Unul dintre cele mai bune filme vazute de mine. Recomand cu toata increderea.
CodrutCorneanu
pe 02 Februarie 2019 16:11
Raşela şi Iţic fac filme, pentru că sunt stăpânii industriei de filme. Filmele sunt cu creştini răi. Creştinii ard cărţile (mă rog, papirusurile), pentru că aşa sunt ei, răi. Ei şi naziştii. Care şi ei ard cărţile.
Culturnicii leşină de admiraţie. Vai, ce răi sunt creştinii ăştia! Îi învaţă la biserică să ardă cărţi şi să-i prigonească pe cei ca Raşela şi Iţic.
rodica_vargolici
pe 13 Februarie 2018 22:13
Hypathia nobila femeie-filosof din Alexandria, pe care discipolul ei, episcopul Synesios, o evoca astfel: "mamă, soră, profesoară şi binefăcătoare".
gamblerrambler
pe 03 Iulie 2016 21:53
Mi-au placut scenele filmate din spatiu care ne arata cat de nesemnificative sunt actiunile noastre ca specie in toata istoria noastra
Nu pot sa zic ca au exagerat cu fanatismul crestinilor, ci chiar au redat bine realitatea acelor vremuri. Se putea si mai bine.
Angie17252
pe 14 Februarie 2016 18:17
Merita vazut mai ales ca ne arata ca istoria se repeta si nu odata, ci de mai multe ori. Ce se intampla acolo in Agora cu parabolenii, asta se intampla acum cu refugiatii trimisi de Madame Merkel pe capul nostru! Au aceeasi mentalitate despre femeie, sunt la fel de inculti si desi suntem in secolul XXI , in lumea moderna , sunt la fel de salbatici si pusi pe distrugere....
lidcos
pe 04 Ianuarie 2016 01:11
un film care te pune pe ganduri . concluziile le trage fiecare asa cum crede de cuviinta. merita vazut.
alali
pe 04 Noiembrie 2014 10:47
Incredibil cum, multi, considera ca au descoperit adevarul dupa urmarirea acestui film. Nu este un text istoric, este o fictiune pornita de la un eveniment istoric, si anume uciderea filosoafei Hypatia de catre o grupare de crestini copti.
Cum biserica catolica (scuzati cacofonia), nu il pretuieste atat de mult pe Chiril din simplul motiv ca a reglementat dogmatic foarte bine raporturile dintre Nascatoarea de Dumnezeu si Fiul ei, astfel fiind combatuta imaculata conceptie catolica, a generat acest film in care ne prezinta un Chiril misogin si razboinic. Nicidecum. El a fost chiar ajutat de Pulcheria, sora imparatului Teodosie al 2-lea ca sa il dea jos pe Nestorie. A cautat tot timpul rezolvarea problemelor pe cale logica, oratorica. De aceea avem in el unul dintre cei mai prolifici scriitori bisericesti.
Nu am avut pretentii ca filmul sa transmita evenimente istorice reale, obiective. E un scenariu si deci are poveste lui. Dar de aici sa vezi persoane care nu au nicio baza a discursului sa cada in extaz ca s-a facut dreptate si ca da, cineva spune "adevarul", e prea mult. Pacat ca unele persoane se denigreaza in halul acesta.
PS. Evenimentele ISTORICE ce-l privesc pe Chiril nu anuleaza alte atrocitati ale vremii comise in numele crestinismului, dar nu poti sa pui o persoana iconica intr-o astfel de postura. Hai sa incepem sa vb de Gandhi ca era.... eu stiu spagar sau afemeiat... Sau ca Hitler era o victima a vremii lui, un inocent... Lumea a luat-o razna! Rau de tot!
Nota 6,77 pentru povestea redata.
Re: la a doua vizionare...
La o privire mai atenta se poate detecta o pozitie "oficiala" a scenaristului, cea de catolic influentat si totodata militant, in momentul in care incearca sa scoata "biserica-ca miscare religioasa" din culpa, inventand un conflict PORNIT de catre pagani, care sa justifice varsarea de sange ce a urmat, ca fiind o actiune oarecum legitima. Chiar tatal Hypatiei "recunoscand" ca a gresit si ca el e cel ce a provocat moartea sa, nicidecum acuzand atacatorul criminal. Iar cand e vorba de moartea fetei, un singur vinovat, neputand fi vorba despre aceeasi miscare ce se starnise, ca deh, aia era biserica in faza ei incipienta. E vorba de Chiril "cel misogin", care instiga clar la ucidere.
Unde mai pui ca nici despre munca acestei femei nu a ramas nimic, ci doar o pomenire intr-un singur text, cum ca ar fi studiat matematica si astrologia, daramite detalii despre moartea ei si cauzele acesteia... Nu mai luati totul mot á mot... filtrati si lasati cinematograful in pace. Nu ecranizeaza perfect carti, nu relateaza evenimente istorice ad literam, nu prezinta biografii in mod obiectiv. E pura fictiune.
nick-azh
pe 08 Februarie 2014 20:35
Filmul "Agora"este din puctul meu de vedere un film foarte bine realizat si care isi merita din plin vizionarea lui...In primul rand prin modul in care ne este prezentata distrugerea biblioteci din Alexandria,templele si statuile zeilor pagani...modul in care s-a raspandit crestinismul in acea vreme,modul prin care venerau si se inchinau cei din Alexandria zeilor pagani,dar si madul prin care frumoasa si filozoafa Hypatia incerca atat sa invete cat si si sa-si faca cunoscute invataturile...Cat si modul prin care ne este prezentata dragostea credinciosului ei sclav Davus fata de stapana lui,eu zic ca merita vazut,daca va place istoria.
deadlord
pe 18 Iunie 2013 21:27
Un film destul de reusit. Pe mine nu m-a impresionat chiar asa de tare incat sa zic este este o capodopera. Este un film bun si foarte interesant ce merita vazut. Scenariu este destul de ccomplex si bine scris, regia este buna, iar distributia este destul de bunicica cu nu prea multi actori cunoscuti.Merita vazut.
mihaelatb
pe 10 Aprilie 2013 23:18
Nu are nici o legatura cu religia crestina, nu este o critica a crestinismului.Pur si simplu este o redare cat se poate de reala a fanatismului. Fanaticii religiosi, crestini, musulmani, evrei, nu se deosebesc cu nimic de fanaticii politici, sau fanaticii rasisiti. Dusmanul nu este decat lipsa de gandire, lipsa de educatie, Poate este cruda prezentarea, aducandu-mi aminte de The Passion of the Christ, dar sunt convinsa ca este o prezentare cat se poate de realista a epocii. Mie mi-a placut, caci sub toata aceasta disputa religioasa, filmul este un elogiu adus gandirii, a culturii si a cunoasterii.
Iulidesprefilme
pe 07 Martie 2013 17:50
Un film bun, care are rolul şi de a culturaliza, ceea ce este un punct forte al celei de-a şaptea arte...
Kanedel
pe 30 Ianuarie 2013 14:56
Film istoric bun!Din ce am vazut pe aici,....fapte adevarate,ce chiar s-au intamplat.Adevarul este ca superficialitatea nu este buna deloc.Sa comiti crime in numele lui Dumnezeu,cand El,mai inainte de toate,inseamna IUBIRE,mi se pare o prostie,o tampenie.Noi gandim acum in contextul societatii de astazi,insa atunci vremurile erau altele,societatea era altfel,gandirea era alta. Insa,....crima.... tot crima ramane ,si nu prea exista justificari cand o comiti.
alex_93
pe 13 Aprilie 2012 03:30
Nu stiu ce spuneti voi,vad ca filmul asta a fost foarte controversat,incat a readus la viata eterna batalie dintre stiinta si religie.
Dar totusi,povestea (bineinteles inventata) a fost captivanta.Si m-a invatat un lucru:cei care ucid in numele credintei isi interpreteaza gresit invataturile,fie ucid doar pentru putere.
Si asta e valabil si pentru evrei,si pentru crestini si mai nou,musulmanii.
In rest,actrita in rolul Hipatiei a jucat binisor.
P.S. Biblioteca din Alexandria a fost incendiata in 48 BC de catre trupele romane ale lui Iulius Caesar,ulterior a fost degradata de conflictele dintre pagani si crestini in sec. IV
cosmin_kedii
pe 14 Martie 2012 07:52
Rachel Weisz este uimitoare şi arată stăpânirea profundă a caracterului şi a aspectelor istorice
alex_il_fenomeno
pe 08 Februarie 2012 17:43
un film cu tenta istorica foarte interesant , in care , desi nu sunt intamplari care sa iti creasca tensiunea la maxim , iar ritmul este unul moderat , poate fi considerat o productie inspirata . ne prezinta o poveste destul de necunoscuta multora dintre noi , si de altfel si ce informatii a pierdut lumea prin acel fapt atat de necugetat ... excelent transpusa povestea , iar la fel de inspirata a fost si prezenta actritei Rachel Weisz , care a facut diferenta in dese randuri . il recomand tuturor , deoarece nu este un film care merita ratat .
MNarcis
pe 31 Octombrie 2011 00:12
Obligatoriu de vazut si de revazut, te pune f mult pe ganduri acest film, as avea multe de zis despre acest film dar parerea sa si o faca fiecare individ in parte dupa cum simte fiecare la finalul filmului......cuvintele sunt de prisos!
Sorin87
pe 06 Octombrie 2011 21:05
Filmul reproduce o perioada nu prea mandra a crestinismului,cine spune ca filmul este slab , cu siguranta nu a intels nimic din mesajul trasmins...turma intotdeauna si-a ucis pastorul,crestinismul are si a avut in el o doza buna de comunism.
Nu este de mirare ca a fost interzis in cea mai democrata tara comunista din Europa...
fbasil
pe 24 Septembrie 2011 03:03
foarte bine realizat. intre un film istoric si un documentar este o diferenta. chiar si un film istoric are destula fictiune in el. in linii mare actiunea se inspira din istorie, dar tot film artistic ramane pana la urma.
mi-a placut filmul, si am aflat cu ocazia asta despre hypatia, despre care nu stiam. adineauri am citit pe wikipedia despre ea.
cristinapascaliu
pe 10 Iulie 2011 16:15
subscriu la ceea ce a scris radu47hitman.........
,,Şi muzica şi imaginea bucură auzul şi ochii în acest film. Un film care transmite cu o realitate fantastică evenimentele foarte vechi, unde strâns sunt interconectate dragostea şi setea de putere, îndurarea şi cruzimea.,,
Uită-te la acest film, te rog. ........:)
lifelies
pe 03 Iunie 2011 11:02
Un film care te tulbura si la cateva zile dupa vizonare; filmul este o "palma" foarte bine data credinciosilor care cred( sau sunt indoctrinati) ca crestini au fost buni si persecutati; putini vor sa accepte ideea ca si crestini au persecutat si au facut multe rele. Chiar mi-a placut filmul si mesajul,poate pentru unii sublim, dar pt altii f pronuntat.
Merita vazut!
xerses
pe 24 Mai 2011 22:11
Mi-a placut filmul atat pentru povestea transmisa cat si pentru jocul convingator al lui Rachel Weisz.Dincolo de astea, mai afle cate ceva din istorie....
matew10
pe 06 Mai 2011 11:58
Un film istoric comercial ce nu prezinta cu exactitate adevarul istoric despre aceea vreme. Asa zisul fanatism al crestinilor versus pagani este doar o idee de a aduna cat mai multi spectatori. Filmul in genere merita doar pentru viziunea regizorala cu previre la situatia femei elitiste din aceea vreme, pe de alta parte o precursoare a unor astronomi moderni.
pe 02 Mai 2011 14:31
Agora este un film care descrie moartea Hypatiei, o filosoafă, matematiciană și astronomă din Alexandria secolului V d.Cr. și distrugerea celebrei biblioteci (una dintre minunile lumii antice). Epocă tulbure pentru Biserica ce dobândea tot mai multă putere și influență politică. E un fapt îndeobște recunoscut de istorici că o răspundere indirectă pentru crima a cărei [...]
