Biografie

Martin Ritt a fost regizor american de film, care s-a născut la data de 02.03.1914, în New York City, și care a decedat la data de 08.12.1990, în Santa Monica, California. Martin Ritt, unul dintre cei mai buni și mai sensibili cineaști americani din toate timpurile, a fost regizor, actor și dramaturg, care a lucrat atât în film cât și în teatru. Filmele sale reflectă o viziune profundă și intim-umană a personajelor. El a jucat fotbal pentru Colegiul Elon din Carolina de Nord. După ce a părăsit Universitatea St. John, a găsit de lucru cu un grup de teatru și a început să joace în piese de teatru. Prima sa interpretare a fost Crown în „Porgy and Bess”. După ce spectacolul său a atras recenzii favorabile, Ritt a ajuns la concluzia că „poate fi fericit doar în teatru”. A urmat apoi să lucreze cu agenția New Deal a administrației Franklin D. Roosevelt, Works Progress Administration, în calitate de dramaturg pentru Federal Theatre Project, un program finanțat de guvern. Apoi mulți interpreți, regizori și scriitori au fost puternic influențați de stânga radicală și de comunism, iar Ritt nu a făcut excepție (mai târziu va afirma că nu a fost niciodată membru al Partidul Comunist, deși avea tangență cu unele principii marxiste). Conștiința socială și opiniile politice ale lui Ritt au continuat să se maturizeze și au influențat ulterior filmele sale. Regizorul Elia Kazan i-a fost mentor și asociat mai bine de un deceniu. În timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Ritt a servit în Forțele Aeriene ale Armatei SUA și a apărut ca actor în piesa de pe Broadway a Forțelor Aeriene „Victorie cu aripi ” (de asemenea, în versiunea de film, Victorie cu aripi -1944). În timpul difuzării piesei de pe Broadway, Ritt a regizat o producție a piesei „Yellow Jack”, folosind actori din „Victorie cu aripi”. După ce a lucrat ca dramaturg cu Works Progress Administration, a jucat pe scenă și a regizat sute de piese de teatru, Ritt a devenit un regizor de televiziune de succes. În 1952, el juca, regiza și producea programe de televiziune, când s-a declanșat politica de investigare a activităților antiamericane / procomuniste, politică susținută de ultra-conservatorii din Congres, care observau influența comunistă în filme și pe Broadway. Campania a fost promovată de senatorul republican de Wisconsin, Joseph McCarthy. Deși nu a fost numit direct de comitetul care a condus investigația - Comitetul pentru activități antiamericane - HUAC, Ritt a fost menționat într-un buletin informativ de dreapta, numit „Contraatac”, un grup format din trei foști agenți ai FBI. „Contraatacul” a susținut că Ritt a ajutat localnicii afiliați la Partidul Comunist din New York, să pună în scenă spectacolul lor anual. El a fost înscris pe lista neagră a televiziunii atunci când un individ  din Syracuse l-a acuzat că a donat bani pentru China comunistă în 1951. În imposibilitatea de a lucra în industria televiziunii, Ritt a revenit la teatru câțiva ani. În 1956, prigoana antiamericană „Spaima Roșie”, a început să se estompeze, iar Ritt a trecut la regia de film. Primul său film ca regizor a fost Edge of the City -1957, o oportunitate de a exprima experiențele sale. Bazat pe povestea unui lucrător de la un sindicat care s-a confruntat cu intimidarea din partea unui șef corupt, filmul este o listă cu teme care l-au influențat pe Ritt de-a lungul anilor: corupția, rasismul, intimidarea individului de către grup, apărarea individului împotriva guvernului, opresiunea, valoarea protejării altora de rău, inclusiv sacrificarea propriei reputații, a carierei și chiar a vieții, dacă este necesar. Ritt a continuat să regizeze încă 25 de filme, inclusiv clasice, precum Lunga vară fierbinte -1958, Hud -1963,  Marea speranță albă -1970, Norma Rae -1979, Murphy și dragostea -1985. A lucrat cu 13 actori în filme nominalizate la Oscar: Melvyn Douglas, Paul Newman, Patricia Neal, Richard Burton,  James Earl Jones, Jane Alexander, Paul Winfield, Cicely Tyson, Geraldine Page, Sally Field, Rip Torn, Alfred Woodard și James Garner. Neal, Douglas și Field au câștigat Oscaruri pentru performanțele lor într-unul din filmele lui Ritt. Și-a început cariera de show-business ca actor ucenic în ultimii ani ai celebrului teatru de grup (1931-1940), prima companie din America care a pus în practică tehnicile lui Konstantin Stanislavski. A apărut ca „Sam” și a fost asistentul de scenă în 1939 al „Băiatului de Aur” al lui Clifford Odets, cu John Garfield. De asemenea, el a jucat într-una din ultimele producții ale grupului, „The Gentle People” de Irwin Shaw, cu un alt actor începător, nou pe Broadway, Karl Malden. Absolvent al Liceului DeWitt Clinton din Manhattan și al Colegiul Eton din Carolina de Nord. A studiat Dreptul la Universitatea St. John, unde s-a împrietenit cu Elia Kazan alături de care a aderat la Group Theatre din New York. Când era pe lista neagră, și-a câștigat existența ca profesor de actorie la Studioul de actori. Multe dintre filmele sale au tratat relațiile umane și problemele sociale care reflectă propriile sale puncte de vedere puternice (în special în ceea ce privește rasismul și uniunile). Filmele sale au explorat aproape întotdeauna probleme sociale. I-a apeciat în mod deosebit pe actorii: Paul Newman, Sally Field, Barbra Streisand.