O porcărie de scenariu și de film. Plin de minciuni și de invective. Făcut cu țigani și despre țigani.
Dobrogeanu
pe 07 Februarie 2024 01:33
E un film făcut la comandă și premiat la comandă, ar fi interesant ce ONG a intermediat finațarea.
Spiritul fimului este contrazis de literatura vremii, DAR CINE CITESTE AZI ? Mileniali ?
Probabil va urma un film cu o dragoste modernă între doua boiaroaice românce ți care-și bagă în venă pentru a demonstra ce popor lipsit de virtuți suntem..
user-63b02ad8a0ee8
pe 18 Ianuarie 2023 01:08
Greoi, artificial , haotic .... lipsește atmosfera pe care ar fi trebuit să o creeze fondul muzical.... Sultana (și alții ) vorbește ca la Academia Română și voi aveți senzația că filmul reproducere atmosfera de epocă....????
Personaje plate ,neindividualizate suficient, sunet defectuos, nimic care să îți rămână în memorie....Uite așa s-au dus 1,3 MILIOANE de €uro pe apa Sâmbetei !
PredaAlexandru
pe 29 Iulie 2022 17:55
Cu siguranta reda imaginea acelor vremuri. Teodor Corban seamana foarte mult in film cu regretatul Amza Pelea.
Este un film care merita vazut. Imaginea alb-negru te duce cu gandul la vremuri demult apuse.
ALG
pe 13 Aprilie 2022 12:20
Mi-a placut foarte mult, la pachet cu limbajul porcos, care era specific epocii și nu doar pe atunci. Un mare minus pentru pelicula alb-negru, pentru mine unul nu inseamna a da o notă de vechi, mai interesant era sa fie utilizată varianta color de epocă, ar fi dat mult mai bine.
user-60a23524b16c2
pe 17 Mai 2021 12:21
Merita nota 10. Chiar merita nota 10. Acuratețea istorica e impecabila, din toate punctele de vedere. Iar actoria, nu se mai pune problema. 7 nu este nota lui reala. Acesta e un film demn de Oscar.
gbanescu
pe 20 Iulie 2019 21:51
Un “road movie” arhaic, daca ii pot spune asa (si uite ca pot), din Dobrogea secolului al XIX-lea.
Foarte buna documentarea, care, alaturi de filmarea alb-negru si dialogurile excelente, reusesc efectiv sa te transpuna acele vremuri.
Teodor Corban – excelent.
Cretzulynne
pe 08 Iunie 2019 12:19
A 31-a propunere pentru Academia de Film Americană, la categoria de cel mai bun film străin, din partea României.
Nu a fost nominalizat.
Ghemot
pe 28 Ianuarie 2019 23:29
Sunt multe filme românești care ilustrează diferite perioade istorice, însă acesta se remarcă în mod special pentru perioada respectivă!
my_shoes93
pe 12 Martie 2018 09:14
In sfarsit un film romanesc de nota 10 ! Felicitari !
balta67verde
pe 15 Octombrie 2016 12:25
Un film foarte bun, cred ca isi merita premiile si nominalizarile. M-a deranjat un pic limbajul vulgar, se putea si fara.
stricted
pe 28 Mai 2016 15:36
Un film bun care arata o parte din realitatea acelor ani.
Argo2013
pe 27 Februarie 2016 01:40
Cea mai tare imagine cea a lui Costandin cu tigva de animal in mana. Un Hamlet romanesc... Ce spune? "O moarte necredincioasa si lume inselatoare.Cum mangai pe oameni si apoi ii bagi curand sub pamanat pe toti." Zadarnicia zadarniciilor sau cu alte cuvinte, nu te poti impotrivi destinului. (Vezi finalul.) Urmariti filmul si intelegeti sensurile!
defav
pe 14 Februarie 2016 21:55
N-am vazut decit jumatate din film ,fiindca nu mi-au placut urmatoarele chestii :
- sonorul : nu cred ca am inteles mai mult de jumatate din ce s-a sporovait acolo , habar n-am care-i problema, poate sint si subiectiv la faza asta ;
- nu stiu daca am vazut doua prim-planuri in prima jumatate a filmului , numai si numai filmari de gros-plan , de departe , parca ar fi documentar , te face sa te simti dat la o parte, ca sa nu mai vorbesc ca n-am putut admira jocul actoricesc (laudat de unii , ma- ntreb pe ce baza ... )
- alb-negru ??? sa fim seriosi , cui foloseste ? sa semene cu filmuletele alea de-acu' 100 de ani, ca sa dea impresia de vechi , de colbul vremurilor? daca mai dadea si pe fwd- repede-inainte , chiar ca...
