Biografie

George Pal, pe numele complet György Pál Marczincsák, s-a născut la data de 01.02.1908, în Cegled, Imperiul Austro-Ungar (acum Ungaria), și a decedat în urma unui atac de cord la data de 02.05.1980, în Beverly Hills, Los Angeles, California, SUA. Părinții lui lucrau în teatru ca animatori, și se spunea că Pal disprețuia scena. Când era copil, părinții săi au divorțat, iar el a fost crescut de bunici. În 1928, Pal a absolvit Academia de Arte din Budapesta cu o diplomă în arhitectură. Avea abilități de desen foarte dezvoltate. Nu existau oportunități pentru un arhitect când a părăsit Universitatea, așa că, punându-și celelalte talente la lucru, și-a găsit un loc de muncă la Hunnia Films din Budapesta, unde el a desenat afișe și a creat titluri înfrumusețate pentru filme mute. De asemenea, a învățat rapid meșteșugul desenului pentru filme. În 1930, George s-a căsătorit cu Elisabeth Josepha (Zsoka) Grandjean, cu care mai târziu a avut doi fii, David (născut în 1937) și Peter (născut în 1941). Căutând un loc de muncă cu un salariu mai bun, tânărul cuplu s-a mutat la Berlin, unde Pal a lucrat la un centru de inovație cinematografică. Între 1931-1932, Pal a lucrat la UFA Studios din Berlin, unde a devenit șef al departamentului de desene animate. Apoi, și-a înființat propriul studio de film în Berlin. Acreditările sale au atras comenzi de la companii pentru publicitate animată. În loc de abordarea desenelor animate, el și-a dezvoltat propria interpretare de a face obiectele neînsuflețite să se miște, chiar să danseze, folosind arta în continuă evoluție a fotografiei stop-motion. Reclame care prezentau, de exemplu, țigări Overstolz, echipate cu fețe, brațe și picioare, au fost afișate pe ecranele teatrului, cântând, ca și cum ar fi fost desenate de un caricaturist. Aceste „păpuși” fără sfori aveau să evolueze ulterior în personaje animate din lemn, care aveau nume și vor juca în propriile lor filme. Când regimul nazist s-a instalat în Germania, George și Zsoka au plecat pentru scurt timp la Praga. Apoi au fost la Paris, unde au primit o invitație de la Sies Neuman, șeful de publicitate al Philips Radio, să se mute la Eindhoven, Noord-Brabant, Țările de Jos, și să lucreze acolo. În scurt timp, Pal a avut propriul său studio și a făcut reclame pentru firme olandeze, engleze și americane. La Eindhoven, George și regizorul american Dave Bader au inventat un nume pentru desenele tridimensionale pe care George le producea acum, „Puppetoons”. George a făcut multe filme în Olanda, inclusiv „The Ship of the Ether”. Și-a schimbat numele de familie din Marczincsak în Pal. În anii 1930, George și Zsoka au aplicat pentru o viză de emigrare americană, dar abia în 1939, consulatul american le-a acordat viză lor și tânărului lor fiu să plece la New York. În primul rând, Pal a făcut o călătorie singur la New York. La scurt timp după sosire, Universitatea Columbia i-a oferit un lectorat despre procesul de realizare a filmelor stop-motion. Întâmplător, Barney Baliban, președintele biroului Paramount Pictures din New York, a văzut la o petrecere unul dintre filmele lui Pal, Puppetoon. A fost atât de impresionat încât l-a contactat pe Pal și i-a oferit un contract pentru a le face pentru Paramount, fie la New York, fie la studioul lor de animație din Florida. Pal s-a întors în Olanda și a făcut aranjamente pentru ca familia lui să părăsească Europa și să se mute în America. Apoi, Frank Freeman, președintele studiourilor Paramount din Hollywood i-a oferit un studio propriu și un personal format din 25 de realizatori de film. Familia Pal a sosit la New York la începutul anului 1940 și s-a stabilit curând în Beverly Hills, California. Din 1941 până în 1947, Pal a creat peste 40 de filme Puppetoon și a primit un premiu special al Academiei în 1943. A fost prieten apropiat cu producătorul de animație, Walter Lantz, și cu realizatorul de filme animate, Walt Disney. Din 1948 până în 1949, a început să lucreze la primele sale filme, care combinau acțiunea live cu efecte fotografice și sonore speciale. În anii 1950 și 1960, șase dintre filmele sale au primit premii Oscar. A lucrat cu mulți cineaști talentați, ca: regizorul Byron Haskin; scriitorii Barre Lyndon, David Duncan; directorii de imagine George Barnes, Paul Vogel; maestrul de efecte vizuale Gordon Jennings și echipa sa de la Paramount; cu Gene Warren la studioul MGM. Pal a lucrat și cu realizatorii de efecte sonore Gene Garvin, Van Allen James; directorii de artă Hal Pereira, William Ferrari; editorii de film Everett Douglas, George Tomasini; compozitorii Leith Stevens și Russell Garcia; cu mulți maeștri de animație, inclusiv fiul său, David Pal, care a adus la viață spiridușii în „Lumea minunată a fraților Grimm” și Don Sahlin, care mai târziu avea să creeze personajele originale Muppet; cu nenumărați actori și actrițe. În 1958, a realizat Tom Thumb/Tom Degețel, cu Russ Tamblyn, iar în 1960, Mașina timpului cu Rod Taylor. De-a lungul anilor 1970, Pal a lucrat la mai multe proiecte de film, dar numai unul a fost distribuit. Pal și echipa sa (Galaxy Films și, la Paramount, Califlower Ear Gang) au făcut miracole cu efecte speciale într-un moment în care nu existau computere. Hardware-ul militar marțian, călătoriile în timp și sistemele de lansare a navelor spațiale au fost proiectate de la zero. Acestea erau lucrări, care necesitau imaginație considerabilă, ingeniozitate, determinare, tenacitate și curaj. Pal a fost coautor (împreună cu Joe Morheim) al unui roman, Time Machine II, o continuare a celui creat de HG Wells. Toate filmele sale prezintă o apariție a lui Woody Woodpecker, deoarece el și Walter Lantz erau prieteni apropiați. Andy Panda, un alt personaj creat de Lantz, apare în Doc Savage: The Man of Bronze (1975), care include și o apariție a lui Grace Stafford, vocea lui Woody. A fost unul dintre primii angajatori și mentori ai lui Ray Harryhausen. A fost menționat în melodia „Science Fiction Double Feature” de pe coloana sonoră Rocky Horror Picture Show din versul „Și când lumile se ciocnesc, i-a spus George Pal miresei sale, o să-ți dau niște Terrible Thrills”. El a produs trei filme care au fost selectate pentru National Film Registry de Biblioteca Congresului ca fiind semnificative „cultural, istoric sau estetic”: Tulips Shall Grow (1942, și regie), John Henry and the Inky-Poo (1946, și regie) și Războiul lumilor (1953). A murit în timp ce lucra la „The Voyage of the Berg” pentru AIP Filmways. Nu a fost terminat niciodată. A fost nominalizat de șapte ori la premiul Oscar la categoria Cel mai bun film de animație: 1942-Rhythm in the Ranks, 1943-Tulips Shall Grow, 1944-500 Hats of Bartholemew Cubbins, 1945-And to Think I Saw It On Mulberry Street, 1946-Jasper and the Beanstalk, 1947-John Henry and the Inky-Poo, 1948-Tubby the Tuba. În plan personal, el a fost căsătorit cu Zsoka Pal, din 1930 până în 1980, la moartea lui; au avut doi copii.