Părerea criticului
"1,000,000 B.C." se numea in original acel "Loana" care m-a zapacit de cap in clasa intai, de m-am indragostit si de Raquel Welch, si de dinozauri - de nu m-au mai intors din drum, pe urma, nici toate Jurassic Parkurile din lume, chiar ca nu peste mult m-am lamurit ce ridicol era sa pui oamenii, oricat de paleolitici erau ei, sa joace leapsa cu diplodocii si t-recsii. E clar ca si Hollywood-ul s-a lamurit, asa ca acum au taiat doua zerouri din indicele calendaristic, si au inlocuit saurienii giganti cu pachiderme si feline. Macar la partea cronologica stam mai bine.
Fara a fi un remake propriu-zis al "Loanei" (care, la randul ei, prelua varianta initiala a lui Hal Roach din 1940, cu Carole Landis, Victor Mature si Lon Chaney jr.), actualul recurs la preistorie are toate sansele sa fie asimilat ca atare, atat prin similitudinea de titlu, cat si datorita racordarii efectelor speciale la specificul contemporan. in 1940 se folosisera animale reale, "costumate" si "machiate" - era de-a dreptul induiosator sa vezi elefantii in paltoane de blana, "interpretand" mastodonti, sau crocodilul cu dorsala cornoasa legata-n carca, in rol de dimetrodon. Varianta lui Don Chaffey, din 1966, folosea deja papusi "realiste", insufletite prin filmarea fotograma cu fotograma, ca la Animafilm - iar trucajele pareau, la vremea respectiva, cat se poate de credibile; tin minte ca eu juram ca erau oameni costumati, iar un prieten insista ca "aveau mecanisme". Astazi, evident, n-avem de ce sa ne mai incontram: C.G.I.-uri, si stare de real perfecta.
Ca atare, ce s-a ales de vraja si misterul romantic al vechilor filme cu subiect preistoric? Prin ce ne-ar mai atrage? Noul "... B.C." incearca sa mute miza pe alta patratica a covorului verde: civilizatiile pierdute, paleoastronautica si alte enigme arhaice. in scenariul scris de Harald Kloser si Roland Emmerich, noul Tumak (aici pe nume D'Leh - Steven Strait) parcurge un drum (fortamente initiatic) printre tigri-cu-dinti-sabie, mamuti si rinoceri lanosi, pe urmele unui trib razboinic care i-a rapit domnita (Camilla Belle), pana la poalele unor... piramide ce strapung cerul si zgarie norii. Bine-bine, stim ca paleontologia a postulat deja existenta unei mari civilizatii in acea perioaada (de la care ne-au ramas Sfinxul si Marile Piramide, revendicate ulterior de dinastiile faraonilor), dar ipotezele sunt inca tulburi, asa ca orice abordare cinematografica nu poate fi decat riscanta. Pentru un singur lucru ma rog: sa nu apara din piramidele alea predatori zbenguindu-se cu alienii! in rest, poate sa faca orice Roland Emmerich, ca macar la actiune se pricepe, cum a dovedit in "Universal Soldier" (1992), "Stargate" (1994), "Godzilla" (1998), sau "The Day After Tomorrow" (2004) - ca sa nu mai vorbim de sobrul "The Patriot" (2000), manca-l-ar mama pe el de Sergiu Nicolaescu!
Fara a fi un remake propriu-zis al "Loanei" (care, la randul ei, prelua varianta initiala a lui Hal Roach din 1940, cu Carole Landis, Victor Mature si Lon Chaney jr.), actualul recurs la preistorie are toate sansele sa fie asimilat ca atare, atat prin similitudinea de titlu, cat si datorita racordarii efectelor speciale la specificul contemporan. in 1940 se folosisera animale reale, "costumate" si "machiate" - era de-a dreptul induiosator sa vezi elefantii in paltoane de blana, "interpretand" mastodonti, sau crocodilul cu dorsala cornoasa legata-n carca, in rol de dimetrodon. Varianta lui Don Chaffey, din 1966, folosea deja papusi "realiste", insufletite prin filmarea fotograma cu fotograma, ca la Animafilm - iar trucajele pareau, la vremea respectiva, cat se poate de credibile; tin minte ca eu juram ca erau oameni costumati, iar un prieten insista ca "aveau mecanisme". Astazi, evident, n-avem de ce sa ne mai incontram: C.G.I.-uri, si stare de real perfecta.
Ca atare, ce s-a ales de vraja si misterul romantic al vechilor filme cu subiect preistoric? Prin ce ne-ar mai atrage? Noul "... B.C." incearca sa mute miza pe alta patratica a covorului verde: civilizatiile pierdute, paleoastronautica si alte enigme arhaice. in scenariul scris de Harald Kloser si Roland Emmerich, noul Tumak (aici pe nume D'Leh - Steven Strait) parcurge un drum (fortamente initiatic) printre tigri-cu-dinti-sabie, mamuti si rinoceri lanosi, pe urmele unui trib razboinic care i-a rapit domnita (Camilla Belle), pana la poalele unor... piramide ce strapung cerul si zgarie norii. Bine-bine, stim ca paleontologia a postulat deja existenta unei mari civilizatii in acea perioaada (de la care ne-au ramas Sfinxul si Marile Piramide, revendicate ulterior de dinastiile faraonilor), dar ipotezele sunt inca tulburi, asa ca orice abordare cinematografica nu poate fi decat riscanta. Pentru un singur lucru ma rog: sa nu apara din piramidele alea predatori zbenguindu-se cu alienii! in rest, poate sa faca orice Roland Emmerich, ca macar la actiune se pricepe, cum a dovedit in "Universal Soldier" (1992), "Stargate" (1994), "Godzilla" (1998), sau "The Day After Tomorrow" (2004) - ca sa nu mai vorbim de sobrul "The Patriot" (2000), manca-l-ar mama pe el de Sergiu Nicolaescu!