Biografie

Absolvind IATC, la clasa lui Dem Rădulescu, Elena Buhoci a fost repartizată la Teatrul Național din Craiova, unde era deja angajat viitorul ei soț, Titus Gurgulescu. Împreună au trecut prin câteva teatre înainte de a „debarca" în ultimul „port", Teatrul Dramatic din Constanța. Elena era pe atunci mai cunoscută decât Titus, pentru că avusese șansa să fie distribuită de regizorul de film Dinu Cocea în rolul Fira, o țigancă focoasă din filmele despre haiduci, în care făcea un „tandem" de zile mari cu Jean Constantin (Parpanghel, soțul ei din Răzbunarea haiducilor, Haiducii lui Șaptecai și Zestrea domniței Ralu).Deși avea aceste „antecedente", acoperite de succes total, regizorii de la Buftea au uitat-o pe interpreta Firei, care a găsit alinare pe scena Dramaticului constănțean. Nu i-a fost însă ușor să treacă prin „barajul" unei garnituri de actrițe bine integrate în grațiile regizorilor și chiar ale publicului local (Ileana Ploscaru, Agatha Nicolau,· Aurora Simionică, Viorica Faina-Borza ș.a.). Cronicarii vremii de la publicațiile teatrale au notat fie greșita distribuție, fie insuficienta ei îndrumare de către regizorii care apelau din comoditate, deseori, la datele exterioare ale actriței(,,[ ... ] are ochi frumoși, un trup bine proporționat și a etala, uneori ostentativ, învăluitoarea lor ispită e un efort inutil" -Carmen Tudora), eludând orice efort de a-i pune în evidență resursele interne de persuasiune. Cu personajul Maria din spectacolul Nu ne naștem toți la aceeași vârstă, de Tudor Popescu, s-a produs saltul spectaculos al Elenei spre inimile spectatorilor, dar și ale cronicarilor teatrali, unii dintre ei prezenți în juriul Festivalului Dramaturgiei Românești, Timișoara, 1983, unde doamna Gurgulescu a fost distinsă pentru acest rol cu premiul de interpretare (,,[ ... ] conferă credibilitate și farmec aparițiilor Mariei" -Victor Parhon; ,,Sensibilă și convingătoare [ ... ]" -Liana Cojocaru; ,,Atribuie rolului demnitatea dârză și nepatetică a femeii îndrăgostite, părăsite, nevoită să-și crească singur copiii" -Carmen Tudora). Ceea ce a urmat a fost înscris pe coordonatele acestui meritat succes, cu creșteri și descreșteri firești într-un proces de durată, cum este activitatea dintr-un teatru. Rolurile Felicita / Bădăranii, Clara / Papagalița și Curcanul, Leonie / Părinții teribili, Veta / O noapte furtunoasă, Doamna Banks / Fata cinstită, Praxagora / Adunarea femeilor s-au numărat printre „vârfurile" fișei sale de creație. Le-a fost dat soților Gurgulescu să trăiască în 1994 o durere năprasnică, mistuitoare și neostoită: pierderea, la incredibila vârstă de 26 de ani, a unicului lor fiu, Felix, un tânăr frumos ca un prinț, inginer de nave, aflat la Londra pentru o specializare în management. Dumnezeu le-a insuflat puterea de a supraviețui acestei tragedii, de a reveni la profesiunea lor, ca să încerce să aducă, de pe scenă, în sufletele spectatorilor, acel strop de speranță și mângâiere după care ei înșiși tânjeau ...