Cum schimbă Oscarul luat de Parasite industria globală a filmului

Satira cu elemente thriller și horror Parasite rulează pe marile noastre ecrane

Pe 5 ianuarie, Bong Joon Ho - regizorul lui Parasite, cel care a semnat și scenariul și producția - mulțumea pentru Globul de Aur obținut pentru Cel mai bun film într-o limbă străină, atrăgând atenția publicului, prin translatorul său Sharon Choi, că: „Odată ce depășești bariera subtitrărilor, veți face cunoștință cu mult mai multe filme captivante”. Peste o lună, filmul său distrugea tradițiile Academiei de Film, luând patru Oscaruri și devenind prima producție în altă limbă decât engleza laureată cu Oscarul pentru Cel mai bun film.

Producătorii și distribuitorii internaționali privesc succesul lui Bong cu speranță: succesul lui Parasite deschide o ușă pentru cinematograful global, dând șanse filmelor non-anglofone să ia Oscarul, o oportunitate care până acum era inaccesibilă filmelor ce nu veneau de la Hollywood, comentează publicația Hollywood Reporter. „Era o adevărată barieră”, declară magnatul media coreean Miky Lee, a cărui companie CJ Entertainment a promovat filmul lui Bong și a mai investit, de curând, în Skydance al lui David Ellison. „Acum Parasite chiar face să le fie mai ușor. Netflix i-a învățat pe spectatori să vadă cu traducere acasă, și acum pot vedea Parasite la cinema”.

La European Film Market, târgul de film de la Berlinale - care începe pe 19 februarie la Berlin și este axat pe filmele în limbi altele decât cele de circulație - filmul își va testa succesul. „Puteți fi siguri că Parasite va fi referința pentru orice titlu de film asiatic de acum înainte”, spune Dirk Schweitzer, director de achiziții la Splendid Films, un distribuitor european. „Lumea se va ralia trendului tocmai creat”.

Pe de altă parte, Alex Walton, șeful vânzărilor internaționale la Endeavor Content, comentează: „Să ceri publicului să urmărească un film cu traducere, acum 10 ani, era o amplă provocare... acum devine din ce în ce mai obișnuit”, notând că Parasite „a deschis mai multe uși pentru expozanți, ajutându-i să aibă încredere că vor trezi atenția publicului cu aceste filme”.

În Coreea de Sud, Oscarul lui Parasite a dat naștere unei sărbători naționale. Președintele sud-coreean nu a stat deoparte, scriind pe Twitter că satira socială a filmului „a emoționat întreaga lume cu o poveste autentic coreeană”. Oh Seok-geun, președintele Korea Film Council, instituție de stat, declara - citat de THR - că premiul dovedește că „piața americană nu mai este așa de dificilă sau de îndepărtată pentru filmul coreean”. Succesul lui Parasite, susține el, deschide oportunitatea oricărui regizor ca „dacă face un film excelent, multă lume de pe glob va ajunge să îl vadă...”

Lewis Kim, producătorul altor filme ale lui Bong, printre care The Host/Monstrul și Okja, relata că speră ca premiul să îi inspire pe regizorii sud-coreeni să „viseze la mai mare...”

Publicul a primit cu bucurie, desigur, filmul Parasite pe măsură ce a fost proiectat în întreaga lume, după premiera din Coreea de Sud pe 30 mai. Costând 11 milioane de dolari la studiourile coreene Barunson E&A și CJ Entertainment, filmul a atras încasări globale de 170 milioane de dolari, o cifră care va crește acum că a luat Oscarul. Încasările pe piața americană de 35 de milioane îl fac cel mai de succes film coreean în Statele Unite - difuzat astăzi în 2000 de săli. „Echipa Neon (distribuitorul american) a făcut eforturi considerabile să îl ducă acolo, totul pentru acest film uimitor”, relata Tom Quinn, coordonatorul agenției de distribuție Neon, pentru The Hollywood Reporter.

Parasite a doborât recordurile pentru un film coreean în mai multe țări, Franța (11,9 milioane dolari), Mexic (3,9 milioane dolari) și Rusia (1,5 milioane dolari). În Anglia, Curzon a distribuit filmul pe 7 februarie, programându-și distribuția să se potrivească cu decernarea Oscarului. O decizie nimerită. Parasite a încasat 1,3 milioane de dolari numai în primele două zile, un record pentru un film non-anglofon. „Schimbă o paradigmă”, susține Charles Cohen, proprietarul lanțurilor de distribuție Curzon și Landmark în Statele Unite: „Este un vot de încredere pentru cinematograful global”.

