Stanley Kubrick a fost un influent regizor, scenarist si producator de filme americane, care a excelat în promovarea filmelor scurte si documentare, respectiv documentar-artistice, iar mai târziu a filmelor de lung metraj, care au fost scrise, regizate si produse de el însusi.
Ati putea crede ca citatul de mai sus apartine unuia dintre cei mai mari oameni din industria cinematografiei, producatorul si regizorul unora dintre cele mai controversate filme? Daca va voi spune cateva titluri: 'Odiseea spatiala', 'Portocala mecanica', 'Full metal jacket' sau 'Eyes wide shut', veti sti ca exista un singur nume care le uneste: Stanley Kubrik, geniul din spatele acestor capodopere.
Am folosit termenul 'geniu' pentru ca acesta sigur nu poate fi contestat (orice cinefil putand sa recunoasca un film de calitate, urmarindu-l nu doar pentru divertisment, ci ca parte a cercetarii in domeniu); insa in ceea ce priveste gustul, aici, recunosc, totul poate fi pus la indoiala: Kubrik nu a facut filme pentru publicul larg si ajungi fie sa il iubesti, fie sa il urasti pentru totdeauna.
Stanley Kubrik a reusit sa duca la bun sfarsit doar 13 proiecte cinematografice, lasand la moartea sa, in 1999, o serie de schite si idei, un puzzle imposibil de realizat pentru posteritate. Acest lucru s-a datorat si metodei de lucru foarte anevoioase, pe care a pastrat-o o viata intreaga: isi alegea subiectele cu scrupulozitate si le aprofunda ani de zile, pana in cele mai mici detalii si se implica direct in alegerea actorilor, cu care lucra greu si de la care cerea, spun unii dintre ei, aproape imposibilul. Un Kubrik este recunoscut inca din primele secvente: compozitia este impecabila in cadrele fabricate cu minutiozitate, fiecare element se exprima pregnant, jocul actorilor este intens, temele alese sunt provocatoare si, de cele mai multe ori, existentialiste, intotdeauna moralizatoare. Era un perfectionist.
Interesele sale au variat, dar niciodata nu s-au inscris in sfera banalului, Kubrik fiind un personaj cu o integritate morala impecabila. Acest lucru se reflecta cel mai bine in proiectele sale cinematografice, insa o privire mai atenta aruncata asupra temelor abordate de regizor ne va ajuta sa realizam faptul ca acestea au reprezentat intotdeauna varful icebergului unei personalitati remarcabile.
Spre pilda, "Dr. Strangelove or how I learned to stop worrying and love the bomb" a fost prezentat publicului larg in 1964, la doar 2 ani dupa ce conflictul din Cuba aduce Statele Unite si Uniunea Sovietica in pragul unui razboi nuclear. Bazat pe romanul lui Peter George, filmul este cea mai neagra comedie din istorie (daca acceptam sa o numim comedie) dar este in acelasi timp si un thriller dedicat Razboiului Rece.
Pe vremea apogeului explorarilor extraterestre, Kubrik gaseste o poveste dedicata intalnirii dintre un om si o alta forma de inteligenta: astfel apare in 1968 filmul 2001: Odiseea Spatiala. Pentru regizor, filmul a insemnat o 'experienta vizuala', iar pentru public, Odiseea a fost un adevarat triumf in cinematografie, caci efectele prezentate aici nu puteau fi egalate la acel moment.