Bertrand Tavernier s-a decis să devină regizor când era foarte tânăr.
La 14 ani, cutreiera pe la Cinemathèque (Biblioteca Națională de Film),
unde a descoperit impactului filmelor lui Renoir, Fritz Lang și Buster
Keaton. A debutat ca asistent al lui Jean-Pierre Melville la Léon
Morin, prêtre. În 1974, primul său filmul artistic, L’Horloger de
Saint-Paul, a câștigat Ursul de Argint la Festivalul de Film de la
Berlin și premiul Silver Hugo la Festivalul de Film de la Chicago. Que
la fête commence / Let Joy Reign Supreme (1975) și Le Juge et
L’Assassin (1976) i-au adus mai multe premii franceze. Apoi, în 1977, a
co-produs un film pentru prima dată: Des Enfants Gâtés. În anul 1980 a
făcut Death Watch în Scoția. Turnat în Anglia, cu Romy Schneider și
Harvey Keitel, filmul i-a adus lui Tavernier recunoaștere
internațională.
În același an, a regizat Une semaine de vacances
cu Nathalie Baye. În 1982, a adaptat romanul lui Jim Thompson (Pop
1280) Coup de Torchon cu Philippe Noiret și Isabelle Huppert. În anul
1984, Un dimanche à la campagne a primit mai multe premii, inclusiv pe
cel pentru cel mai bun regizor la Cannes și premiile New York Critics
și British Critics. A urmat, în 1985, Round Midnight, un film de lung
metraj despre jazz. Herbie Hancock a câștigat Premiul Academiei pentru
cea mai bună coloană sonoră.
Tavernier a abordat subiectul
Războiului de 100 de ani în La Passion Béatrice în 1987 și primul
război mondial în filmul de succes La vie et Rien d'autre. Noiret a
primit Premiul César și Premiul Félix pentru cel mai bun actor pentru
La Vie et Rien d’Autre.
Bertrand Tavernier a regizat, de
asemenea, mai multe documentare, inclusiv două filme Philippe Soupault
et le Surréalisme (în colaborare cu Jean Aurenche) și Mississipi Blues
în 1984 (co-regizat de Robert Parrish).
După Daddy Nostalgie
(1990), Tavernier a revenit la realizarea de filme documentare, în
1991, cu La Guerre sans nom, un film de 4 ore despre războiul algerian.
În L627, a descris corupția dintr-o secție de poliție din Franța. La
Fille de D’Artagnan a urmat în 1994. A preluat de la Riccardo Fredda
regia acestui film, cu o săptămână înainte să înceapă producția. Cu
L'Appât (1995), a câștigat un Urs de Aur la Festivalul de Film de la
Berlin. Capitaine Conan în 1996 i-a adus lui Bertrand Tavernier Premiul
César pentru cel mai bun regizor și lui Philippe Torreton unul pentru
cel mai bun actor. Ca commence aujourd'hui (1999) a tratat lupta unui
profesor și a unui administrator împotriva ravagiilor recesiunii din
nordul Franței. Filmul a câștigat premiul publicului la San Sebastian.
Jacques Gamblin a câștigat Ursul de Argint pentru cel mai bun actor în
Laissez-passer (2002) și a jucat alături de Isabelle Carré în filmul
lui Tavernier Holy Lola (2004), povestea unui cuplu și căutarea lor
asiduă, cea mai satisfăcătoare experiență a vieții lor: adoptarea unui
din Cambodgia. În 2007, Tavernier a turnat In the Electric Mist în
Statele Unite.