În Germania, Parasite a rulat în continuu în săli din octombrie încoace, câștigând 3,8 milioane de dolari până acum. „Știam că filmul are potențial, dar nu ne așteptam la asta”, susține Moritz Peters de la distribuitorul independent Koch Films, care a avut un precontract de distribuire a filmului de încă acum doi ani pornind de la scenariu. Koch Films intenționează să extindă distribuirea filmului pentru a profita de Oscar, ajungând la un număr aproape dublu de săli ( peste 250).

Parasite nu este primul film asiatic care să țintească la medalia de aur a box-office-ului, dar au trecut aproape 20 de ani de la Crouching Tiger, Hidden Dragon/Tigru și dragon, al lui Ang Lee, care a cucerit lumea în 2001, atunci când a câștigat la rândul său patru Oscaruri ( totuși, nu și acela pentru Cel mai bun film) și a câștigat 213 milioane de dolari. Hero/Eroul, al lui Zhang Yimou, a fost refuzat de către Academie în 2002, dar a câștigat în schimb 177 de milioane de dolari la box-office-ul global.

Prin contrast cu filmele de mai sus, sau cu sequel-ul lui Zhang Yimou House of the Flying Daggers/Casa săbiilor zburătoare din 2004, care lua o nominalizare la Oscar și încasări de 92 de milioane de dolari, Parasite nu este un film cu arte marțiale din genul wuxia, care încântă publicul cu acrobații și lupte de spadă plasate în epoca de glorie a samurailor. Din contra, satira lui Parasite este plasată în realitatea de astăzi din Coreea, și tematica excluderii sociale și a prăpastiei dintre săraci și bogați este un subiect de știri, nu de ficțiune, semnalează publicația mai sus citată.

 Peters crede că filmul lui Bong a fost construit pe fundațiile unor alte producții interesate de subiecte sociale, precum Burning, al lui Lee Chang-dong și drama japoneză Shoplifters, a lui Hirokazu Koreeda (alt câștigător a Palme d`Or).

Dacă Parasite va putea să convingă publicul să depășească bariera traducerilor din altă limbă, meritul îi revine, și nu puțin, lui Netflix, studioul pe care unii l-au văzut drept un pierzător în noaptea Oscarurilor, unde câștiga doar două premii din cele 24 de nominalizări. Gigantul streaming-ului, care a promovat filmul Okja, o producție anterioară a lui Bong, a fost primul canal de streaming american care a promovat filme internaționale.

De ani întregi, Netflix investește în filmele non-americane, oferindu-le celor 167 de milioane de abonați din întreaga lume filme precum drama senegalezului Mati Diop Atlantics, filme de artă precum hit-ul germanei Nora Fingscheidt System Crasher/Copilul-problemă sau comedia romantică Tune in for Love a coreeanului Jung Ji-woo.

„Netflix a generat această nouă piață globală pentru conținutul non-anglofon”, constată Florian Gellinger, producător european de efecte speciale și membru al Academiei de Film. În palmares, Gellinger are Avengers: Endgame și seria Netflix Dark: „Există o cerere, o piață globală, pentru filme non-anglofone, una care pur și simplu nu exista acum 5 sau 10 ani...”

„Chiar înainte de succesul lui Parasite, achizitorii de la Sundance simțeau un impact al filmului de altă limbă decât engleza asupra achizițiilor. Cu succesul lui Parasite, noi distribuitorii suntem optimiști - în format convențional sau streaming - filmul vrea să încerce și filme internaționale”, relatează Jessica Lacy de la ICM. „Clienții de streaming caută producții globale”.

Pe măsură ce și alte studiouri pregătesc platforme de streaming, Gellinger se așteaptă ca aceștia să copieze exemplul Netflix și să adauge filme traduse în engleză. „Oscarul primit de Parasite va fi interpretat ca un semnal pozitiv, anume că publicul acceptă filme non-anglofone”, susține acesta. Miyuki Takamatsu de la compania japoneză de distribuție Freestone Productions consideră succesul lui Parasite drept „un moment de cotitură pentru cineaștii asiatici”. Totuși, ea nu e încă convinsă că succesul lui Parasite este un bun model pentru alții: „Noi, oamenii de film, știm că pentru noi nu există frontiere și că un film bun e un film bun. Dar să îl vedem premiat la Oscaruri, în fața întregii lumi, e un moment emoționant”.

Persoane
Filme