Biografie

Agnieszka Holland s-a născut într-o familie de intelectuali din Varșovia. În 1971, Agnieszka Holland a absolvit Școala de Film și Televiziune din cadrul Academiei de Artă din Praga. În anii '70, ea s-a alăturat grupului de tineri regizori polonezi strânși în jurul lui Andrzej Wajda sub numele de "regizorii de neliniște morală". A debutat cu filmul Provincial actors (1980), care a câștigat premiul secțiunii canneze Semaine de la Critique. Au urmat Fever (1981) și A Lonely Woman (1981), acesta din urmă fiind realizat chiar înainte de instaurarea legii marțiale în Polonia și, în consecință, retras imediat din cinematografe. Holland a decis să emigreze, dar filmele sale, realizate în Germania și Franța, au continuat să abordeze teme "poloneze". Angry Harvest (1985), povestea unui fermier polonez care ascunde o evreică evadată dintr-un transport nazist, a fost nominalizat la Oscarul de film străin. În drama To Kill a Priest (1988), a surprins evenimentele din jurul asasinării preotului catolic Jerzy Popiełuszko de către poliția secretă poloneză în 1984. Europe, Europe (1990), o poveste despre un adolescent evreu supus reeducării staliniste și devenit membru al Tineretului Hitlerist, i-a adus o nominalizare la Oscar pentru Scenariu adaptat.

În America, a regizat The Secret Garden (1993) și Total Eclipse (1995), o dramă de succes despre un grup de decadenți francezi, din a cărei distribuție făcea parte și Leonardo DiCaprio. În paralel, Holland și-a consolidat cariera în Europa de Vest. Recent, a semnat regia unor episoade din seriale americane de mare succes precum JAG, Cold Case, Treme și The Wire. Filmul Copying Beethoven (2006) a marcat cea de-a treia colaborare cu actorul Ed Harris. În 2009 a regizat, împreună cu fiica sa, Kasia Adamik, co-producția The True Story of Janosik and Uhorcik, povestea unui legendar haiduc slovac. Cel mai recent film al său e In Darkness (2011), povestea unui grup de evrei care, în timpul războiului, se ascunde în coridoarele subterane ale orașului Lvov. Inspirat de evenimente reale, filmul a fost nominalizat la Oscarul de film străin. Opera lui Holland trădează rădăcinile sale iudeo-catolice și are o puternică încărcătură religioasă și mistică. Principala miză a filmelor sale o reprezintă modul în care reușesc oamenii să țină piept, din punct de vedere moral, unor crize.