Ma rog, astea ar fi principalele minusuri observate , plusurile ar fi in general la scenografie,adica :
- "decoruri " adaptate vremii , "costume" idem .
-limbajul pare sa fie din vremurile alea ,cuvinte gen "slobozenie " sau altele ar fi ca la ele acasa, nu stiu cit de mult se injura atunci , se pare ca se facea ca...la usa cortului
si obscenitatile erau tot ca la ele acasa.
Deci astea ar contribui la o atmosfera destul de apropiata de cea de atunci , dar oare noi cu ce sintem vinovati ca nu ne implica si pe noi ?! Regia imi pare ca lasa de dorit-atat cit resimt eu, ca simplu si nepriceput iubitor de filme -cita vreme n-am vazut o scena mai cu "greutate " .
Nu stiu ce s-a intamplat mai departe cu aia doi zapcii si tiganul ala degraba iubitoriu de stapane nurlii si cu vorba stricata , dar parca nici nu ma roade curiozitatea .Poate gresesc , o avea un final super.
Deci asteptam mai mult de la filmul asta atat de laudat si premiat .
NmpN
pe 30 Ianuarie 2016 05:26
Acest film este altceva fata de ce se face in ultimul timp in acest domeniu, in Romania . Cu toate ca desfasurarea actiunii nu exceleaza , comicul de limbaj dupa parerea mea este de apreciat , chiar si jocul actoricesc . Raman la parerea ca avem foarte multi actori romani talentati dar care nu sunt pusi in valoare si este mare pacat . Recomand , pentru ca este diferit fata de ultimele filme produse de romani.
madalusu
pe 11 Ianuarie 2016 18:16
M-am convins greu sa vad filmul, insa nu am regretat. Chiar daca actiunea este "domoala" in general, am fost captat de poveste. Mi-au placut personajele, dialogurile si interpretarea. AFERIM mi-a reamintit de filmele care se faceau inainte de '89 si pe care le vad si acum cu mare placere.
gigia
pe 28 Decembrie 2015 13:45
Un film bun romanesc (ceea ce se intampla rar). Recomand.
aka_papu
pe 25 Decembrie 2015 21:28
Am vazut un film cu o imagine superba.
Stilul vietii de la inceputul secolului XIX imi pare extraordinar de bine redat (costume, limbaj, muzica).
Cat despre faptul ca cineva are curajul sa aduca ultimii 20 de ani din robia a rromilor si s-o prezinte intr-un film, nu pot sa am decat cuvinte de lauda!
Filmul este foarte bine făcut și gândit la finețuri.
Memorabilă scena în care zapciul vorbește cu turcaletele. Exact așa se petrece și în zilele noastre când de-al de Becali coboară geamul la Maybach și aruncă ceva firfirei la soioșii cere se izmenesc cu umilință iar mai apoi îl bleastămă și-l suduiesc pe machedon.
Foarte bine surprinsă construcția psiho-mentală a țiganimii. Primii care vor să-l linșeze pe cioroi sunt chiar cei din rasa și din condiția lui. După ce fugarul este jugănit, o țigancă strigă: Taie-i și p_ _ a! Adică cei de-o rasă cu el sunt mult mai cruzi decât cei cu pielea albă! Chiar boierul spune că nu i-a bătut nicodată, le-a luat haine și le-a dat de mâncare întotdeauna. Țiganul fugar a profitat cu obrăznicia caracteristică rasei lui (chiar se lăuda cu insolență în fața zapciului despre cum i-a făcut el „felul” boieroaicei) de bunătatea boierului și s-a tăvalit cu tupeu cu soața stăpânului său. Pedeapsa primită e fost blândă, pentru aceiași netrebnicie gândiți-vă ce-ar fi pățit în sudul USA al anilor 1840. Probabil = castrarea, biciuirea și apoi ștreangul - el și toți din familia lui.