NmpN
pe 01 Mai 2011 23:48
Un film bun , cu o coloana sonora superba . Merita vazut , Recomand!
danymury
pe 07 Aprilie 2011 22:28
merita filmu asa putin acolo...se putea si mai bine...ideea nu prea mi-o placut ...nu prea are sens....da no asa sa te uiti odata la el merge...
alexxx2010
pe 18 Martie 2011 01:41
super filmul si intradevar ai dreptate menndes nota 10 de la mine
legolas05
pe 23 Februarie 2011 22:27
filmul ma impresionat mult....nu a fost cine stie ce,insa povestea e interesanta
sarrpe
pe 11 Februarie 2011 20:07
Un film pe care nu ai cum sa-l uiti vreodata, e super tare, si linia melodica se potriveste perfect cu filmul. Este o drama perfecta
olgabriel
pe 26 Ianuarie 2011 15:03
filmul tratează destul de corect, conflictele dintre creștini si păgâni, in timpul domniei lui Teodosie cel Mare (împăratul roman care a interzis cultele păgâne și jocurile olimpice)...ce este ciudat, creștinii egipteni erau de rit monofizit (negau natura umană a lui Hristos) și erau considerați de doctrina oficială la fel de eretici ca păgânii...in secolele VII-VIII marea majoritate a creștinilor egipteni sau convertit la islam.
Krakatau
pe 08 Decembrie 2010 02:06
Nu am sa spun nimic in legatura cu plotul, decat ca e un film insipid, incolor si inodor.
Nu inteleg de ce spuneti ca e un film anticrestin. Da, poate ca actiunea se bazeaza mai mult pe povesti si legende decat pe dovezi concrete, dar cert e ca, si in alte locuri si in alte timpuri, crestinii de la inceputuri (si nu numai ei, clar) chiar au fost cum sunt prezentati in film. Pentru ca mai apoi sa fie infiintata instituia oficiala a condamnarii celor ce nu pupau talpile Papei, anume Inchizitia. De mentionat ar fi si cruciadele. Si da, crestinismul, alaturi de boli si razboaie, e unul din motivele pentru care civilizatia a involuat vreme de sute de ani.
Caci, pana una alta, religia a fost, este si va fi cel mai important si eficient mijloc de manipulare in masa. Ca valorile pe care le promoveaza sunt unele corecte, asta e alta poveste. Dar mijloacele sunt, chiar si astazi, cele prezentate in film, doar ca intr-o forma mult mai light.
De mentionat ar fi si ca filmul nu ii victimizeaza pe paganii politeisti, caci si ei sunt prezentati ca niste brute avide de putere si razbunare.
Apropo, si eu sunt crestin, si eu cred in Dumnezeu, dar sa nu incurcam valorile morale cu fanatismul religios, aviz indoctrinatilor.
Ce mi-a placut cel mai mult, a fost cum Davos a facut tranzitia de la a fi personajul pozitiv la cel negativ, iar Oreste de la cel negativ la cel pozitiv.
Ce nu mi-a placut...desi a respectat adevarul istoric (sa nu va aud) si a fost o oarecare drama usoara...a fost lipsa totala de culoare. Fara sare si piper. Totul static, totul monoton. A fugit dupa multi iepuri deodata si n-a prins niciunul. Pacat, era un subiect cu potential.
otonis
pe 04 Decembrie 2010 06:57
RELIGIA = cea mai IDIOATA, SANGEROASA si drept urmare, TOTAL PATETICA dar PERICULOASA inventie a mintii LASE, primitive umane, si totodata dovada ca majoritatea oamenilor inca n-au evoluat, ci sunt tot in "stone age" cu coada-ntre picioarele unor inventii supranaturale, de frica infruntarii realitatii.
Datorita oamenilor ca "Hypatia" muritorii astia salbatici si fricosi traiesc astazi cu trupul in civilizatie, si cu mintea-n prostii religioase. Si cum orice lucru bun vine cu un pret, acest progres adus de oamenii cu gandire libera precum protagonista, pietrele salbaticilor au fost tunate in bombe nucleare. Evolutie mama, "zeita" a tot ce exista, pazeste-ne de arma religiei, ca nu-i alta mai distructiva-n lume.
alexandru_d
pe 26 Septembrie 2010 18:15
nu stiu cat de adevarata sau cat de apropiata de adevar este toata povestea. ideea mi-a placut si pe alocuri chiar am simtit tensiunea insa realizarea nu este extraordinara. vedem limpede ca efectul de gloata are efecte dezastruoase asupra noastra si tot nu ne invatam minte, plecam capul si dam ascultare primului glas increzator fara sa gandim noi tot, lasam pe altii sa faca lucrul acesta si ne plangem apoi de consecinte.
se pare ca omenirea trebuie condusa cu mana de fier, manusa de catifea nu isi are locul in asfel de situatii, pacat ca cei care ajung in varf nu sunt cei care ar trebui, ci doar parveniti.
Dragomara
pe 01 August 2010 14:20
Trecând peste realitatea istorică, cea care nu cred să fi fost obiectivul principal al acestui film nu pot să nu remarc realizarea de excepţie, atât imagine cât şi sunet. Povestea e cât se poate de banală, însă modul fluid şi lejer în care personajele îi dau viaţă ţine treaz interesul spectatorului. Am fost dezamăgită de evoluţia sclavului Davus, şi impresionată de creşterea spirituală şi morală a ludicului şi frivolului Oreste, ajuns în cele din urmă prefect. Cea care s-a bucurat de toată adiraţia mea a fost, bineînţeles, Hypatia - femeia filosof - cea care preferă să-şi plătească cu viaţa convingerile morale şi religioase, mă rog lipsa celor din urmă. Dacă ar fi să repoşez ceva acestui film ar fi lipsa de profunzime. Cum nu este vorba de un film istoric, partea religioasă a fost cea peste care am trecut cel mai uşor cu vederea, neavând cum să mă simt manipulată de-o pură ficţiune. Şi-apoi, orice religie care îngăduie şi suţine uciderea omului de către om, şi distrugerea obiectelor şi vestigiilor culturale nu-mi poate decât stârni repulsia.
Mi-ar fi plăcut să văd acest vorbit în latină sau/ şi în limba greacă. Oricum, filmul rămâne un deliciu cinematografic.
danyx493
pe 28 Iulie 2010 10:52
Cele mai sangeroase conflicte au fost cele pornite in numele religie, iar acest film ne demonstreaza acest lucru.
ndragos85
pe 17 Iulie 2010 19:02
Isus a zis ca daca cineva iti da o palma sa intorci si obrazul celalalt;pai si de ce s-au facut atatea crime in numele Domnului daca nu pt. putere si bani.Parerea mea e ca toate religiile mari au denaturat Sf. Scripturi pt a controla mintile oamenilor.A fi crestin inseamna a spune si altora despre Isus si dragostea Sa despre oameni chiar si pt. cei mai pacatosi dintre noi si nu sa ne impunem prin crime si alte fapte urate.Asta e lumea in care traim, asa a fost si asa va fi pana cand Dumnezeu va schimba ceva pt ca numai El poate.
alexcretu75
pe 04 Iulie 2010 19:58
Este foarte bun filmul.Nota 10.Agora pentru mine dintre cele mai bune intre anii 2009-2010
Mihai2508
pe 30 Iunie 2010 16:31
este un film bun ce are si o coloana sonora buna, dc nu l-ati vazut nu tr sa il ratati
zdraveius
pe 27 Iunie 2010 22:44
O sa fiu putin off topic, insa am o problema in legatura cu filmul american, in general. Indiferent in ce perioada a istoriei se desfasoara, indiferent ce personaje participa (mafia, oameni obisnuiti etc), indiferent de locul in care se desfasoara actiunea - toate personajele vorbesc in engleza. Mel Gibson a iesit din acest tipar cu Patimile lui Christos si Apocalypto. In rest, auzim numai engleza. Spunea un critic de film, la un moment dat, ca o explicatie pentru aceasta idee ar putea fi faptul ca majoritatea americanilor sunt analfabeti si, deci, incapabili sa citeasca o subtitrare. Natiunea suprema, asadar...
Si in cazul Agora, farmecul vremurilor de demult se pierde aproape instantaneu cand auzi personajele Greciei antice vorbind in engleza.
ciobotaru
pe 25 Iunie 2010 12:11
un film bun , un film bine regizat un film cu un subiect forate interesant
Octaz
pe 08 Iunie 2010 23:57
Scoate mai mult in evidenta lupta pt credinta si dintre credinte ! Mi s'a parut interesant mai mult si prin faptul ca pune problema astronomiei si a universului in acea perioada
luponelupu
pe 01 Iunie 2010 05:05
...si se termina urat...cred k regizorii se plictisisera...si au zis..."gata, il lasam asa"
Milla
pe 28 Mai 2010 23:24
Pe mine filmul m-a captivat și m-a emoționat, oricum fanatismul religios sub orice formă este o prostie... așa că filmul poate fi înțeles și din această perspectiv.
Keira86
pe 18 Mai 2010 00:20
Filmul in sine e ok, dar prea o lungeste cu incercarea ei de a descoperi ce se intampla cu soarele si pamantul. Nu e un film 100% anticrestin, doar arata crimele crestinismului dar asta nu inseamna ca trebuie vazut numai de atei sau oameni anti-crestinism. Orice crestin ar aprecia acest film. Nu e nimic exagerat..
mircea_pop
pe 12 Mai 2010 23:37
Mesajul esential in acest film nu e conflictul dintre religie si stiinta, ci observatia amara ca religia este inventia unor oameni manati de dorinte meschine si personale, care manipuleaza si conduc pe altii catre scopurile lor inguste...imi place filmul deoarece este o biografie a a filozoafei Hypatia. filmul e pe gustul meu. pacat ca nu a prins foarte bine la public..
laurik93
pe 29 Aprilie 2010 22:18
ma asteptam sa fie mai multa istorie insa e mai mult drama.km slabut
maximelialina
pe 08 Aprilie 2010 17:45
un film interesant , cu un final tulburator...un film bun , ce scoate in evidenta anumite lucruri prezente si astazi.. cine ne credem noi sa luam viata unui om?? adica aia se credeau crestini, dar omorau oameni si cica ascultau cuvantul Domnului... chiar si asa un film bun , care a trezit in mine multe sentimente... felicitari , mai rar un film ca acesta
pe 29 Martie 2010 22:05
[...] trecut. Si l-am vazut. Nu inteleg de ce, dar de fiecare data sunt impresionata de filme de gen. Si Agora nu a facut exceptie. Stiu povestea, in mare a fost spusa de atatea ori, in carti, in filme… [...]
lucan_lae
pe 24 Martie 2010 22:47
super filmul asta......finalul este unul foarte bun.....il recomand tuturor pasionatilor:)
into_the_labyrinth
pe 22 Martie 2010 00:16
Un pic mai comercial decat m-as fi asteptat - dar tulburator prin relevarea urmatorului fapt: omul nu face altceva decat sa substituie dorintele sale, dorintelor divine, aspiratiile sale, la fel, ba chiar si legile sale. Astfel, in ultima instanta, ajunge sa tradeze si sa ucida in numele principiului divin. Adevarata lege a iertarii se pierde in fata orgoliului si a dorintei de putere. Vezi si citatul lui R. Tagore - Citim lumea pe dos si pretindem ca ne insala
bovoro
pe 12 Martie 2010 17:26
Agora e un film care ii prezinta pe crestini drept niste salbatici setosi de sange, iar pe evrei si pagani drept niste victime (unele pasive, altele nu) inocente ale nebuniei crestinilor. Pacat ca in secolul V d.Hr. inca nu aparuse islamismul ca sa-i vedem pe musulmanii pacifisti cum o luau pe coaja de la crestini. E foarte adevarat ca in istorie au existat Cruciadele, tribunalele Inchizitiei, vanatorile de vrajitoare, rugurile pe care erau arsi asa-zisii eretici, adica perioade in care crestinii si-au cam dat in petic. Dar ca regizoriul filmului, spaniol, deci catolic (daca n-o fi animist), sa ajunga sa ia biciul si sa ne flageleze, pe noi crestinii, pentru crimele comise de-a lungul istoriei in numele Crucii, asta e chiar o prostie. As vrea sa vad un film regizat de un musulman care sa aiba ca subiect crimele comise de catre musulmani asupra crestinilor sau evreilor, de catre teroristii islamisti din zilele noastre, etc. Nu cred ca vom vedea asa ceva prea curand.
