Monștri, schelete, iubiți melancolici, turnuri și scări care se întind la infinit, dovleci vrăjici, lilieci, copaci contorsionați și sperietori de ciori, spirale, table de șah, poduri între lumea viilor și lumea de dincolo, piane vechi, case bântuite, păduri înzăpezite... La Tim Burton e în fiecare zi Halloween: universul lui are un simț al locului "gotic". Influențele lui sunt binecunoscute: filmele fantasy, expresionismul german, horror-urile marca Hammer Film Productions, Vincent Price etc. Burton simte afecțiune pentru lumea monștrilor: "monștrii sunt domeniul meu. Întotdeauna mi-au plăcut, ca și copil. M-am simțit aproape de ei: la marginea societății și neînțeles, ca și ei. Pe lângă asta, am avut întotdeauna o slăbiciune pentru outsideri, pentru cei pe care îi considerăm răi, deși de fapt ei nu sunt răi deloc. Sunt personaje demne de îndrăgit și interesant de explorat". În aproape toate filmele sale, Tim Burton explorează personaje excentrice, solitare. Le înzestrează cu poezie, inspirată din Edgar Allan Poe, Fellini și Edward Gorey.
Și totuși, caracteristica universului lui Tim Burton nu ar putea fi redusă la latura poetică, gotică. E vorba și de o bucurie care pulsează în universul lui Burton. Regizorul a început ca animator la Walt Disney. Există și îndrăzneală, parodie și umor (deși umor negru) în fiecare din filmele sale, de la Sleepy Hollow la Beetlejuice - "filmul care privește moartea optimist". Muzica nu lipsește, iar colaborarea cu muzicianul Daniel Elfmann contribuie la identitatea universului său. Inovativă, vizionară sau excentrică, lumea lui Tim Burton invită trecerea către "lumea cealaltă", cu abandonarea logicii la intrare pentru a putea păși într-o lume stranie.
În 2010 Tim Burton este președintele juriului la cel mai important festival de film al lumii - Cannes Film Festival.