Pantaleon
pe 05 Noiembrie 2015 15:23
Un film românesc bun, cu un final impresionant, extrem de bine făcut, cu un limbaj realist, arhaic (unele replici sunt greu de priceput ), un film lăudat și criticat deopotrivă, al cărui mare minus îl reprezintă filmarea în alb-negru, deși admit faptul că în color regizorul n-ar fi putut să redea atât de fidel epoca respectivă. Un film de văzut și de revăzut, unul dintre cele mai bune din ultimii ani. Unul dintre motivele pentru care mi-a plăcut acest film este și, să mă scuze snobii care se bat în piept cu Politically Correct, faptul că îmi arată o epocă în care țiganul era ținut la respect, acolo unde ar fi meritat să rămână pe veci, ba chiar redus la stadiul de neom, nu de simplu sclav. Când vedem în zilele noastre cât avânt și-au luat ciorile (expresie des uzitată în film) și ce fac în societatea noastră, cât ne-au făcut de râs în afara țării, nu putem decât să fim nostalgici după acele timpuri în care țiganii nu erau cu nimic mai mult decât niște simple jivine, în ochii stăpânilor. Bravo, Radu Jude ! Bravo pentru că nu ai avut rețineri în a arăta așa ceva pe ecran ! Recunosc faptul că nu am avut nici cea mai mică compasiune pentru suferințele cioroiului, nici măcar la final. Să-mi fie cu iertare.
saiaj
pe 31 Octombrie 2015 14:38
Din partea mea, mare sus (big up) ca negrii in filmele porno. Este un film foarte bun, mi-a placut mult. Parerea mea completa, mai jos:
Cand se cauta sa fii socat, acesta este inca unul din exemplele de filme de impact....
pisicuta1
pe 12 Octombrie 2015 13:50
un film bun
reda cit de cit situatia epocii respective!merita vazut!
kapecoo
pe 30 Septembrie 2015 19:10
Am observat in film fluiericiul de la clejani (Gheorghe Fălcaru). Filmul asta chiar a fost facut foarte bine..
EUGEN.VIDEO
pe 28 Septembrie 2015 19:29
Nu l-am vazut... ma uit putin ... vad ca e alb negru si sonorizare proasta... Morometii 1988, CARE E FILM! ...nu jucarii din astea , i-am scazut nota ca e alb negru (nu o sa inteleg asta). Vad aici numai ''cinefili'' ( daca era color nu mi-ar fi placut...va intrebati de ce e alb negru... film care are remarci grobiene...un film care liaza...) Care liaza?? Vad , nota 9 , nota 10 , nota 12...E clar. Undeva in Palilula se intoarce. Zic pas, nu ma mai uit.
lili22
pe 27 Septembrie 2015 22:02
Destul de bun, bine realizat , interpretarea foarte buna;.nu stiu de ce se termina cu replica finala din Unchiul Vania, pe parcurs mai apare o replica din aceeasi piesa, dar cum numele lui Cehov apare pe generic ca sursa de inspiratie , nu i se poate reprosa nimic.
Tim22
pe 30 Iulie 2015 17:46
Ar trebui sa le fie rusine tuturor celor care au contribuit la realizarea acestei porcarii de film.
alex43497
pe 02 Iunie 2015 22:29
suntem in 2015 si inca mai filmam in alb negru?chiar ca suntem inapoiati.
pe 02 Iunie 2015 15:51
După lungi încercări în care părea că nu am deloc o chimie bună cu “Aferim!”, a reuşit şi subsemnatul imposibilul de a-l vedea. Cum a fost şi ce impresii mi-a lăsat, aflaţi în rândurile care urmează. (sursă foto) “Aferim!”…
Mr.Halloween
pe 27 Mai 2015 19:27
Ma bucur ca acest film a reusit sa impresioneze, cred ca este un pas urias in cinematografia romaneasca.
edinaa
pe 04 Mai 2015 21:16
Un film exceptional care merita vazut. E unul din cele mai bune filme pe care le-am vazut vreodata in viata.
Sorinreddog76
pe 19 Aprilie 2015 16:46
Un film de exceptie pe care il recomand cunoscatorilor de film romanesc si nu numai!
