Biografie

Ayrton Senna da Silva (născut 21 martie 1960 - decedat 1 mai 1994) a fost un pilot brazilian de Formula 1, triplu campion mondial în acest sport în 1988, 1990 și 1991, toate titlurile fiind câștigate cu McLaren Honda.

Ayrton a condus primul său go-kart la vârsta de patru ani, în 1964. Ulterior îi facea o enormă plăcere să se urce la volanul tractoarelor și mașinilor agricole de la fermele tatălui său, mimând că le conduce. În 1973 când avea 13 ani a debutat oficial în întrecerile de karting, concurând pentru prima dată pe circuitul de la Interlagos, de lângă Sao Paolo, orașul său natal. Atunci a primit în dar de la tatăl său o cască de culoare galbenă cu două dungi orizontale, una albastră și una verde, reprezentând culorile Braziliei, cască pe care avea să o folosească toată viața.

Cea mai mare performanță a sa din karting a fost titlul continental al Americii de Sud, câștigat în 1977. Senna a participat de mai multe ori și în Campionatul Mondial de karting dar nu a câștigat niciodată. Acesta avea să rămână peste ani marele său regret.

În 1981 se mută în Europa, mai exact în Marea Britanie, unde își face debutul în Formula Ford 1600, câștigând campionatul în primul an. Un an mai târziu promovează în Formula Ford 2000, devenind campion al Marii Britanii și al Europei.

În 1983 a semnat un acord pentru a participa în Formula 3, campionatul britanic, pe care l-a câștigat cu ușurință, stabilind un record de victorii care avea să rămână în picioare mai mult de un deceniu. Atunci atrage atenția unor echipe mari din Formula 1 ca și McLaren, Williams, Brabham și Lotus. Are parte de teste cu toate, dar până la urmă doar Brabham îi oferă un contract de pilot de curse, celelalte trei preferând să îl aibă un an ca și pilot de teste. La Brabham însă era pilot Nelson Piquet, un alt brazilian, care s-a opus venirii lui Senna în echipă, astfel că oferta a căzut, iar Senna a semnat un acord cu Toleman.

Alegerea echipei Toleman nu a fost întâmplătoare. În primul rând Senna dorea să debuteze în Formula 1. Apoi Toleman era o echipă mică, resursele financiare și tehnice fiind limitate, ceea ce, în cazul unor rezultate pozitive, promova talentul lui Senna.

Debutul a avut loc în Marele Premiu al Braziliei când s-a clasat al șaisprezecelea pe grila de start - dar cu un timp cu 1,5 secunde mai bun decât cel al colegului său de echipă - neterminând însă cursa din cauza problemelor la turbocompresor. A doua cursă - Marele Premiu al Africii de Sud - i-a adus și primul punct, terminând cursa al șaselea.

Un nou loc șase a precedat Marele Premiu al Republicii San Marino, singura cursă în care Senna nu a reușit să se califice, însă nu din vina sa pentru că în calificări turbocompresorul a cedat, iar echipa nu a avut unul de schimb.

Adevărata sa valoare a fost însă dovedită în Marele Premiu al Principatului Monaco, cursa din acel an având loc pe ploaie. Plecat al treisprezecelea, Senna a avut o evoluție de excepție, iar în turul 19 îl depășește pe Niki Lauda, cel care avea să câștige campionatul în acel an, pentru locul secund. Doar Alain Prost îi mai stătea în calea sa spre prima victorie din Formula 1 când Jackie Ickx, directorul cursei de atunci, a decis să întrerupă cursa, motivând faptul că nu se mai putea concura în condiții de securitate. Practic Senna a fost oprit din drum spre prima sa victorie, pentru că în turul 31 când cursa a fost întreruptă era cu câteva secunde pe tur mai rapid decât Prost. Toata viața sa Senna l-a criticat pe Jackie Ickx pentru decizia sa.

Podiumul de la Monaco nu a fost singurul al anului, acestuia alăturându-i-se cele de la Silverstone și Estoril, astfel că Senna termină sezonul cu un total de 13 puncte, clasându-se al nouălea în campionat.

La finalul sezonului trece la Lotus, dar numai după ce și-a cumpărat contractul de la Toleman.