspirantă Mia (Emma Stone). Deși scenograful a fost nevoit să exploreze comori ascunse precum Cafeneaua istorică Lighthouse Café din cartierul Redondo Beach, triumful lui rămâne - pe de o parte - recrearea intersecției dintre autostrăzile 110 și 105 cu o perspectivă asupra panoramei orașului și - pe de alta - recrearea planetariului Griffith Park Observatory.
În timpul unui weekend fierbinte de august, poliția rutieră din California a închis intersecția pentru a permite filmările scenei în care apar Sebastian și Mia printre 100 de dansatori. A fost ideea lui Wasco să-l pună pe Sebastian la volanul unui Buick Riviera din anii 1980.
Şi chiar dacă scenograful adoră filmările în natură, el a construit un platou de filmare masiv pentru numărul de dans fantezist din planetariu. „Am găsit un proiector de planetariu Minolta la mâna a doua pe E-bay – la fel ca cel real din epoca filmului „Rebel fără cauză” – și l-am pus pe o placă turnantă. Am construit întregul platou în jurul acelui cerc extravagant Art Deco și ei au putut să cableze totul și să-i ducă până la ceruri; actorii legați de cabluri au putut să redea senzația de zbor când dansau”, a declarat Wasco pentru IndieWire.
„Arrival/Primul contact”
Scenograful Patrice Vermette a creat diverse forme pentru a o conecta pe lingvista extraordinară Louise (Amy Adams) cu extratereștrii heptapozi. Printre acestea s-au numărat o navă ovală (inspirat fiind de o planetă din afara sistemului nostru solar), bariera orizontală din interior şi desenele circulare prin care comunică cu extratereştri, simbolizând timpul perceput de extratereștri ca fiind fără început și fără sfârșit.
„Am avut probleme cu crearea unei limbi. Ne-am uitat la hieroglife, dar Denis nu credea că erau destul de extraterestre, iar soția mea (Martine Bertrand) este pictor și a întrebat dacă ar putea să facă o încercare. În dimineața următoare, ea ne-a prezentat o serie de desene și unul dintre ele a fost această logogramă care părea o pată de cerneală. Era perfectă – am transformat-o într-o serie de 100 de simboluri”, a declarat Vermette pentru IndieWire.
„The Jungle Book/Cartea junglei”
Pentru a atinge un nou nivel de fotorealism, s-a ridicat ștacheta pentru animație la MPC și Weta Digital, astfel încât să arate ca un film live-action. Provocarea pentru scenograful Christopher Glass a fost să fie mai detaliat decât în live-action, până la texturi de roci, scoarță de copac și ace de pin.
Glass a creat o serie de medii, de la vizuina lupului din deschidere, unde a crescut Mowgli şi profunzimile întunecate și luxuriante ale junglei lui Kaa până la lumea colorată a lui Baloo şi templul regelui Louie.
Glass a avut sarcina să creeze platouri de filmare reale, care să se combine perfect cu cele digitale. „Cea mai mare provocare a fost să-mi dau seama ce părţi ale platoului trebuia să construim. În acel punct, versiunea motion-capture a filmului a servit într-adevăr scopului ei. Am putut vedea unde ar fi urmele de paşi ale lui Mowgli, ce ar atinge el. Aceasta a dictat tot ce am construit pentru filmarea reală”, a spus Glass.
„Doctor Strange”
Luând indicii de la benzile desenate psihedelice ale artistului Steve Ditko, scenograful Charles Wood a conceput o serie de dimensiuni din alte lumi, noi în Universul Cinematografic Marvel (Astral, Mirror şi Dark).
Pentru aspectul filmului, el a examinat referințele atmosferei, lipitori și corali, clădiri ciudate, prăbușite și avariate, peisaje din deșert, lumină stranie, lucrări de artă, sculpturi, spaţii interioare, spaţii medicale, spatiu/timp, suprarealism şi subteran.
„Am încercat să introducem acel sens luminescent de culoare și lumină și reflecție în multe dintre aceste tipuri de lumi de vis”, a declarat Wood.
„Silence”
Pentru a noua sa colaborare cu Scorsese, scenograful Dante Ferretti (care a făcut şi costumele) a aprofundat arhitectura japoneză din secolul al XVII-lea pentru această dramă istorică bazată pe romanul lui Shūsaku Endō. Andrew Garfield interpretează un preot portughez iezuit, trimis în Japonia pentru a ușura suferința „creștinilor ascunşi”, care trăiesc în subteran din cauza persecuției și torturii.
Filmat în Taipei și zonele din vecinătate, Ferretti a construit totul, inclusiv satele, vechiul Nagasaki și zonele din Macao, precum Ruinele Sfântului Paul, unde erau exilaţi creștinii japonezi. Este o lume profund divizată, în ciuda păcii și stabilității.
„Construieşti ceva pentru film, dar este ca şi cum ai filma exact în locul real”, a declarat Ferretti pentru IndieWire.
-
Cartea Junglei (2016)
The Jungle Book
Nota 7.9 / Imdb 7.4Data premierei: 7.04.2016
-
Primul Contact (2016)
Arrival
Nota 7.8 / Imdb 7.9Data premierei: 1.09.2016
-
Doctor Strange (2016)
Doctor Strange
Nota 8.0 / Imdb 7.5Data premierei: 26.10.2016
-
La La Land (2016)
La La Land
Nota 7.8 / Imdb 8.0Data premierei: 31.08.2016