Altfel, filmul e destul de reusit la capitolul decoruri si interpretare, dar cu mari minusuri in ceea ce priveste scenariul.
cicrc
pe 11 Martie 2010 23:06
Cele mai rele minciuni sunt si acelea care au si un strop de adevar. Filmul are putine date istorice vreificate si fantezie cat cuprinde, astfel cei care nu prea au treba cu istoria chiar cred ca asa a fost, pacat. Consider ca filmul e bunicel ca drama, dar din punct de vedere istoric e total pe dinafara.
szsebi
pe 09 Martie 2010 00:08
am asteptat mai mult de la acest film!apoi au fost multe faze cand filozofau prea complicat pentru timpurile alea..trebuiau sa se gandeasca mai simplu..nu zic,intrau in chestii logice dar prea complicate si nu vedeau ce era mult mai clar..cel mai tare a fost cu sacul de nisip aruncat de pe catarg..ei se gandau daca pamantul se roteste atunci obiectul nu va cadea la baza catargului,insa nu s-au gandit ca si vaporul e in continua miscare pe mare
shooter
pe 08 Martie 2010 22:31
vad foarte multa lume impresionata de acest film!!!!! e sec...nu are substanta....m-am simtit pacalit dupa vizionare...ceva mi-a scapat la filmul asta.o productie submediocra cu un subiect pretentios si actori medii cam asta este agora
klaudya_e
pe 07 Martie 2010 03:08
este dureros cu toate ca stiam de existenta acelor vremuri.....ceva ii lipseste pt a primi o nota mai mare
andyy
pe 06 Martie 2010 18:18
O combinatie excelenta intre religie, stiinta si filozofie.Cu siguranta inceputurile au fost tulburi din toate punctele de vedere, framantarile oamenilor, pentru aflarea adevarului, erau duse pana la sacrificiu, jertfa.Din pacate chiar si cand a fost vorba de religie, de impunerea uneia sau alteia, cruzimea si barbaria si-au facut locul.Ce mi-a placut cel mai mult a fost faptul ca desupra oricarei credinte, iubirea intre doi oameni ramane neschimbata.Finalul m-a lasat fara cuvinte.
Radu1711
pe 06 Martie 2010 10:15
mie mi s-a parut un film foarte reusit si interesant dar cu un sfasit trist
pe 05 Martie 2010 14:41
Subiect: Egiptul antic a fost invins si a devenit colonie romana; crestinismul este tot mai puternic, fiind acum religie oficiala in imperiu; in Alexandria, majoritatea nobililor sunt pagani, dar populatia a ajuns majoritar crestina; Hypatia, filosoafa si profesoara, femeie puternica si independenta, protectoare a celebrei biblioteci din cetate, este iubita de un tanar nobil convertit [...]
Related posts: Recycled Life (Viata reciclata)
Invictus (Neinfrant)
Sex Drive (In SEXcursie)
boggy_by
pe 03 Martie 2010 02:07
Deci sincer nu stiu ce abereaza astia pe aici "cica sunt pasionati de istorie antica bla bla bla..k habar nu ai nimic" asa ca nu mai aberati va rog frunos. Filmu e varza mie personal mi-a parut nespus de rau k am pierdut timpu uitandu-ma la el "( asteptatnd pana la final sa inceapa filmu pt e ceva intereseant)
P.S. Va irositi timpu uitandu-va la acest film
claudiu-daniel-lugoj
pe 02 Martie 2010 20:55
Un film excelent in care se arata lupta pentru putere prin religie.Intodeauna se va gasi un nebun sa spuna ca cea ce face el este voia Domnului,sunt si eu ortodox si cred in Dumnezeu dar nu cred in religie si in preoti,ei vineaza doar lupta pentru putere atita tot.Sper ca sa nu se mai ajunga iarasi la cruciade din acestea intre diferite religii,care sunt mai credinciosi decit alti.Pentru mine religia este un mod de a atrage oamenii printr-un mit numit religie.Cred ca exista Dumnezeu dar nu acesta care mil baga pe git religia ori care ar fi ea fie ortodoxa fie catolica fie ori ce alta forma de religie.Sper ca nu gresesc dar asta cred eu.
omserios
pe 26 Februarie 2010 03:13
Un film bun, ce prezinta afinitatea instinctiva a maselor needucate pentru violenta. Poate sa fie religia, politica, fotbalul, avatar, atata timp cat au ceva de care sa se lege orbeste, acei oameni isi vor amplifica la maxim spiritul de turma si vor emana ura fata de cei care nu sunt de acord cu ei. Putem intra intr-o analiza a psihologiei sociale, a acestui efect al maselor, insa deja ar fi exagerat fata de ceea ce isi propune acest film. De cealalta parte avem o viziune stiintifica, dorinta de a intelege cu adevarat lumea, neimplicarea in probleme atat de banale. Acest stil este reprezentat de Hypatia din Alexandria, intepretata de Rachel Weisz, care de altfel face un rol foarte bun. Din pacate, la acest gen de filme (privind istoria Antichitatii) intotdeauna va exista o lipsa de date istorice , astfel incat va ramane la latitudinea scenaristului sa gaseasca o formula epica credibila, care insa va genera contestatii, oricare ar fi aceasta. Altfel, trebuie apreciat filmul, este de vazut, dar inainte de a incepe sa ruleze trebuie sa va descotorisiti temporar de convingerile religioase (crestine sau atee) pentru a putea aprecia obiectiv opera in sine. 7.5/10
serafina-magdalena
pe 25 Februarie 2010 17:22
Hypatia le vorbeşte unor studenţi destul de copţi într-un amfiteatru, despre care vom afla repede că era parte din faimoasa bibliotecă din Alexandria. Decorurile respiră grandoare, costumele respectă linia clasică a vremii, de zici că însuşi Armani cu “Bote” îşi dăduseră mîna să iasă ceva cool. Dar cine-i Hypatia? Hypatia este matematiciană, astronoamă şi filosoafă, deci e genul acela rar de femeie căsătorită cu ştiinţa. De aceea respinge avansurile lui Orestes, fiul unui alt Orestes. Mai respinge ceva frumoasa şi puţin frigida Hypatia. Convertirea la credinţa creştină. Şi uite aşa ajungem la subiectul propriu-zis al filmului “Agora” semnat de spaniolul Alejandro Amenabar.
Dacă un extraterestru tocmai picat pe Terra intră într-un cinematograf dintr-un mall, oricare ar fi acela, din orice oraş al lumii noastre, ar înţelege repede, fără să-şi pună mintea foarte tare la contribuţie. Şi fără să stăpînească vreo limbă, nici măcar de circulaţie internaţională. Ce vede extraterestrul nostru care habar nu are cu ce se mănîncă istoria şi religia lumii în care el tocmai a fost paraşutat? În primul rînd, un oraş prosper şi civilizat, în care au înflorit artele şi ştiinţa, un loc în care se gîndeşte liber, un spaţiu unde oamenii luptă cu ideile şi mai puţin cu sabia, dar un loc care începuse să fie terorizat de o grupare barbară. Aceşti indivizi violenţi, nemiloşi, fanatici, vicleni, primitivi şi murdari se numeau creştini. În treacăt se înţelege că şi creştinii ăştia ar fi fost cîndva persecutaţi, dar acum îşi cîştigaseră dreptul să activeze la lumină. Situaţie de care tocmai profitau.
Spre deosebire de ceilalţi locuitori ai Alexandriei, cetăţeni cu spirit civic, liniştiţi, culţi, umanişti, cei care îşi spuneau creştini credeau într-un singur Dumnezeu, un anume Iisus. Asta nu ar fi fost foarte grav, deşi încălca curentul vremii de a te închina la mai mulţi zei. Nenorocirea este că intruşii din Agora, locul acela din cetatea antică unde se dezbăteau problemele urbei şi ale ţării, voiau să-şi impună punctul de vedere cu forţa. Ceea ce şi reuşesc cu largul concurs al autorităţii romane din provincia alexandrină. Creştinii calcă pe cadavre şi pe foc în drumul lor spre confiscarea puterii în Alexandria. Numitul Ammonius este conducătorul unei facţiuni paramilitare a creştinilor, parabolanii. Ei sînt cei care devastează şi incendiază Biblioteca din Alexandria, locul sacrelor papirusuri fiind luat după asalt de tot felul de animale domestice care păşteau nu se ştie ce printre ruine.
În cea mai bună tradiţie a naziştilor, parabolanii ard ştiinţa “păgînă” conţinută de zecile de mii de papirusuri ale Bibliotecii, în vreme ce faimoasa Hypatia, salvată in extremis de cîţiva sclavi credincioşi, îşi continuă cercetările despre traiectoria elipsoidală a Pămîntului. Tot creştinii, prin braţul lor înarmat şi paramilitar numit parabolanii sînt cei care împing în negura violenţei ultimul licăr de spiritualitate al Alexandriei. Filosoafa refuză să se convertească la noua credinţă, deşi fusese implorată de Orestes, ajuns între timp prefect al Alexandriei, şi de Synesius, episcop de Cyrene, şi el fost student. Chiril, şeful creştin al Alexandriei şi, implicit, al parabolanilor, ordonă eliminarea Hypatiei, iar ciracii nu stau pe gînduri omorînd-o prin lapidare, adică prin bătaie cu pietrele. Ce mai contează că profetul acela numit Iisus îi povăţuise să se gîndească bine înainte să ridice piatra?
Filmul se termină cu lacrimile lui Davus, sclavul care o iubise pe Hypatia, dar împotriva căreia se răzvrătise. Ba nu, filmul se termină cu extraterestrul nostru care se ridică de pe scaunul cinematografului convins că acei oameni răi numiţi creştini trebuie pedepsiţi cumva. Cei care ucid, distrug şi terorizează în numele unor idealuri nobile nu au ce căuta nici pe Pămînt, nici pe Alfa Centauri.
Carevasăzică, Alejandro Amenabar a reuşit.
A reuşit să facă un film anticreştin.
A reuşit fiindcă e un regizor foarte bun şi îşi făcuse mîna cu “Mar Adentro”.
A reuşit fără să rişte nimic, fiindcă el ştie că, de fapt, creştinii nu sînt aşa. Şi nu au fost niciodată aşa, şi nu ei au incendiat Biblioteca din Alexandria.
Dar e la modă un nou sport printre mulţi intelectuali de vază ai timpurilor noastre. E în trend să te declari laic. Ori liber cugetător. Deschis la minte. În viziunea dînşilor, a noilor Hypaţi, morala creştină e ceva expirat. E ceva care pune piedici minţilor curajoase şi libertine. Acel ceva trebuie combătut. La treabă! Drumul spre Sodoma şi Gomora a fost pietruit, iar acum e în curs de asfaltare. Alejandro Amenabar îşi face bine treaba. Mult mai bine decît Bechtel.
36 comments ↓
Ipu
pe 24 Februarie 2010 16:48
Bunicel, măcar pentru artificiul filmărilor à la Google Earth™, precum şi pentru ideea, preluată de realizator de la Carl Sagan şi de la alţi umanişti ai "cerului înstelat (de) deasupra noastră", că, în ciuda segregărilor şi a polarizărilor lor, diferenţele dintre oamenii de pe Pământ sunt practic insesizabile pentru un observator extra-terestru. Vedeţi şi comentariul original, răspuns la cronica Pitbull-ului.
djdms
pe 22 Februarie 2010 11:05
Un film foarte bun, o poveste reala, care ne arata ca nu ne-am schimbat cu nimic. Mase de oameni indobitocite si manipulate, modul de a distruge ceea ce nu intelegem, chiar daca nu ne sta in cale acest lucru.
linuxist
pe 20 Februarie 2010 17:20
O adevarata capodopera merita vazut de iubitori genului
danylasymona
pe 20 Februarie 2010 15:43
e prea interesant ca sa nu te uiti....si finalul ffff reusit
raresu
pe 20 Februarie 2010 15:27
un film impresionant cu un final marcant si de neuitat. ce bine le sta impreuna (rachel si max) :)
Radu47hitman
pe 20 Februarie 2010 01:51
Filmul este impresionant, în ciuda ideii de anti-învăţăturii creştine, subiectivitatea excesivă a fondatorilor (Creştinii îmbrăcati în haine negre) şi ceilalţi (păgânii) în haine luminoase, deja creează contrastul de imagine negativă a creştinismului.
Un film filmat splendid, cu decoraţiuni bogate, care transmit nu numai modul de viaţă şi obiceiurile din acel timp, dar, de asemenea, contradicţiile care stau la baza bisericii şi guvernului. Este ştearsă orice urmă de distincţie dintre arta de pe ecran şi cea din viaţa reală. Pentru ''regizorism'' şi scenariu, bravissimo senor Alejandro Amenábar.
Şi muzica şi imaginea bucură auzul şi ochii în acest film. Un film care transmite cu o realitate fantastică evenimentele foarte vechi, unde strâns sunt interconectate dragostea şi setea de putere, îndurarea şi cruzimea.
Uită-te la acest film, te rog.
LBoggy93
pe 19 Februarie 2010 18:50
La inceput abia asteptam sa vad acest film deoarece im-i plac foarte mult filmele istorice...DAR dupa ce am aflat adevarata poveste a filmului sunt sigur ca nu o sa-l mai vizionez.
Trama nu este deloc neoriginala si istorica ci este inventata de regizorul filmului care la randul lui este pagan si homosexual.
