Născută la Chișinău, într-o familie modestă, viața artistei a cunoscut un traseu deopotrivă sinuos și extrem de spectaculos. Primul punct nodal al carierei sale s-a consumat a 15 aprilie 1931, printr-un debut de mare succes pe scena Operei din Dresda în rolul Mimi din opera „La Boheme” de Giacomo Puccini, avîndu-l ca partener pe Benjamino Gigli. Între anii 1935-1946, a evoluat ca solistă a operelor din Berlin și Dresda; ultimii doi ani ai vieții fiind solistă a Operei de Stat din Viena (1947-1949). Maria Cebotari a cântat de asemenea în numeroase turnee artistice la Praga, Paris, Roma, Milano, Anvers, Copenhaga, Florența, Londra, Salzburg, Riga, București etc.
Ca actriță, Maria Cebotarii a jucat la Volksbohne în piesele „Azilul de noapte” de Maxim Gorki și „Cadravul viu” de Lev Tolstoi, în spectacolele de revistă ale lui Heller-Charell și Klein (1931) precum și în opt filme, turnate în Germania sau Austria, alături de vedete ale cinematografului de atunci, inclusiv alături de soțul ei, Gustav Diessl. În 1942, a jucat în regia lui Guido Brignone în filmul dedicat vieții celebrei mezzosoprane franceze de la începuturile secolului XIX, Maria Malibran. La 5 octombrie 2004, la Casa Cineaștilor din Chișinău, a avut loc premiera filmlui “Aria” de Vlad Druck, după scenariul lui Dumitru Olărescu, având ca subiect viața și opera sopranei Maria Cebotari. În România și Italia a jucat în coproducția „Cătușe roșii” (sau „Odesa în flăcări”, 1942), cenzurată mai apoi de autoritățile comuniste și redescoperită de curând în arhivele italiene.
Revenind la Operă, Maria Cebotari a fost apreciată în special în roluri din creațiile lui Mozart, Puccini și Richard Strauss. În anul 2000, o placă comemorativă a fost dezvelită pe locuința artistei din Berlin, Hessenallee 12, cartierul Westend pe care se poate citi: “Aici a trăit din 1938 până în 1945 soprana Maria Cebotari (născută la Chișinău, actuala capitală a Republicii Moldova), 10.02.1910 – 09.06.1949. A fost membră a Operei din Berlin. Ca interpretă a lucrarilor lui Wolfang A. Mozart și Richard Strauss a fost neegalată până în zilele noastre. De asemenea, prin rolurile ei în filme, a fost una din cântărețele cele mai iubite ale generației ei.”