Octaz
pe 05 Aprilie 2015 21:41
Silver Bear? Mi se pare o performanta remarcabila pentru noi! Nu stiu ce au vazut strainii la acest film, dar eu personal, ca roman, am fost destul de entuziasmat de ideea de a urmari viata romanilor din secolul 19! Am vazut obiceiuri, traditii, expresii , gandire, stil de viata, oameni care traiau in 1836, niste lucruri extrem de interesante, nu mai vorbesc de conotatiile si aluziile la celebrii scriitori ai literaturii noastre si la oprerele lor! Absolut briliant, un film intr'adevar bun de recomandat! .
diana_duca
pe 27 Martie 2015 17:35
Sunt fana a filmelor romanesti si nu din nationalism. Dar mi se pare aproape imposibil sa nu empatizezi cu insight-uri preluate din propria cultura, din propriile clisee. Si-n film, sunt cacalau. De la preotul burtos, barosan cu sutana, pana la miserupismul egoist al zapciului, mostenit din tata-n fiu. Si cred ca un alt lucru bun la filmele romanesti sunt spectatorii. Care-s mai triati decat la filme mainstream si deci plescaie mai putin floricelele si nachosul. Am scris si eu despre film, si urmatorul pe lista e "De ce eu": http://www.dianaduca.ro/aferim-intoarcerea-la-filmul-romanesc/
FlorinMovieFreak
pe 19 Martie 2015 11:32
Vad pe aici multe comentarii despre forma in care este filmat si anume alb/negru, de ce? cand alb/negrul are o savoare si un farmec incontestabil, este ca o carte iar tu "colorezi" actiunea. Vezi The Artist, AngelA,12 Angry Men, Psycho, PI, s.a.m.d. Daca ar fi fost color poate ca nu l-as fi indragit la fel de mult. Filmul inainte de o satira este o fabula cu pilde, cel putin asa am inteles eu.
Mergeti si vedeti-l, nu veti regreta!
Nota 8/10
giulestina23
pe 18 Martie 2015 12:27
Mai rar vezi filme care liază, într-un mod atât de natural, comedia cu drama. Trendul ascendent urmat de cinematografia românească cu siguranţă nu este urmat şi de publicul băştinaş, care consumă tot mai mult din mirajul hollywoodian. "Aferim!" nu se vrea a fi, aşa cum spunea cineva, un manual de istorie -> deci nejustificată nemulţumirea legată de amintirea, sau nu, a evenimentelor importante petrecute în acea perioadă. Să nu mai zic de căutarea răspunsului la întrebarea "de ce este alb negru?" sau "de ce nu sunt traduse dialogurile cu paşa?". Să urmezi vântul schimbării este extrem de uşor. În schimb să dai timpul înapoi în artă, este usturător de greu. "Aferim!" te bagă fără să-ţi dai seama, în mijlocul acţiunii (petrecută în 1835) ~ca să răspund la prima întrebare~, şi te pune-n pielea lu' Carfin (care, împuşcat în cur, stă totuşi cuminte şi este obligat sa asculte un dialog ce nu-l interesează, dar care totuşi se termină într-o notă amuzantă) ~ca să răspund la cea de a doua~. Scene lungi, ca de teatru, filmate dintr-o bucată şi la liber, poveţe amuzante, dialoguri spumoase şi trei actori mânuşă, fac din "Aferim!" o adevărată operă de artă. Şi trebuie tratată ca atare!
spaceboy
pe 18 Martie 2015 10:32
Actori care se grabesc sa-si spuna replicile, poveste slaba, fir epic slab in prima parte cel putin, injuraturi gratuite, exagerari.. Dar deh, un film despre minoritati are din start un boost in ochii tuturor.. Dezamagitor..
AliceT
pe 16 Martie 2015 18:24
Eu mi-as dori sa imi spuna cineva ce au inteles cei care l-au premiat. Si aici ma refer la limbaj. La expresii carora doar noi le intelegem sensul. Nu pot sa spun ca nu mi-a placut. Mi-au placut costumele, muzica, atmosfera autentica. Insa nu ma pot impaca cu limbajul vulgar. Eu cred ca putem face filme bune si fara .......
cosmin742000
pe 15 Martie 2015 21:24
Un film (era sa zic romanesc ) foarte bun .Exceptional jucat si mai ales regizat , cu mult umor , foarte simplu ,
3 lucruri m-au deranjat : sonorizarea in primul rand , foarte proasta ; apoi lipsa titrariii la replicile in turca si rromanes si nu ca m-a deranjat , dar chiar nu am vazut rostul filmarii alb-negru.In rest numai de bine.