Cum este posibil ca crestinii sa fie interpretati ca niste barbari fara mila care distrug si omoara oamenii culti??
Mai cititi un pic despre acesti ani din istorie si o sa vedeti cine a fost intr-adevar Chiril (Sfantul Chiril) si care este adevarul...
DarkStar
pe 16 Februarie 2010 10:14
"Hypatia din Alexandria (n. între 350 - 370 e.n. – d. 415 e.n.) a fost o matematiciană, filozoafă şi astronoamă greacă antică, care a trăit în Egiptul roman, la Alexandria. A fost o filozoafă neoplatonistă, care a încurajat folosirea logicii şi a matematicii împotriva misticismului. A fost ucisă de un grup de creştini copţi care o blamau pentru ideile ei."
Refference: http://ro.wikipedia.org/wiki/Hypatia_din_Alexandria
Sau, daca doriti detaliat, aici aveti varianta in engleza: http://en.wikipedia.org/wiki/Hypatia
Asadar, intelepciunea lumii antice s-a stins prin genocidul facut de crestinii inculti ai acelor timpuri.
Crestinism = Manipulare = Analfabetism = Sclavie... si lista poate continua...
Ceea ce a inceput ea si n-a reusit sa termine, cu privire la geometria sistemului solar cunoscut, abia dupa 1300 de ani s-a redescoperit de catre J Keppler (prin anii 1700). Asadar, am fost tinuti pe loc de catre nesimtitii de Popi&co peste 1300 de ani. Poate ca prin anii 800 ajungeam pe luna, iar acum...cine stie unde eram...
victor_neo75
pe 16 Februarie 2010 08:39
Rachel Weisz o joaca foarte bine de Hypatia, ultima mare astronoama si filosoafa politeista (pagana) din Alexandria pe vremea dezbinarii Imperiului Roman in secolul 5-6 e.n. Aflam despre invazia crestinilor si a evreilor in faimoasa Biblioteca din Alexandria, dar si de eliberarea unui sclav (Davus) care se crestineste pt. a deveni liber. SI sa nu uit ca Hypatia era sa fie un fel de Nicolaus Copernic al vremii, adica sa descopere ca Soarele este in centrul Universului si planetele, inclusiv Pamantul, se invart in jurul lui si nu in orice fel ci in forma unei elipse.
Filmul incearca prea multe lucruri deodata si se vede, trebuia focalizata actiunea spre una sau doua situatii si era altceva, asa m-am plictisit dupa doar 30 de minute din cele 2 ore cat dureaza 'Agora'.
Totusi il recomand pt. imaginea aproape de realitate a vremurilor mai putin cunoscute din istorie!
aMeSM
pe 16 Februarie 2010 03:49
e praf...:) te plictiseste in ultimul hal...se pierde in detalii inutile
DYP
pe 15 Februarie 2010 23:23
super... chiar mi-a placut, un film foarte bun deshi sunt foarte multe crime in el... pacat, lumea ar trebui sa fie un loc mai bun
valah
pe 15 Februarie 2010 23:07
Cred ca principala provocare a filmului o reprezinta oglinda intoarsa catre fundamentele (istorice, simbolice) bisericii crestine.
Intr-o atitudine crestin-centrista a intelegerii istoriei si culturii ne vine greu sa cuprindem ideea ("se sparie gindul") ca (si) noi putem fi cei rai, obtuzi, antiumanisti, manipulatori, criminali...
Sugestia ar fi putut fi acceptata daca ar fi fost ajutata de reflexe neguecumenice ori istoriste. Pina la urma, nu-i asa, sa ridice primul piatra acela care e fara pacat. Dar in loc de fenomen (catolic, protestant, ortodox) este dezvelita esenta si ea nu este deloc comoda: inca de la inceput biserica crestina nu a fost altceva decit un vector de putere, la fel de lumesc si de indepartat de perceptele iubirii si iertarii ca orice alt construct institutional pe baze ideologice.
E dificil pentru crestini sa isi recunoasca insesi originile pervertite. E un film anticrestin in aceeasi masura in care este un film antinazist. Dar "Aleluia" poate ritma la fel de bine actiunile distrugatoare ale gloatei ca si "Moarte", "Jos", "Sus", "Libertate". Tipul care urla extaziat "Aleluia" linga sclavul Davus era tot atit de crestin pe cit de comunist fusese cel care striga in decembrie '89 "Jos comunismul".
...si pentru eruditul critic pitbull: de la inaltimea aia (istorica, ideatica, astronomica), cine dracu', doamne iarta-ma! mai recunostea niste crestini in furnicutele care darimau biblioteca...ntzz, n-ai cum sa-i deosebesti de ceilalti...
kenya
pe 15 Februarie 2010 20:09
Un film diferit,imbract in haine comerciale,ii pune spectatorului o serie de intrebari.Ce este mai important pe lumea asta,credinta,stiinta,supravietuirea?Ce ar trebui sa faca o femeie pentru asi implini menirea?Sa se marite,sa procreeze,sa incerce a patrunde cu mintea tainele universului,sa fie acel sambure de intelepciune,toleranta si compasiune care o defineste ca femeie,mama a universului,responsabila de maturitatea barbatilor din jurul ei?M-a impresionat linistea Hypatiei si seninatatea ei in mijlocul nebuniei masculine,invazia aceea mizerabila de fiinte neevoluate,animalice care se reped sa sfasie ce-o fi,nu conteaza.Si religia,motorul tuturor nenorocirilor acestei lumi din cele mai vechi timpuri,religia nu conteaza care,nascocirea oamenilor ineresati de putere in detrimentul celor nefericiti-saraci cu duhul-usor de manevrat cu promisiunea perversa a unor beneficii dupa moarte.Hahahahaha,cine sa acuze religia ca nu rasplateste,cine s-a intors vreodata sa depuna marturie!Religia asta care a tras omenirea cu mii de ani in urma,care ne arunca constant in pestera ignorantei si ne face sa ne simtim minunat pentru asta.Scrie scriptura:"femeia sa taca si sa fie indelung rabdatoare,sa stea in umbra barbatului si sa nu sufle"limitata la nivel de amiba,buna de munca si de nascut barbati care sa se sfasie intre ei ca niste animale.Iata beneficiile Crestinismului de acum 2000 de ani si din zilele noastre.Suntem in Romania anului 2010 dar bag mana in foc ca trei sferturi din aceasta tara e convinsa ca pamantul este un cufar si ca cerul este capacul lui,ca te duci in iad daca speli dumunica,ca mortii se ghiftuiesc la propriu cu coliva,ca popa chiar ghiceste adevarul cand "deschide cartea",ca ceea ce invatam la scoala despre astronomie este lucratura diavolului si ca femeia este inferioara barbatului.Dumnezeu sta in slava lui si rade de noi.
lucimct
pe 14 Februarie 2010 03:49
Un film cu adevarat superb. Atmosfera creata, mesajul transmis, coloana sonora, si nu in ultimul rand interpretarea actorilor fac din acest film o capodopera a mai sus numitului regizor. La mai multe asemenea productii!!
sabinalin
pe 13 Februarie 2010 19:44
N-am vazut "Mar adentro" asa ca n-am termen de comparatie cu laudatul film al lui Amenabar. In mod cert "Agora" este un film controversat si o foarte serioasa provocare intelectuala. Regizorul aduce sub luminile rampei un subiect istoric foarte sensibil si,din pacate, pare a fi destul de partinitor in ciuda faptului ca vrea sa creeze senzatia ca nu este asa. Daca in privinta Hypatiei Amenabar pare sa fi respectat adevarul istoric, in privinta distrugerii bibliotecii din Alexandria lucrurile sunt mai complicate si,din pacate,spaniolul tine neaparat sa-i culpabilizeze pe cretini pentru aceasta nenorocire a istoriei. Filmul,in primul rand antireligios, este mai ales anti crestin,cei care cred in Fiul lui Dumnezeu fiind cei mai culpabilizati desi,e adevarat,nici iudeii si nici egiptenii nu scapa ochiului critic al regizorului. Avem de-a face in acelasi timp si cu un film puternic feminist,singurul personaj luminos prezent pe ecran fiind Hypatia in timp ce barbatii sunt prezentati pe principiul "toti sunt niste porci" ceea ce bineinteles ca-i la fel de fals,la fel ca si afirmatia "toate femeile sunt niste curve". Cat despre jocul actorilor numai de bine: Rachel Weisz este foarte buna dar nici cu Max Minghella,Oscar Isaac sau Rupert Evans nu mi-e rusine. In concluzie un film care merita vazut in ciuda faptului ca,opinie personala,cam schioapata la nivelul mesajului transmis...
Menndes
pe 13 Februarie 2010 01:09
Am citit comenturile de mai sus si nu inteleg de ce nu l-ati gasit interesant? Nu zic ca ar fi trebuit sa-l considerati bun, sau rau... dar cu siguranta trebuia sa-l fi gasit interesant.
Plictisitor?? De ce?? Pentru ca stiti cu totii ca pamantul e o elipsa? Sau pentru ca stiti cu totii pozitia planetelor in sistemul solar?
La acea vreme astfel de teorii erau revolutionare, dincolo de puterea de intelegere a oamenilor si cred ca acest lucru este bine pus in evidenta de Alejandro Amenáb.
Nu v-ati simtit vizitatori in Univers, urmarind live cum intr-o galaxie, pe un petic albastru, niste mici suflete se zbat incercand sa gaseasca raspunsuri legate de existenta lor?
Nu v-a facut sa realizati ca, poate, in acest mod, noi omenirea, ne reflectam in ochii lui Dumnezeu, sau a unor extraterestrii( fiecare dupa credinta sa)?
Doar pentru ca a incercat sa va arate un alt unghi din care sa priviti lucrurile, ati inceput sa aruncati cu pietre in el...conservatorilor!!!
ApoCalypso
pe 11 Februarie 2010 04:10
Nu inteleg de ce va agitati in halul acesta si aici ma refer in special la "pitbull". It's a "God damn movie!". Stiam si eu un fel de proverb, ceva de genul "viata bate filmul". Probabil ca nu a fost asa ... si ce? ... Mie mi-a lasat o impresie buna abordarea si te rog frumos sa nu ma iei cu obiectivitatea pentru ca as tinde sa cred ca nu exista om care sa fie obiectiv. Deja ajungem la perfectiune ceea ce prea curand n-o sa se intample. Eventual la ... acea "perfectiune" stiind ca viata e prea scurta ... traieste-o pitbull! asta-i sfatul meu. Te duce capul dar nu e neaparat sa te consumi si sa arati inversunarea ta in ceea ce priveste partea de critic de filme. Arati ca si Caiafa, rupandu-si vesmintele in sinagoga si strigand "blasfemieee", bineinteles, celebra secventa din "Iisus din Nazaret", regizor: Franco Zeffirelli.
In concluzie as dori sa-mi spun parerea oficiala despre film:
Dupa parerea mea, este un film care prezinta cam toate religiile (in special crestinismul, ceea ce - nu-i asa - discrimineaza fata de celelalte prezentate) ca fiind una si aceeasi: politeistii pedepsesc insulta prin varsare de sange; evreii pedepsesc insulta prin ... varsare de sange; si nu in ultimul rand, bineinteles ... crestinismul care pedepseste insulta prin.... ia ghiciti prin ce? ... varsare de sange.
Mi-a placut replica Hipatiei: "-Eu cred in Dumnezeu, tu in ce crezi?" "-Eu cred in filosofie." Daca ar fi sa incepem o disputa acum intre crestinism si stiinta ... nu ne-ar ajunge o viata. Am spus crestinism dar neraportandu-ma la imaginile din film, adica la atrocitatile comise ... ci la realitatea din zilele noastre, mai mult sau mai putin. Fac deosebirea intre credinta si religie pt. ca (aici sunt obiectiv) nu cred in religie. "... Imparatia Lui Dumnezeu nu este din lumea aceasta..." asa ca ... de ce ne mai deranjam sa ne facem "regate" sa indoctrinam cat mai multa lumea intru catolocism? (cuvintele dintre ghili. sunt cuvinte extrase din Biblie)
razsax
pe 10 Februarie 2010 18:26
Dupa parerea mea, Amenabar, a prezentat destul de echidistant faptele istorice. Evident, trebuiau si clisee romantice, dar mesajul filmului e simplu!
AGORA = piata publica in orasele Greciei antice, unde se aflau principalele institutii si se tineau adunarile publice (DEX).
In acel loc se auzeau voci si pareri!
Pina intr-o zi cind fanatici religiosi, sclavi minati de dorinta de eliberare si plebe saraca, au distrus mii de ani de civilizatie, asternind pe fata lunii mai mult de 1000 de ani de Dark Age.
