Comentarii Comentează
  • blacksea_rider
    pe 16 Mai 2021 01:45
    Absolvind IATC, la clasa lui Dem Rădulescu, Elena Buhaci a fost repartizată la Teatrul Naţional din Craiova, unde era deja angajat viitorul ei soţ, Titus Gurgulescu. Împreună au trecut prin câteva teatre înainte de a „debarca" în ultimul „port", Teatrul Dramatic din Constanţa. Elena era pe atunci mai cunoscută decât Titus, pentru că avusese şansa să fie distribuită de regizorul de film Dinu Cocea în rolul Fira, o ţigancă focoasă din filmele despre haiduci, în care făcea un „tandem" de zile mari cu Jean Constantin (Parpanghel, soţul ei din Răzbunarea haiducilor, Haiducii lui Şaptecai şi Zestrea domniţei Ralu).Deşi avea aceste „antecedente", acoperite de succes total, regizorii de la Buftea au uitat-o pe interpreta Firei, care a găsit alinare pe scena Dramaticului constănţean. Nu i-a fost însă uşor să treacă prin „barajul" unei garnituri de actriţe bine integrate în graţiile regizorilor şi chiar ale publicului local (Ileana Ploscaru, Agatha Nicolau,· Aurora Simionică, Viorica Faina-Borza ş.a.). Cronicarii vremii de la publicaţiile teatrale au notat fie greşita distribuţie, fie insuficienta ei îndrumare de către regizorii care apelau din comoditate, deseori, la datele exterioare ale actriţei(,,[ ... ] are ochi frumoşi, un trup bine proporţionat şi a etala, uneori ostentativ, învăluitoarea lor ispită e un efort inutil" -Carmen Tudora), eludând orice efort de a-i pune în evidenţă resursele interne de persuasiune. Cu personajul Maria din spectacolul Nu ne naştem toţi la aceeaşi vârstă, de Tudor Popescu, s-a produs saltul spectaculos al Elenei spre inimile spectatorilor, dar şi ale cronicarilor teatrali, unii dintre ei prezenţi în juriul Festivalului Dramaturgiei Româneşti, Timişoara, 1983, unde doamna Gurgulescu a fost distinsă pentru acest rol cu premiul de interpretare (,,[ ... ] conferă credibilitate şi farmec apariţiilor Mariei" -Victor Parhon; ,,Sensibilă şi convingătoare [ ... ]" -Liana Cojocaru; ,,Atribuie rolului demnitatea dârză şi nepatetică a femeii îndrăgostite, părăsite, nevoită să-şi crească singur copiii" -Carmen Tudora). Ceea ce a urmat a fost înscris pe coordonatele acestui meritat succes, cu creşteri şi descreşteri fireşti într-un proces de durată, cum este activitatea dintr-un teatru. Rolurile Felicita / Bădăranii, Clara / Papagaliţa şi Curcanul, Leonie / Părinţii teribili, Veta / O noapte furtunoasă, Doamna Banks / Fata cinstită, Praxagora / Adunarea femeilor s-au numărat printre „vârfurile" fişei sale de creaţie. Le-a fost dat soţilor Gurgulescu să trăiască în 1994 o durere năprasnică, mistuitoare şi neostoită: pierderea, la incredibila vârstă de 26 de ani, a unicului lor fiu, Felix, un tânăr frumos ca un prinţ, inginer de nave, aflat la Londra pentru o specializare în management. Dumnezeu le-a insuflat puterea de a supravieţui acestei tragedii, de a reveni la profesiunea lor, ca să încerce să aducă, de pe scenă, în sufletele spectatorilor, acel strop de speranţă şi mângâiere după care ei înşişi tânjeau ... www.ziuaconstanta.ro ......A jucat si in Dincolo de nisipuri (1974).
  • Iulidesprefilme
    pe 10 Februarie 2018 09:50
    Un rol într-o carieră de film...Nu s-a mai auzit de ea...