anonim1983
pe 14 Martie 2015 22:01
foarte bun. te captiveaza. isi merita premiul. vi-l recomand cu mare caldura
alextarau
pe 14 Martie 2015 16:05
aferim ! int. 1. (în sens bun) bravo ! prea bine! aferim ! frate Ghemiș, bine făcuși că veniși ! POP.; 2. (ironic) pentru fapte sau vorbe cari merită dezaprobare: ei, aferim, fătu meu !… primește blagoslovenia mea AL. ║ n. bravo, în sens de aprobare: dascălul doborît sub grindina laudelor și a aferimelor NEGR. [Turc. AFERIM].
Costandin, un zapciu din secolul 19, primeşte sarcina de a urmări şi prinde un sclav rom fugit de la curtea unui boier. Acesta este cu atât mai hotărât să prindă şi să-l pedepsească pe sclavul pe nume Carfin cu cât bănuieşte că soţia sa a avut o aventură cu el. Costandin va porni în urmărirea lui Carfin împreună cu fiul său adolescent Ion şi aghiotantul său Ghiţă.
Din cauza regimului comunist, noi, românii, nu ne putem lăuda cu prea multe filme mai vechi de 1990. Desigur, nu ma refer la faptul că toate sunt proaste, ci la faptul că toate sunt exact așa cum voiau cei de la conducere să fie. Acum, în schimb, industria cinematografică din țara noastră a început să își diversifice fronturile, și în ultimii ani, am avut parte de filme foarte bune și premiate. Aferim! este unul dintre ele, fiind câștogător al Ursului de Argint pentru cel mai bun regizor – Radu Jude – la Berlin.
Am observat un lucru la filmele independente; mai ales la cele non-americane. Toate au un aer aparte. Aș spune că, în general, nu sunt la fel de “gălăgioase” ca cele hollywoodiene. Acest lucru se poate vedea și la De ce eu?, film românesc lansat tot la Berlinale, anul acesta. Ca să fiu mai precis, aceste filme au momentele acelea moarte, camera care filmeaza scene statice din mână și este instabilă, muzică de fundal aproape mereu absentă, culorile din imagine palide și totul desfășurându-se lent. Nu spun că acesta este un tipar rău, dar deja a devenit un clișeu.
Aferim! nu este deloc așa. Regizorul Radu Jude a reușit să facă un film care să iasă în evidență; un film de neuitat.
Povestea nu este remarcabilă. Ideea care o face mai convingătoare este caracterizarea epică a culturii românești și a societații secolului 19.
Aici se vede că regizorul este un iubitor de filme, deoarece se folosește de concepte aplicate și de alți mari regizori internaționali, precum Ingmar Bergman în Det sjunde inseglet sau Andrei Tarkovsky în Andrey Rublyov.
Lucrul care aduce un mare plus scenariului și îi dă mai multă putere este dialogul. Să fiu sincer, nu am nicio idee cum se vorbea acum aproape 200 de ani prin Țara Românească, dar acele arhaisme pur și simplu își fac treaba perfect. Regizorul a știut, totuși, că nu trebuie să abuzeze de acest limbaj, în așa fel încât să înțelegem și noi ceva.
Pentru a realiza un scenariu care să arate acuratețe istorică, a fost nevoie de multă documentare. Intenția regizorului a fost aceea de a încerca să construiască imaginile unui trecut pierdut doar din accesul la cateva urme materiale, după cum a declarat într-un interviu; și cu siguranță a reușit.
În vederea intensificării emoțiilor, sunt folosite cadre lungi și foarte frumoase din punct de vedere vizual, care fac treaba mai grea pentru actori. Totuși, aceștia dovedesc că sunt în stare să reziste situației și oferă niște prestații remarcabile, după părerea mea. În rolul principal îl avem pe Teodor Corban, fiind la prima lui performanță importantă. Cel mai mult la categoria actori m-au impresionat – în mod plăcut – cei episodici; de la care nu aveam așteptări prea mari.
La fel ca și în Lista lui Schindler, imaginea este alb-negru. Legat de acest lucru, Radu Jude a spus într-un interviu:
Am hotărât împreună cu operatorul Marius Panduru ca imaginea acestui filmsă fie alb-negru din dorința de a marca artificiul reconstituirii istorice; am vrut să îi oferim din start spectatorului ideea că ceea ce vede e o reconstituire subiectivă, făcută cu grijă, dar doar o reconstituire.