Aleluia!
Christiano
pe 08 Februarie 2010 13:38
Este un altfel de film, unul creat intr-o maniera originala si care abordeaza un subiect mai rar uzitat si anume "religia ca mijloc de manevra a maselor si combustibil pentru nesfarsite razboaie" . Sincer, este un "view" pe care il impartasesc, si la care nu m-am gandit decat abia la mijlocul anului trecut . Nu trebuie intrat in discutii pe aceasta tema, care poate genera nesfarsite dezbateri, chiar si aici pe site. Este doar un film interesant, de urmarit, fara ca apoi sa iesi din sala cu pumnul ridicat impotriva ideilor prezente in el. Din simplul fapt ca este "time-consuming" si ca in aceasta privinta nu exista adevarul garantat 100%.
Rolul principal in are "Doamna Filozoafa", care are replici reusite pe tot parcursul filmului, si este o prezenta puternica din toate punctele de vedere. Antieroul daca se poate numi asa este reprezentat de "multimea de oameni" , fie ca se numeau parabalani, fie iudei ( evrei ).
Am citit aici discutandu-se despre faptul ca ar fi un film cu tente istorice, sincer nu mi s-a parut, celebrul "Far din Alexandria" si in general viata egiptenilor in acele timpuri fiind mult prea putin observabile. Nici macar nu stiu daca ceea ce prezinta filmul este adevarat sau este o exagerare grosolana, ma gandesc totusi ca regizorul a ales crestinismul pur si simplu, si ca in locul lui putea fi oricare alta religie.
Vizionare placuta!
P.S. - cea mai tare replica ? "I believe in philosophy!" :)
cata.cristian
pe 02 Februarie 2010 03:05
imi mentin parerea: e un fel de tomb raider dar cu o politiciana. asta e elena undrea sau eba... promoveaza feminismul cu prea mult tupeu!
dorinjurje
pe 31 Ianuarie 2010 16:20
The movie falsifies real history. The genre "history" is not applicable
for this movie. I am disappointed. For me this movie is like a big lie.
And appears to be an attack on all those who are non atheists. I am
disgusted. Yet Hypatia's death is heartbreaking.
http://ochiuldeveghe.over-blog.com/article-hypathia-in-agora-43666450.html
http://blogsport.gsp.ro/geambasu/2010/01/24/agora-anticrestina-a-lui-amenabar/all-comments/
Medicate
pe 31 Ianuarie 2010 14:07
Agora ne prezinta adevarata fatza a lumii ! Filmul ne prezinta purul adevar ... faptul ca lumea e condusa de religie si prin religie se intelege : Manipulare , spalare de creier , promovarea divinitatilor , etc !
Dupa cum spunea Prot ( protagonistul filmului K-PAX ): noi , oamenii , nu l-am inteles nici pe Iisus si nici pe Buddha ! Tot ce au vrut ei sa evidentieze a fost bunatatea si puterea de a ierta ce salashluieshte in fiecare dintre noi si nu cred ca au dorit o promovare a credintei prin violenta !
Din aceste motive , Agora , este un film tulburator si probabil multi dintre noi vor refuza faptul ca este totodata si un film bun, din simplul fapt ca nu vor sa-si "pateze credinta".
....Just medicate !
profudereligie
pe 30 Ianuarie 2010 23:30
Iată ce a scris Mircea Eliade în Istoria credinţelor şi ideilor religioase, vol. II, cap. XXX, paragraful 239:
...Oricum ar sta lucrurile, convertirea lui Constantin a asigurat creştinarea oficială a Imperiului. Primele simboluri creştine au început să apară pe monede din anul 315, iar ultimele imagini păgâne dispar în 323. Biserica primeşte un statut juridic privilegiat, adică statul recunoaşte validitatea sentinţelor tribunalului episcopal, chiar în materie civilă. Creştinii acced la cele mai înalte demnităţi şi măsurile de restricţie împotriva păgânilor se înmulţesc. Sub Theodosie cel Mare (379-395), creştinismul devine religie de stat şi păgânismul este interzis definitiv; prigoniţii devin prigonitori...
...Pe de altă parte, solidaritatea creştinilor era fără egal; comunitatea îşi lua asupra ei sarcina întreţinerii văduvelor, orfanilor, bătrânilor şi îi răscumpăra pe cei căzuţi în mâinile piraţilor. În timpul epidemiilor şi asediilor oraşelor, creştinii erau singurii care se îngrijeau de cei răniţi şi îi îngropau pe cei morţi. Pentru toţi dezrădăcinaţii Imperiului, pentru victimele alienării culturale şi sociale, Biserica era singura speranţă de a dobândi o identitate, de a găsi sau de a regăsi o semnificaţie existenţei...
...Înnoirea cea mai neaşteptată şi care a avut consecinţe considerabile în istoria religioasă, culturală şi socială a Europei a fost monahismul, caracterizat prin separarea de lume şi printr-un ascetism foarte sever...
...După cum remarcă Peter Brown, călugării îşi aleseseră de bunăvoie "anticultura", pustiul şi peşterile...
...Către finele sec. al IV-lea, se asistă, din Mesopotamia până în Africa de Nord, la un val de violenţe săvârşite de călugări: în 388 ei incendiază o sinagogă din Callinicum, lângă Eufrat, şi terorizează satele siriene în care se găseau temple păgâne; în 391, patriarhul din Alexandria, Theofil, îi cheamă pe călugări să "cureţe" Serapeumul, citadela marelui templu al lui Serapis. În aceea epocă ei pătrund cu forţa în casele păgânilor ca să caute idoli. În 415, un grup de călugări fanatici comit una din cele mai odioase crime din istorie: ei o lişează pe Hypathia, nobila femeie-filosof din Alexandria, pe care discipolul ei, episcopul Synesios, o evoca astfel: "mamă, soră, profesoară şi binefăcătoare".
În Orient, episcopii îi ocrotesc pe călugări ca să-şi întărească propria situaţie: împreună, episcopi şi călugări, se pun în fruntea poporului şi îi dictează acestuia opiniile...
DrDMX
pe 28 Ianuarie 2010 09:16
Un film interesant . Scoate in evidenta atrocitatile pe care crestinismul le-a facut de0a lungul timpului . Sa nu uitam cum in anii 1400 -1800 Papa de la Roma omora oameni sub pretext "vrajitorie" sau cine nu e cu noi e impotriva noastra . Sunt ortodox ,dar nu pot sa ignor toate lucrurile astea ..... as fii un ignorant !!
pe 27 Ianuarie 2010 00:32
[...] acest film, Rachel Weisz este Hypatia, un personaj care incearca sa desluseasca ce se ascunde in spatele [...]
and451
pe 24 Ianuarie 2010 23:44
un film foarte bun!finalul cam lasa putin de dorit!nota 7
madalinara
pe 24 Ianuarie 2010 12:46
Finalul face tot filmul. Asta daca nu ai adormit in timpul vizionarii.
tzache
pe 23 Ianuarie 2010 23:13
mult mult mult sub asteptari.plictisitor,actori de duzina
Pitbull
pe 20 Ianuarie 2010 05:24
Elipsa şi apa caldă - "Agora"
Tezist, didactic, confuz, iresponsabil
Conform obiceiului meu de a-mi deschide uneori analizele de film cu câte un ricoşeu voit derutant, spre exasperarea unor ajutoare de băgători de seamă, acum trei ani, abordând "Zodiac"-ul lui Fincher, am început prin a povesti despre un troll din Constanţa, cu iniţialele C.S. (şi, se pare, studii de drept), care teroriza illo tempore Cinemagia, de pe poziţii fundamentalist religioase. Din te miri ce, i se năzărea să aplice eticheta "anticreştin". "2001: A Space Odyssey" era "film anticreştin" fiindcă-l prezenta pe Dumnezeu în formă de monolit, Von Trier era anticreştin pe chestie de Sodoma, "Matrix" era anticreştin dracu' mai ştie de ce... Ei bine, visul lui Petrică Jackson s-a împlinit. Alejandro Amenábar ne-a trântit în "Agora" un adevărat "film anticreştin" în toată puterea cuvântului.
În teorie, pelicula ar fi avut şanse destul de solide să nu iasă chiar aşa de prost. Legendara Alexandria prezintă interes nu numai în sens istoric şi cultural, ci şi pe plan dramaturgic - a fost secole de-a rândul un oraş al conflictelor substanţiale, atât pragmatice cât şi semantice, iar repetatele incendieri ale faimoasei Biblioteci, uneori fortuite, alteori deliberate, cu rolul de a distruge manuscrisele fie din motive teologice, fie conspirative şi anti-iniţiatice, constituie de bună seamă macro-cineme ofertante. Totul e să ştii să le dezvolţi în scenarii consistente - şi, mai ales, în cazul unui asemenea pivot social, politic şi confesional, să-ţi păstrezi obiectivitatea.
Iar "Agora" lui Amenábar numai obiectivă nu e. Ca atitudine, seamănă la marele fix cu filmele anticomuniste din anii imediat postdecembrişti, care întorceau pe dos kalimera propagandei de tristă amintire, făcând din răi, buni, şi viceversa: toate arătau cum, după 1945, comuniştii au cotropit România, făcând prăpădenie. Că ăsta a fost adevărul istoric, e una, dar a-l trânti astfel pe peliculă e cu totul altceva - altceva decât artă a filmului, în cazul de faţă. Pentru Amenábar, creştinismul n-au fost decât o molimă de oportunism politic care treptat dar sigur a invadat lumea mediteraneană, discriminându-i cu nemernicie pe drăguţii de mozaici şi bieţii politeişti egipteni. Desigur, ştim cu toţii că, de-a lungul celor două milenii ale sale de existenţă, credinţa noastră s-a făcut răspunzătoare de numeroase abuzuri profane - însăşi actuala B.O.R. păstrând încă, din păcate, o deloc neglijabilă povară de "sminteli" medievale, cum li se spune în limbajul casei - dar de aici până la tezismul monocolor al lui Amenábar, calea-i lungă.
Lăsând la o parte harababura istorică şi semnificativă, dăm peste un scenariu incredibil de inegal. Pur şi simplu, ţi-e greu să înţelegi cum au fost în stare Alejandro Amenábar şi Mateo Gil, care altfel păreau să cunoască meserie, să conceapă nişte elemente dramaturgice atât de solide fiecare în parte (motivaţii, factori de setup, plot-point-uri, etc.), pentru ca apoi să le însăileze aşa de alandala. Punctul de plecare e excelent constituit, cu grupa de studenţi ai Hypatiei, toţi devotaţi ei, nu puţini adorând-o în taină sau pe faţă, care de-a lungul anilor evoluează divergent (unul ajunge prefect imperial, altul episcop creştin, şi aşa mai departe...), în condiţiile unor conjuncturi politico-bisericeşti instabile şi inflamabile. Când colo, singurul plot urmărit coerent, şi cu un motor conflictual acceptabil, e povestea lui Oreste - un personaj complex şi energic, cu motivaţii clare (însă care, culmea, structural are un rol adiacent, nicidecum central!). Davus, care în prima parte a filmului pare să se contureze cert ca protagonist (dacă nu chiar erou), eşuează în pasivitatea unei convertiri tulburi la creştinism, numai pentru ca la sfârşit să rezolve în cheie tragică dilema existenţială. Iar Hypatia, eroina cvasi-declarată a poveştii, alunecă tot mai mult în cercetări astronomice sterile, de-amoru' artei (sau, mă rog... al ştiinţei), numai pentru ca Amenabár să arate şi a ţâşpea oară, la fel de neconvingător ca antecesorii, că mă-nţelegi religia şi ştiinţa ar fi într-o opoziţie de neîmpăcat (bună dimineaţa, tovarăşe Vladimir Ilici, credeam c-ai adormit pe veci!). Ba mai mult, ca să-i iasă pasienţa corectitudinii politice, Alejandro trişează cu adevărul documentar la modul cel mai neruşinat, făcând-o pe Hypatia atee, când izoarele o atestă ca politeistă (sau "păgână", în limbajul uzitat).
Mai departe, cu candoarea unui candidat la regie care s-a înscris la examen fiindcă i s-a năzărit lui acu' trei luni că i-ar plăcea să facă filme, Jandro măturiseşte în caietul de presă că a născocit subplotul astronomic (deşi în realitate nu fusese nici vorbă de aşa ceva), numai pentru a-i da personajului mai multă greutate - de unde-atâta greutate, c-a făcut-o de-a dreptul imponderabilă! Nu numai că studiile alea sunt foarte discutabile ca veridicitate, dar o şi desprind total de dinamica acţiunii, care rămâne sprijinită exclusiv pe personaje secundare (Ammonius, Chiril, rabinii, "păgânii"...) Şi, ca să le pună capac la toate, care credeţi că e marea descoperire pentru care în final savanta îşi va da viaţa? Elipsa - nici mai mult, nici mai puţin! Elipsa, ca traiectorie a corpurilor cereşti! Putem să murim liniştiţi, cu ea cu tot - măcar dac-ar fi reinventat roata (sau, eventual, apa caldă...)
Ce-i drept, linia fictivă a astronomiei îi oferă lui Jandu Amenabár un pretext firav, dar vârtos exploatat, de a tot filma ba bolta înstelată, ba Pământul văzut de pe orbită - ideea lui fiind aceea că "agora" din titlu ar fi întreaga noastră planetă (bravos, naţiune! O agoră numai bună să înfierăm cu mânie proletară creştinismul, exact aşa cum îl acuzăm pe el că le-a făcut celorlalte religii). Nu lipsesc nici câteva super-zoom-uri in and out, din cosmos până jos în curtea Bibliotecii şi-napoi. Arată bine, cei drept - şi nu numai astea. Reconstituirea digitală a Alexandriei, şi grija faţă de detaliile de epocă (din care nu lipsesc nici oarece anacronisme, pe ici, pe colo, cam ca la Vitanidis), ne oferă un spectacol complex şi plăcut ochiului - inclusiv prin contribuţia remarcabilă a directorului de imagine Xavi Giménez. Din păcate, Jăndelu-şi dă-n petec şi aici - incluzând o perspectivă aeriană verticală care-i arată pe creştinii dezlănţuiţi ca o puzderie de gândaci negri fojgăind prin jurul Bibliotecii. Geaba-ncearcă el apoi, prin interviuri, să dreagă busuiocul, susţinând că a folosit acele încadraturi ca să arate că în imensitatea cosmică oamenii nu-s decât nişte biete furnicuţe; singurele gângănii explicitate ca atare sunt creştinii, şi într-un context exclusiv pestilenţial şi destructiv.
În rolul tovarăşei Academician Doctor Inginer, Rachel Weisz, o actriţă care şi-a dovedit capacitatea de a acoperi o gamă largă de registre, ne oferă aici una dintre extremele ei negative, jucând enervat de lemnos, monoton şi ostentativ. Noroc că-i dă replica Oscar Isaac, care parcurge cu siguranţă drumul de la studentul agresiv-nesuferit la prefectul sfâşiat de răspunderi şi dileme morale (confirmând promisiunile din "The Nativity Story" şi "Body of Lies", şi deschizându-ne apetitul pentru apropiatul "Robin Hood", unde-l va juca pe Prinţul John) - iar Michel Lonsdale, în Theon, pune la rândul lui câteva accente de clasicism expresiv robust. Davus, posibilul erou pierdut pe drum, în interpretarea lui Max Minghella, nu face mare lucru - decât că se tot uită adânc încoace şi-ncolo, semn că-l macină. Ceilalţi, şi mai buni şi mai răi, sunt cam ca la Cântarea României.
Face bine ce face şi partitura muzicală a lui Dario Marianelli, mariată armonios cu montajul alert şi cursiv al lui Nacho Ruiz Capillas - ambele contribuind la ambalarea gustoasă a unui filmuleţ de o limpezime narativă şcolărească şi, prin contrast, totalmente confuz ca relevare a semnificaţiilor la nivel epic. Ba mai mult: prin discriminarea pe care o practică (noi, ateii, deţinem adevărul absolut, toate religiile greşesc cu nevinovăţie, numai creştinismul e o ticăloşie totală), de-a dreptul iresponsabil.
Pitbull (Mihnea Columbeanu)
20 ianuarie, 2010, h. 02:00-03:39
Bucureşti, România
geo_istorie
pe 19 Ianuarie 2010 16:56
un film. de nota.5..nu este un film. la care sa te impresioneze..
2Pirates2
pe 14 Ianuarie 2010 20:09
Nu va fi ca Troia. E un film oarecare si cuprinde ani 301 si 400 dupa Hristos. o poveste inventata asta inteleg eu din descriere la fel ca alte filme care nu se bazeaza pe realitatea istorica dar care cred ca au avut mai mult succes. Ar trebui sa faca un film despre Egipt in timpul dominatiei macedonene sau persane si macar daca vor sa bage si filosofie sa faca in asa fel incat Aristotel sa ajunga in Egipt sau un invatat egiptean sa porneasca o revolutie( rascola in termeni populari). Nu stiu de ce nu se face un film despre Razboaiele Medice si cel Peloponesiac. Nu am vazut nici un film cu razboaiele dintre Atena si Sparta. Un film de nota 4 nota acordata cu indulgenta pardon nota 3, totusi am sa ma uit la el. Eu miam spus parerea puteti sa comentati cat vreti.
Salieris
pe 12 Ianuarie 2010 11:39
Nu o sa dau nota maxima .......doar dupa vizionare :)
gmady
pe 11 Ianuarie 2010 19:03
un film foarte anti-crestin, (anti-religie in general), cu exagerari extreme, dar interesant; merita vazut chiar si de crestinii open-minded, care nu se opresc doar asupra imaginii negative dusa la extrem data crestinismului,
Frumos rol pt Rachel Weisz si Max Minghella
andreisri
pe 05 Ianuarie 2010 13:02
garantez eu pt acest film o sa fie bun :X asa ca stati linistiti abia astept sa il vad si eu
www.
pe 18 Decembrie 2009 00:59
e secolul patru4 era nostra asa zice in trailer ,fain
had3s
pe 12 Decembrie 2009 13:49
asta da film.abia astept sa-l vad,mai ales ca-s pasionat de istorie antica....presupun ca va fi un film bun,nu filme infantile gen "new moon" si alte bazaconii cu vampiri:)
kidrockz
pe 06 Iunie 2009 09:38
imi plac filmele de genu.....abia ast sa il vad...
claudiu-daniel
pe 12 Mai 2009 20:25
va fi un film reusit asta istoric poate va fi ca troia sper sa aiba asa succes de mare.
Culturnicii leşină de admiraţie. Vai, ce răi sunt creştinii ăştia! Îi învaţă la biserică să ardă cărţi şi să-i prigonească pe cei ca Raşela şi Iţic.
Nu pot sa zic ca au exagerat cu fanatismul crestinilor, ci chiar au redat bine realitatea acelor vremuri. Se putea si mai bine.
Cum biserica catolica (scuzati cacofonia), nu il pretuieste atat de mult pe Chiril din simplul motiv ca a reglementat dogmatic foarte bine raporturile dintre Nascatoarea de Dumnezeu si Fiul ei, astfel fiind combatuta imaculata conceptie catolica, a generat acest film in care ne prezinta un Chiril misogin si razboinic. Nicidecum. El a fost chiar ajutat de Pulcheria, sora imparatului Teodosie al 2-lea ca sa il dea jos pe Nestorie. A cautat tot timpul rezolvarea problemelor pe cale logica, oratorica. De aceea avem in el unul dintre cei mai prolifici scriitori bisericesti.
Nu am avut pretentii ca filmul sa transmita evenimente istorice reale, obiective. E un scenariu si deci are poveste lui. Dar de aici sa vezi persoane care nu au nicio baza a discursului sa cada in extaz ca s-a facut dreptate si ca da, cineva spune "adevarul", e prea mult. Pacat ca unele persoane se denigreaza in halul acesta.
PS. Evenimentele ISTORICE ce-l privesc pe Chiril nu anuleaza alte atrocitati ale vremii comise in numele crestinismului, dar nu poti sa pui o persoana iconica intr-o astfel de postura. Hai sa incepem sa vb de Gandhi ca era.... eu stiu spagar sau afemeiat... Sau ca Hitler era o victima a vremii lui, un inocent... Lumea a luat-o razna! Rau de tot!
Nota 6,77 pentru povestea redata.
Re: la a doua vizionare...
La o privire mai atenta se poate detecta o pozitie "oficiala" a scenaristului, cea de catolic influentat si totodata militant, in momentul in care incearca sa scoata "biserica-ca miscare religioasa" din culpa, inventand un conflict PORNIT de catre pagani, care sa justifice varsarea de sange ce a urmat, ca fiind o actiune oarecum legitima. Chiar tatal Hypatiei "recunoscand" ca a gresit si ca el e cel ce a provocat moartea sa, nicidecum acuzand atacatorul criminal. Iar cand e vorba de moartea fetei, un singur vinovat, neputand fi vorba despre aceeasi miscare ce se starnise, ca deh, aia era biserica in faza ei incipienta. E vorba de Chiril "cel misogin", care instiga clar la ucidere.
Unde mai pui ca nici despre munca acestei femei nu a ramas nimic, ci doar o pomenire intr-un singur text, cum ca ar fi studiat matematica si astrologia, daramite detalii despre moartea ei si cauzele acesteia... Nu mai luati totul mot á mot... filtrati si lasati cinematograful in pace. Nu ecranizeaza perfect carti, nu relateaza evenimente istorice ad literam, nu prezinta biografii in mod obiectiv. E pura fictiune.
Dar totusi,povestea (bineinteles inventata) a fost captivanta.Si m-a invatat un lucru:cei care ucid in numele credintei isi interpreteaza gresit invataturile,fie ucid doar pentru putere.
Si asta e valabil si pentru evrei,si pentru crestini si mai nou,musulmanii.
In rest,actrita in rolul Hipatiei a jucat binisor.
P.S. Biblioteca din Alexandria a fost incendiata in 48 BC de catre trupele romane ale lui Iulius Caesar,ulterior a fost degradata de conflictele dintre pagani si crestini in sec. IV
Nu este de mirare ca a fost interzis in cea mai democrata tara comunista din Europa...
mi-a placut filmul, si am aflat cu ocazia asta despre hypatia, despre care nu stiam. adineauri am citit pe wikipedia despre ea.
,,Şi muzica şi imaginea bucură auzul şi ochii în acest film. Un film care transmite cu o realitate fantastică evenimentele foarte vechi, unde strâns sunt interconectate dragostea şi setea de putere, îndurarea şi cruzimea.,,
Uită-te la acest film, te rog. ........:)
Merita vazut!
Nu inteleg de ce spuneti ca e un film anticrestin. Da, poate ca actiunea se bazeaza mai mult pe povesti si legende decat pe dovezi concrete, dar cert e ca, si in alte locuri si in alte timpuri, crestinii de la inceputuri (si nu numai ei, clar) chiar au fost cum sunt prezentati in film. Pentru ca mai apoi sa fie infiintata instituia oficiala a condamnarii celor ce nu pupau talpile Papei, anume Inchizitia. De mentionat ar fi si cruciadele. Si da, crestinismul, alaturi de boli si razboaie, e unul din motivele pentru care civilizatia a involuat vreme de sute de ani.
Caci, pana una alta, religia a fost, este si va fi cel mai important si eficient mijloc de manipulare in masa. Ca valorile pe care le promoveaza sunt unele corecte, asta e alta poveste. Dar mijloacele sunt, chiar si astazi, cele prezentate in film, doar ca intr-o forma mult mai light.
De mentionat ar fi si ca filmul nu ii victimizeaza pe paganii politeisti, caci si ei sunt prezentati ca niste brute avide de putere si razbunare.
Apropo, si eu sunt crestin, si eu cred in Dumnezeu, dar sa nu incurcam valorile morale cu fanatismul religios, aviz indoctrinatilor.
Ce mi-a placut cel mai mult, a fost cum Davos a facut tranzitia de la a fi personajul pozitiv la cel negativ, iar Oreste de la cel negativ la cel pozitiv.
Ce nu mi-a placut...desi a respectat adevarul istoric (sa nu va aud) si a fost o oarecare drama usoara...a fost lipsa totala de culoare. Fara sare si piper. Totul static, totul monoton. A fugit dupa multi iepuri deodata si n-a prins niciunul. Pacat, era un subiect cu potential.
Datorita oamenilor ca "Hypatia" muritorii astia salbatici si fricosi traiesc astazi cu trupul in civilizatie, si cu mintea-n prostii religioase. Si cum orice lucru bun vine cu un pret, acest progres adus de oamenii cu gandire libera precum protagonista, pietrele salbaticilor au fost tunate in bombe nucleare. Evolutie mama, "zeita" a tot ce exista, pazeste-ne de arma religiei, ca nu-i alta mai distructiva-n lume.
se pare ca omenirea trebuie condusa cu mana de fier, manusa de catifea nu isi are locul in asfel de situatii, pacat ca cei care ajung in varf nu sunt cei care ar trebui, ci doar parveniti.