În concluzie, consider că Aferim! este un film inedit al cinematografului românesc, care aduce în lumina reflectoarelor o poveste satirică și din păcate, actuală. Sper că vom auzi de el și pe la Oscarurile anului 2016.
radu.baltasiu
pe 14 Martie 2015 11:39
Filmul are remarci grobiene, pe care nici în versurile celor de la Ombladon nu le găsim. Toată „acțiunea”, dacă este vreuna, se desfășoară pe fundalul unor cruci-troițe. În plină epocă a iobăgiei, nu există decât suferința romilor (țiganilor), problema țărănească fiind absolut pasager prezentă. În momentul în care fiul zapciului încearcă să mânuiască spada, ca simbol al bărbăției într-o epocă istorică războinică, scena devine ridicolă. Contextul luptelor ruso-austro-turce, care au devastat Țara Românească este vag afirmat de vreo două ori, ca și când nu ar avea nici un fel de conținut. Boierii sunt retardați, ca și când rafinamentul culelor și al așezămintelor fanariote și boierești, din nou, nu ar fi existat. Hanurile sunt un fel de antilocuri, iar muzica de context un mare moment ratat (filmul face o singură trimitere muzicală la muzica de epocă, atât de frumos redată astăzi de Trei Parale, de pildă). Momentul popular semnificativ este bulgăresc ... Imaginea nu e rea, dar povestea este ... țigănească, într-un mod în care deservește „cauza romilor”. Într-adevăr, încă un film pe seama istoriei României, ca mai toată cinematografia românească după 1989 (câteva excepții - Nunta mută, Ticăloșii ...).
RazvanLupescu
pe 13 Martie 2015 22:37
Un film pur romanesc exceptional, autentic. Radu Jude ne demonstreaza ca se poate si la noi... si ca merita cu prisosinta Ursul de argint. Cu siguranta exista multi -hateri- care vor spune ca... Ma abtin.
mihaiule
pe 13 Martie 2015 16:02
Iar un film de cacao...vo mare porcarie...pacat de timpul pierdut!
Bogdann13
pe 13 Martie 2015 14:45
Să mergeți să vedeți Aferim! pentru că merită.
Am scris și eu despre el, aici: http://bogdan-cinefil.blogspot.ro/2015/03/aferim-jocul-cu-trecutul.html :P
PetrePaduraru
pe 11 Martie 2015 20:18
la Timisoara l-au programat numai seara si in cea mai mica sala din cinematograf... astepti atata timp sa vezi un film bun si la final esti dezamagit. mai bine astept 2-3 ani pana apare la tv. poate mai putin pe HBO.
stochitamarius
pe 02 Martie 2015 17:22
E o porcarie.dc as lauda acest film doar pt faptul ca e romanesc?am urmarit 20-25min din el si e oribil.aceleasi povesti tampite tipic romanesti.cum sa luati oscarul cu asa ceva?oscarul este totul in film..restul can can.cu asa "ceva"nici o sansa
ilcappo
pe 21 Februarie 2015 17:54
de ce mi-as pierde vremea sa vad un film b&w si romanesc pe deasupra, in stilu' bine cunoscut al filmelor postdecembriste, adica cu o abundenta de grosolanii, prostie balcanica si/sau manelism!??
dox_danny
pe 21 Februarie 2015 01:06
felicitari pt premiu ursul de argint dar as vrea sa stiu cand postati filmul ???
Iulidesprefilme
pe 15 Februarie 2015 14:35
Nu poţi să nu te bucuri pentru acest succes al filmului românesc: Ursul de argint obţinut la un festival prestigios...Aferim, adică...bravo !
rothmans
pe 14 Februarie 2015 20:58
felicitari pt ursul de argint...dar de ce banii pt acest film au venit mai mult din cehia.....oricum bravo pt acest regizor exceptional..bv radu jude
Spiritul fimului este contrazis de literatura vremii, DAR CINE CITESTE AZI ? Mileniali ?
Probabil va urma un film cu o dragoste modernă între doua boiaroaice românce ți care-și bagă în venă pentru a demonstra ce popor lipsit de virtuți suntem..