Mi-ar fi plăcut să văd acest vorbit în latină sau/ şi în limba greacă. Oricum, filmul rămâne un deliciu cinematografic.
Si in cazul Agora, farmecul vremurilor de demult se pierde aproape instantaneu cand auzi personajele Greciei antice vorbind in engleza.
Altfel, filmul e destul de reusit la capitolul decoruri si interpretare, dar cu mari minusuri in ceea ce priveste scenariul.
Related posts: Recycled Life (Viata reciclata)
Invictus (Neinfrant)
Sex Drive (In SEXcursie)
P.S. Va irositi timpu uitandu-va la acest film
Dacă un extraterestru tocmai picat pe Terra intră într-un cinematograf dintr-un mall, oricare ar fi acela, din orice oraş al lumii noastre, ar înţelege repede, fără să-şi pună mintea foarte tare la contribuţie. Şi fără să stăpînească vreo limbă, nici măcar de circulaţie internaţională. Ce vede extraterestrul nostru care habar nu are cu ce se mănîncă istoria şi religia lumii în care el tocmai a fost paraşutat? În primul rînd, un oraş prosper şi civilizat, în care au înflorit artele şi ştiinţa, un loc în care se gîndeşte liber, un spaţiu unde oamenii luptă cu ideile şi mai puţin cu sabia, dar un loc care începuse să fie terorizat de o grupare barbară. Aceşti indivizi violenţi, nemiloşi, fanatici, vicleni, primitivi şi murdari se numeau creştini. În treacăt se înţelege că şi creştinii ăştia ar fi fost cîndva persecutaţi, dar acum îşi cîştigaseră dreptul să activeze la lumină. Situaţie de care tocmai profitau.
Spre deosebire de ceilalţi locuitori ai Alexandriei, cetăţeni cu spirit civic, liniştiţi, culţi, umanişti, cei care îşi spuneau creştini credeau într-un singur Dumnezeu, un anume Iisus. Asta nu ar fi fost foarte grav, deşi încălca curentul vremii de a te închina la mai mulţi zei. Nenorocirea este că intruşii din Agora, locul acela din cetatea antică unde se dezbăteau problemele urbei şi ale ţării, voiau să-şi impună punctul de vedere cu forţa. Ceea ce şi reuşesc cu largul concurs al autorităţii romane din provincia alexandrină. Creştinii calcă pe cadavre şi pe foc în drumul lor spre confiscarea puterii în Alexandria. Numitul Ammonius este conducătorul unei facţiuni paramilitare a creştinilor, parabolanii. Ei sînt cei care devastează şi incendiază Biblioteca din Alexandria, locul sacrelor papirusuri fiind luat după asalt de tot felul de animale domestice care păşteau nu se ştie ce printre ruine.
În cea mai bună tradiţie a naziştilor, parabolanii ard ştiinţa “păgînă” conţinută de zecile de mii de papirusuri ale Bibliotecii, în vreme ce faimoasa Hypatia, salvată in extremis de cîţiva sclavi credincioşi, îşi continuă cercetările despre traiectoria elipsoidală a Pămîntului. Tot creştinii, prin braţul lor înarmat şi paramilitar numit parabolanii sînt cei care împing în negura violenţei ultimul licăr de spiritualitate al Alexandriei. Filosoafa refuză să se convertească la noua credinţă, deşi fusese implorată de Orestes, ajuns între timp prefect al Alexandriei, şi de Synesius, episcop de Cyrene, şi el fost student. Chiril, şeful creştin al Alexandriei şi, implicit, al parabolanilor, ordonă eliminarea Hypatiei, iar ciracii nu stau pe gînduri omorînd-o prin lapidare, adică prin bătaie cu pietrele. Ce mai contează că profetul acela numit Iisus îi povăţuise să se gîndească bine înainte să ridice piatra?
Filmul se termină cu lacrimile lui Davus, sclavul care o iubise pe Hypatia, dar împotriva căreia se răzvrătise. Ba nu, filmul se termină cu extraterestrul nostru care se ridică de pe scaunul cinematografului convins că acei oameni răi numiţi creştini trebuie pedepsiţi cumva. Cei care ucid, distrug şi terorizează în numele unor idealuri nobile nu au ce căuta nici pe Pămînt, nici pe Alfa Centauri.
Carevasăzică, Alejandro Amenabar a reuşit.
A reuşit să facă un film anticreştin.
A reuşit fiindcă e un regizor foarte bun şi îşi făcuse mîna cu “Mar Adentro”.
A reuşit fără să rişte nimic, fiindcă el ştie că, de fapt, creştinii nu sînt aşa. Şi nu au fost niciodată aşa, şi nu ei au incendiat Biblioteca din Alexandria.
Dar e la modă un nou sport printre mulţi intelectuali de vază ai timpurilor noastre. E în trend să te declari laic. Ori liber cugetător. Deschis la minte. În viziunea dînşilor, a noilor Hypaţi, morala creştină e ceva expirat. E ceva care pune piedici minţilor curajoase şi libertine. Acel ceva trebuie combătut. La treabă! Drumul spre Sodoma şi Gomora a fost pietruit, iar acum e în curs de asfaltare. Alejandro Amenabar îşi face bine treaba. Mult mai bine decît Bechtel.
36 comments ↓
Un film filmat splendid, cu decoraţiuni bogate, care transmit nu numai modul de viaţă şi obiceiurile din acel timp, dar, de asemenea, contradicţiile care stau la baza bisericii şi guvernului. Este ştearsă orice urmă de distincţie dintre arta de pe ecran şi cea din viaţa reală. Pentru ''regizorism'' şi scenariu, bravissimo senor Alejandro Amenábar.
Şi muzica şi imaginea bucură auzul şi ochii în acest film. Un film care transmite cu o realitate fantastică evenimentele foarte vechi, unde strâns sunt interconectate dragostea şi setea de putere, îndurarea şi cruzimea.
Uită-te la acest film, te rog.
Trama nu este deloc neoriginala si istorica ci este inventata de regizorul filmului care la randul lui este pagan si homosexual.
Cum este posibil ca crestinii sa fie interpretati ca niste barbari fara mila care distrug si omoara oamenii culti??
Mai cititi un pic despre acesti ani din istorie si o sa vedeti cine a fost intr-adevar Chiril (Sfantul Chiril) si care este adevarul...
Refference: http://ro.wikipedia.org/wiki/Hypatia_din_Alexandria
Sau, daca doriti detaliat, aici aveti varianta in engleza: http://en.wikipedia.org/wiki/Hypatia
Asadar, intelepciunea lumii antice s-a stins prin genocidul facut de crestinii inculti ai acelor timpuri.
Crestinism = Manipulare = Analfabetism = Sclavie... si lista poate continua...
Ceea ce a inceput ea si n-a reusit sa termine, cu privire la geometria sistemului solar cunoscut, abia dupa 1300 de ani s-a redescoperit de catre J Keppler (prin anii 1700). Asadar, am fost tinuti pe loc de catre nesimtitii de Popi&co peste 1300 de ani. Poate ca prin anii 800 ajungeam pe luna, iar acum...cine stie unde eram...
Filmul incearca prea multe lucruri deodata si se vede, trebuia focalizata actiunea spre una sau doua situatii si era altceva, asa m-am plictisit dupa doar 30 de minute din cele 2 ore cat dureaza 'Agora'.
Totusi il recomand pt. imaginea aproape de realitate a vremurilor mai putin cunoscute din istorie!
Intr-o atitudine crestin-centrista a intelegerii istoriei si culturii ne vine greu sa cuprindem ideea ("se sparie gindul") ca (si) noi putem fi cei rai, obtuzi, antiumanisti, manipulatori, criminali...
Sugestia ar fi putut fi acceptata daca ar fi fost ajutata de reflexe neguecumenice ori istoriste. Pina la urma, nu-i asa, sa ridice primul piatra acela care e fara pacat. Dar in loc de fenomen (catolic, protestant, ortodox) este dezvelita esenta si ea nu este deloc comoda: inca de la inceput biserica crestina nu a fost altceva decit un vector de putere, la fel de lumesc si de indepartat de perceptele iubirii si iertarii ca orice alt construct institutional pe baze ideologice.
E dificil pentru crestini sa isi recunoasca insesi originile pervertite. E un film anticrestin in aceeasi masura in care este un film antinazist. Dar "Aleluia" poate ritma la fel de bine actiunile distrugatoare ale gloatei ca si "Moarte", "Jos", "Sus", "Libertate". Tipul care urla extaziat "Aleluia" linga sclavul Davus era tot atit de crestin pe cit de comunist fusese cel care striga in decembrie '89 "Jos comunismul".
...si pentru eruditul critic pitbull: de la inaltimea aia (istorica, ideatica, astronomica), cine dracu', doamne iarta-ma! mai recunostea niste crestini in furnicutele care darimau biblioteca...ntzz, n-ai cum sa-i deosebesti de ceilalti...
Plictisitor?? De ce?? Pentru ca stiti cu totii ca pamantul e o elipsa? Sau pentru ca stiti cu totii pozitia planetelor in sistemul solar?
La acea vreme astfel de teorii erau revolutionare, dincolo de puterea de intelegere a oamenilor si cred ca acest lucru este bine pus in evidenta de Alejandro Amenáb.
Nu v-ati simtit vizitatori in Univers, urmarind live cum intr-o galaxie, pe un petic albastru, niste mici suflete se zbat incercand sa gaseasca raspunsuri legate de existenta lor?
Nu v-a facut sa realizati ca, poate, in acest mod, noi omenirea, ne reflectam in ochii lui Dumnezeu, sau a unor extraterestrii( fiecare dupa credinta sa)?
Doar pentru ca a incercat sa va arate un alt unghi din care sa priviti lucrurile, ati inceput sa aruncati cu pietre in el...conservatorilor!!!
In concluzie as dori sa-mi spun parerea oficiala despre film:
Dupa parerea mea, este un film care prezinta cam toate religiile (in special crestinismul, ceea ce - nu-i asa - discrimineaza fata de celelalte prezentate) ca fiind una si aceeasi: politeistii pedepsesc insulta prin varsare de sange; evreii pedepsesc insulta prin ... varsare de sange; si nu in ultimul rand, bineinteles ... crestinismul care pedepseste insulta prin.... ia ghiciti prin ce? ... varsare de sange.
Mi-a placut replica Hipatiei: "-Eu cred in Dumnezeu, tu in ce crezi?" "-Eu cred in filosofie." Daca ar fi sa incepem o disputa acum intre crestinism si stiinta ... nu ne-ar ajunge o viata. Am spus crestinism dar neraportandu-ma la imaginile din film, adica la atrocitatile comise ... ci la realitatea din zilele noastre, mai mult sau mai putin. Fac deosebirea intre credinta si religie pt. ca (aici sunt obiectiv) nu cred in religie. "... Imparatia Lui Dumnezeu nu este din lumea aceasta..." asa ca ... de ce ne mai deranjam sa ne facem "regate" sa indoctrinam cat mai multa lumea intru catolocism? (cuvintele dintre ghili. sunt cuvinte extrase din Biblie)
AGORA = piata publica in orasele Greciei antice, unde se aflau principalele institutii si se tineau adunarile publice (DEX).
In acel loc se auzeau voci si pareri!
Pina intr-o zi cind fanatici religiosi, sclavi minati de dorinta de eliberare si plebe saraca, au distrus mii de ani de civilizatie, asternind pe fata lunii mai mult de 1000 de ani de Dark Age.
Aleluia!
Rolul principal in are "Doamna Filozoafa", care are replici reusite pe tot parcursul filmului, si este o prezenta puternica din toate punctele de vedere. Antieroul daca se poate numi asa este reprezentat de "multimea de oameni" , fie ca se numeau parabalani, fie iudei ( evrei ).
Am citit aici discutandu-se despre faptul ca ar fi un film cu tente istorice, sincer nu mi s-a parut, celebrul "Far din Alexandria" si in general viata egiptenilor in acele timpuri fiind mult prea putin observabile. Nici macar nu stiu daca ceea ce prezinta filmul este adevarat sau este o exagerare grosolana, ma gandesc totusi ca regizorul a ales crestinismul pur si simplu, si ca in locul lui putea fi oricare alta religie.
Vizionare placuta!
P.S. - cea mai tare replica ? "I believe in philosophy!" :)
for this movie. I am disappointed. For me this movie is like a big lie.
And appears to be an attack on all those who are non atheists. I am
disgusted. Yet Hypatia's death is heartbreaking.
http://ochiuldeveghe.over-blog.com/article-hypathia-in-agora-43666450.html
http://blogsport.gsp.ro/geambasu/2010/01/24/agora-anticrestina-a-lui-amenabar/all-comments/
Dupa cum spunea Prot ( protagonistul filmului K-PAX ): noi , oamenii , nu l-am inteles nici pe Iisus si nici pe Buddha ! Tot ce au vrut ei sa evidentieze a fost bunatatea si puterea de a ierta ce salashluieshte in fiecare dintre noi si nu cred ca au dorit o promovare a credintei prin violenta !
Din aceste motive , Agora , este un film tulburator si probabil multi dintre noi vor refuza faptul ca este totodata si un film bun, din simplul fapt ca nu vor sa-si "pateze credinta".
....Just medicate !
...Oricum ar sta lucrurile, convertirea lui Constantin a asigurat creştinarea oficială a Imperiului. Primele simboluri creştine au început să apară pe monede din anul 315, iar ultimele imagini păgâne dispar în 323. Biserica primeşte un statut juridic privilegiat, adică statul recunoaşte validitatea sentinţelor tribunalului episcopal, chiar în materie civilă. Creştinii acced la cele mai înalte demnităţi şi măsurile de restricţie împotriva păgânilor se înmulţesc. Sub Theodosie cel Mare (379-395), creştinismul devine religie de stat şi păgânismul este interzis definitiv; prigoniţii devin prigonitori...
...Pe de altă parte, solidaritatea creştinilor era fără egal; comunitatea îşi lua asupra ei sarcina întreţinerii văduvelor, orfanilor, bătrânilor şi îi răscumpăra pe cei căzuţi în mâinile piraţilor. În timpul epidemiilor şi asediilor oraşelor, creştinii erau singurii care se îngrijeau de cei răniţi şi îi îngropau pe cei morţi. Pentru toţi dezrădăcinaţii Imperiului, pentru victimele alienării culturale şi sociale, Biserica era singura speranţă de a dobândi o identitate, de a găsi sau de a regăsi o semnificaţie existenţei...
...Înnoirea cea mai neaşteptată şi care a avut consecinţe considerabile în istoria religioasă, culturală şi socială a Europei a fost monahismul, caracterizat prin separarea de lume şi printr-un ascetism foarte sever...
...După cum remarcă Peter Brown, călugării îşi aleseseră de bunăvoie "anticultura", pustiul şi peşterile...
...Către finele sec. al IV-lea, se asistă, din Mesopotamia până în Africa de Nord, la un val de violenţe săvârşite de călugări: în 388 ei incendiază o sinagogă din Callinicum, lângă Eufrat, şi terorizează satele siriene în care se găseau temple păgâne; în 391, patriarhul din Alexandria, Theofil, îi cheamă pe călugări să "cureţe" Serapeumul, citadela marelui templu al lui Serapis. În aceea epocă ei pătrund cu forţa în casele păgânilor ca să caute idoli. În 415, un grup de călugări fanatici comit una din cele mai odioase crime din istorie: ei o lişează pe Hypathia, nobila femeie-filosof din Alexandria, pe care discipolul ei, episcopul Synesios, o evoca astfel: "mamă, soră, profesoară şi binefăcătoare".
În Orient, episcopii îi ocrotesc pe călugări ca să-şi întărească propria situaţie: împreună, episcopi şi călugări, se pun în fruntea poporului şi îi dictează acestuia opiniile...
Tezist, didactic, confuz, iresponsabil
Conform obiceiului meu de a-mi deschide uneori analizele de film cu câte un ricoşeu voit derutant, spre exasperarea unor ajutoare de băgători de seamă, acum trei ani, abordând "Zodiac"-ul lui Fincher, am început prin a povesti despre un troll din Constanţa, cu iniţialele C.S. (şi, se pare, studii de drept), care teroriza illo tempore Cinemagia, de pe poziţii fundamentalist religioase. Din te miri ce, i se năzărea să aplice eticheta "anticreştin". "2001: A Space Odyssey" era "film anticreştin" fiindcă-l prezenta pe Dumnezeu în formă de monolit, Von Trier era anticreştin pe chestie de Sodoma, "Matrix" era anticreştin dracu' mai ştie de ce... Ei bine, visul lui Petrică Jackson s-a împlinit. Alejandro Amenábar ne-a trântit în "Agora" un adevărat "film anticreştin" în toată puterea cuvântului.
În teorie, pelicula ar fi avut şanse destul de solide să nu iasă chiar aşa de prost. Legendara Alexandria prezintă interes nu numai în sens istoric şi cultural, ci şi pe plan dramaturgic - a fost secole de-a rândul un oraş al conflictelor substanţiale, atât pragmatice cât şi semantice, iar repetatele incendieri ale faimoasei Biblioteci, uneori fortuite, alteori deliberate, cu rolul de a distruge manuscrisele fie din motive teologice, fie conspirative şi anti-iniţiatice, constituie de bună seamă macro-cineme ofertante. Totul e să ştii să le dezvolţi în scenarii consistente - şi, mai ales, în cazul unui asemenea pivot social, politic şi confesional, să-ţi păstrezi obiectivitatea.
Iar "Agora" lui Amenábar numai obiectivă nu e. Ca atitudine, seamănă la marele fix cu filmele anticomuniste din anii imediat postdecembrişti, care întorceau pe dos kalimera propagandei de tristă amintire, făcând din răi, buni, şi viceversa: toate arătau cum, după 1945, comuniştii au cotropit România, făcând prăpădenie. Că ăsta a fost adevărul istoric, e una, dar a-l trânti astfel pe peliculă e cu totul altceva - altceva decât artă a filmului, în cazul de faţă. Pentru Amenábar, creştinismul n-au fost decât o molimă de oportunism politic care treptat dar sigur a invadat lumea mediteraneană, discriminându-i cu nemernicie pe drăguţii de mozaici şi bieţii politeişti egipteni. Desigur, ştim cu toţii că, de-a lungul celor două milenii ale sale de existenţă, credinţa noastră s-a făcut răspunzătoare de numeroase abuzuri profane - însăşi actuala B.O.R. păstrând încă, din păcate, o deloc neglijabilă povară de "sminteli" medievale, cum li se spune în limbajul casei - dar de aici până la tezismul monocolor al lui Amenábar, calea-i lungă.
Lăsând la o parte harababura istorică şi semnificativă, dăm peste un scenariu incredibil de inegal. Pur şi simplu, ţi-e greu să înţelegi cum au fost în stare Alejandro Amenábar şi Mateo Gil, care altfel păreau să cunoască meserie, să conceapă nişte elemente dramaturgice atât de solide fiecare în parte (motivaţii, factori de setup, plot-point-uri, etc.), pentru ca apoi să le însăileze aşa de alandala. Punctul de plecare e excelent constituit, cu grupa de studenţi ai Hypatiei, toţi devotaţi ei, nu puţini adorând-o în taină sau pe faţă, care de-a lungul anilor evoluează divergent (unul ajunge prefect imperial, altul episcop creştin, şi aşa mai departe...), în condiţiile unor conjuncturi politico-bisericeşti instabile şi inflamabile. Când colo, singurul plot urmărit coerent, şi cu un motor conflictual acceptabil, e povestea lui Oreste - un personaj complex şi energic, cu motivaţii clare (însă care, culmea, structural are un rol adiacent, nicidecum central!). Davus, care în prima parte a filmului pare să se contureze cert ca protagonist (dacă nu chiar erou), eşuează în pasivitatea unei convertiri tulburi la creştinism, numai pentru ca la sfârşit să rezolve în cheie tragică dilema existenţială. Iar Hypatia, eroina cvasi-declarată a poveştii, alunecă tot mai mult în cercetări astronomice sterile, de-amoru' artei (sau, mă rog... al ştiinţei), numai pentru ca Amenabár să arate şi a ţâşpea oară, la fel de neconvingător ca antecesorii, că mă-nţelegi religia şi ştiinţa ar fi într-o opoziţie de neîmpăcat (bună dimineaţa, tovarăşe Vladimir Ilici, credeam c-ai adormit pe veci!). Ba mai mult, ca să-i iasă pasienţa corectitudinii politice, Alejandro trişează cu adevărul documentar la modul cel mai neruşinat, făcând-o pe Hypatia atee, când izoarele o atestă ca politeistă (sau "păgână", în limbajul uzitat).
Mai departe, cu candoarea unui candidat la regie care s-a înscris la examen fiindcă i s-a năzărit lui acu' trei luni că i-ar plăcea să facă filme, Jandro măturiseşte în caietul de presă că a născocit subplotul astronomic (deşi în realitate nu fusese nici vorbă de aşa ceva), numai pentru a-i da personajului mai multă greutate - de unde-atâta greutate, c-a făcut-o de-a dreptul imponderabilă! Nu numai că studiile alea sunt foarte discutabile ca veridicitate, dar o şi desprind total de dinamica acţiunii, care rămâne sprijinită exclusiv pe personaje secundare (Ammonius, Chiril, rabinii, "păgânii"...) Şi, ca să le pună capac la toate, care credeţi că e marea descoperire pentru care în final savanta îşi va da viaţa? Elipsa - nici mai mult, nici mai puţin! Elipsa, ca traiectorie a corpurilor cereşti! Putem să murim liniştiţi, cu ea cu tot - măcar dac-ar fi reinventat roata (sau, eventual, apa caldă...)
Ce-i drept, linia fictivă a astronomiei îi oferă lui Jandu Amenabár un pretext firav, dar vârtos exploatat, de a tot filma ba bolta înstelată, ba Pământul văzut de pe orbită - ideea lui fiind aceea că "agora" din titlu ar fi întreaga noastră planetă (bravos, naţiune! O agoră numai bună să înfierăm cu mânie proletară creştinismul, exact aşa cum îl acuzăm pe el că le-a făcut celorlalte religii). Nu lipsesc nici câteva super-zoom-uri in and out, din cosmos până jos în curtea Bibliotecii şi-napoi. Arată bine, cei drept - şi nu numai astea. Reconstituirea digitală a Alexandriei, şi grija faţă de detaliile de epocă (din care nu lipsesc nici oarece anacronisme, pe ici, pe colo, cam ca la Vitanidis), ne oferă un spectacol complex şi plăcut ochiului - inclusiv prin contribuţia remarcabilă a directorului de imagine Xavi Giménez. Din păcate, Jăndelu-şi dă-n petec şi aici - incluzând o perspectivă aeriană verticală care-i arată pe creştinii dezlănţuiţi ca o puzderie de gândaci negri fojgăind prin jurul Bibliotecii. Geaba-ncearcă el apoi, prin interviuri, să dreagă busuiocul, susţinând că a folosit acele încadraturi ca să arate că în imensitatea cosmică oamenii nu-s decât nişte biete furnicuţe; singurele gângănii explicitate ca atare sunt creştinii, şi într-un context exclusiv pestilenţial şi destructiv.
În rolul tovarăşei Academician Doctor Inginer, Rachel Weisz, o actriţă care şi-a dovedit capacitatea de a acoperi o gamă largă de registre, ne oferă aici una dintre extremele ei negative, jucând enervat de lemnos, monoton şi ostentativ. Noroc că-i dă replica Oscar Isaac, care parcurge cu siguranţă drumul de la studentul agresiv-nesuferit la prefectul sfâşiat de răspunderi şi dileme morale (confirmând promisiunile din "The Nativity Story" şi "Body of Lies", şi deschizându-ne apetitul pentru apropiatul "Robin Hood", unde-l va juca pe Prinţul John) - iar Michel Lonsdale, în Theon, pune la rândul lui câteva accente de clasicism expresiv robust. Davus, posibilul erou pierdut pe drum, în interpretarea lui Max Minghella, nu face mare lucru - decât că se tot uită adânc încoace şi-ncolo, semn că-l macină. Ceilalţi, şi mai buni şi mai răi, sunt cam ca la Cântarea României.
Face bine ce face şi partitura muzicală a lui Dario Marianelli, mariată armonios cu montajul alert şi cursiv al lui Nacho Ruiz Capillas - ambele contribuind la ambalarea gustoasă a unui filmuleţ de o limpezime narativă şcolărească şi, prin contrast, totalmente confuz ca relevare a semnificaţiilor la nivel epic. Ba mai mult: prin discriminarea pe care o practică (noi, ateii, deţinem adevărul absolut, toate religiile greşesc cu nevinovăţie, numai creştinismul e o ticăloşie totală), de-a dreptul iresponsabil.
Pitbull (Mihnea Columbeanu)
20 ianuarie, 2010, h. 02:00-03:39
Bucureşti, România
Frumos rol pt Rachel Weisz si Max Minghella