Personaje plate ,neindividualizate suficient, sunet defectuos, nimic care să îți rămână în memorie....Uite așa s-au dus 1,3 MILIOANE de €uro pe apa Sâmbetei !
Este un film care merita vazut. Imaginea alb-negru te duce cu gandul la vremuri demult apuse.
Foarte buna documentarea, care, alaturi de filmarea alb-negru si dialogurile excelente, reusesc efectiv sa te transpuna acele vremuri.
Teodor Corban – excelent.
Nu a fost nominalizat.
- sonorul : nu cred ca am inteles mai mult de jumatate din ce s-a sporovait acolo , habar n-am care-i problema, poate sint si subiectiv la faza asta ;
- nu stiu daca am vazut doua prim-planuri in prima jumatate a filmului , numai si numai filmari de gros-plan , de departe , parca ar fi documentar , te face sa te simti dat la o parte, ca sa nu mai vorbesc ca n-am putut admira jocul actoricesc (laudat de unii , ma- ntreb pe ce baza ... )
- alb-negru ??? sa fim seriosi , cui foloseste ? sa semene cu filmuletele alea de-acu' 100 de ani, ca sa dea impresia de vechi , de colbul vremurilor? daca mai dadea si pe fwd- repede-inainte , chiar ca...
Ma rog, astea ar fi principalele minusuri observate , plusurile ar fi in general la scenografie,adica :
- "decoruri " adaptate vremii , "costume" idem .
-limbajul pare sa fie din vremurile alea ,cuvinte gen "slobozenie " sau altele ar fi ca la ele acasa, nu stiu cit de mult se injura atunci , se pare ca se facea ca...la usa cortului
si obscenitatile erau tot ca la ele acasa.
Deci astea ar contribui la o atmosfera destul de apropiata de cea de atunci , dar oare noi cu ce sintem vinovati ca nu ne implica si pe noi ?! Regia imi pare ca lasa de dorit-atat cit resimt eu, ca simplu si nepriceput iubitor de filme -cita vreme n-am vazut o scena mai cu "greutate " .
Nu stiu ce s-a intamplat mai departe cu aia doi zapcii si tiganul ala degraba iubitoriu de stapane nurlii si cu vorba stricata , dar parca nici nu ma roade curiozitatea .Poate gresesc , o avea un final super.
Deci asteptam mai mult de la filmul asta atat de laudat si premiat .
Stilul vietii de la inceputul secolului XIX imi pare extraordinar de bine redat (costume, limbaj, muzica).
Cat despre faptul ca cineva are curajul sa aduca ultimii 20 de ani din robia a rromilor si s-o prezinte intr-un film, nu pot sa am decat cuvinte de lauda!
Aferim Radu Jude!
Memorabilă scena în care zapciul vorbește cu turcaletele. Exact așa se petrece și în zilele noastre când de-al de Becali coboară geamul la Maybach și aruncă ceva firfirei la soioșii cere se izmenesc cu umilință iar mai apoi îl bleastămă și-l suduiesc pe machedon.
Foarte bine surprinsă construcția psiho-mentală a țiganimii. Primii care vor să-l linșeze pe cioroi sunt chiar cei din rasa și din condiția lui. După ce fugarul este jugănit, o țigancă strigă: Taie-i și p_ _ a! Adică cei de-o rasă cu el sunt mult mai cruzi decât cei cu pielea albă! Chiar boierul spune că nu i-a bătut nicodată, le-a luat haine și le-a dat de mâncare întotdeauna. Țiganul fugar a profitat cu obrăznicia caracteristică rasei lui (chiar se lăuda cu insolență în fața zapciului despre cum i-a făcut el „felul” boieroaicei) de bunătatea boierului și s-a tăvalit cu tupeu cu soața stăpânului său. Pedeapsa primită e fost blândă, pentru aceiași netrebnicie gândiți-vă ce-ar fi pățit în sudul USA al anilor 1840. Probabil = castrarea, biciuirea și apoi ștreangul - el și toți din familia lui.
http://infrasunete.eu/film-romanesc-aferim-2015-nerecomandat-minorilor/
reda cit de cit situatia epocii respective!merita vazut!
Mergeti si vedeti-l, nu veti regreta!
Nota 8/10
3 lucruri m-au deranjat : sonorizarea in primul rand , foarte proasta ; apoi lipsa titrariii la replicile in turca si rromanes si nu ca m-a deranjat , dar chiar nu am vazut rostul filmarii alb-negru.In rest numai de bine.
Costandin, un zapciu din secolul 19, primeşte sarcina de a urmări şi prinde un sclav rom fugit de la curtea unui boier. Acesta este cu atât mai hotărât să prindă şi să-l pedepsească pe sclavul pe nume Carfin cu cât bănuieşte că soţia sa a avut o aventură cu el. Costandin va porni în urmărirea lui Carfin împreună cu fiul său adolescent Ion şi aghiotantul său Ghiţă.
Din cauza regimului comunist, noi, românii, nu ne putem lăuda cu prea multe filme mai vechi de 1990. Desigur, nu ma refer la faptul că toate sunt proaste, ci la faptul că toate sunt exact așa cum voiau cei de la conducere să fie. Acum, în schimb, industria cinematografică din țara noastră a început să își diversifice fronturile, și în ultimii ani, am avut parte de filme foarte bune și premiate. Aferim! este unul dintre ele, fiind câștogător al Ursului de Argint pentru cel mai bun regizor – Radu Jude – la Berlin.
Am observat un lucru la filmele independente; mai ales la cele non-americane. Toate au un aer aparte. Aș spune că, în general, nu sunt la fel de “gălăgioase” ca cele hollywoodiene. Acest lucru se poate vedea și la De ce eu?, film românesc lansat tot la Berlinale, anul acesta. Ca să fiu mai precis, aceste filme au momentele acelea moarte, camera care filmeaza scene statice din mână și este instabilă, muzică de fundal aproape mereu absentă, culorile din imagine palide și totul desfășurându-se lent. Nu spun că acesta este un tipar rău, dar deja a devenit un clișeu.
Aferim! nu este deloc așa. Regizorul Radu Jude a reușit să facă un film care să iasă în evidență; un film de neuitat.
Povestea nu este remarcabilă. Ideea care o face mai convingătoare este caracterizarea epică a culturii românești și a societații secolului 19.
Aici se vede că regizorul este un iubitor de filme, deoarece se folosește de concepte aplicate și de alți mari regizori internaționali, precum Ingmar Bergman în Det sjunde inseglet sau Andrei Tarkovsky în Andrey Rublyov.
Lucrul care aduce un mare plus scenariului și îi dă mai multă putere este dialogul. Să fiu sincer, nu am nicio idee cum se vorbea acum aproape 200 de ani prin Țara Românească, dar acele arhaisme pur și simplu își fac treaba perfect. Regizorul a știut, totuși, că nu trebuie să abuzeze de acest limbaj, în așa fel încât să înțelegem și noi ceva.
Pentru a realiza un scenariu care să arate acuratețe istorică, a fost nevoie de multă documentare. Intenția regizorului a fost aceea de a încerca să construiască imaginile unui trecut pierdut doar din accesul la cateva urme materiale, după cum a declarat într-un interviu; și cu siguranță a reușit.
În vederea intensificării emoțiilor, sunt folosite cadre lungi și foarte frumoase din punct de vedere vizual, care fac treaba mai grea pentru actori. Totuși, aceștia dovedesc că sunt în stare să reziste situației și oferă niște prestații remarcabile, după părerea mea. În rolul principal îl avem pe Teodor Corban, fiind la prima lui performanță importantă. Cel mai mult la categoria actori m-au impresionat – în mod plăcut – cei episodici; de la care nu aveam așteptări prea mari.
La fel ca și în Lista lui Schindler, imaginea este alb-negru. Legat de acest lucru, Radu Jude a spus într-un interviu:
Am hotărât împreună cu operatorul Marius Panduru ca imaginea acestui filmsă fie alb-negru din dorința de a marca artificiul reconstituirii istorice; am vrut să îi oferim din start spectatorului ideea că ceea ce vede e o reconstituire subiectivă, făcută cu grijă, dar doar o reconstituire.
În concluzie, consider că Aferim! este un film inedit al cinematografului românesc, care aduce în lumina reflectoarelor o poveste satirică și din păcate, actuală. Sper că vom auzi de el și pe la Oscarurile anului 2016.
Am scris și eu despre el, aici: http://bogdan-cinefil.blogspot.ro/2015/03/aferim-jocul-cu-trecutul.html :P