Părerea criticului
Una dintre cele mai fascinante poveşti ale tuturor timpurilor - Alice în Ţara Minunilor - ajunge pe marile ecrane din România în format 2D, 3D şi 3D IMAX, de vineri, 5 martie. Inspirat de cartea lui Lewis Caroll, filmul este regizat de Tim Burton, sub egida studiourile Walt Disney Pictures. Abordarea este, cum ne-am aşteptat, inedită.
Alice (Mia Wasikowska) nu mai este un copil, ci o tânără de 19 ani, în pragul căsătoriei, prin urmare într-o etapă următoare poveştii lui Lewis Carroll.
Aflată cu mama ei la o petrecere unde înţelege că urmează să fie cerută în căsătorie de un bărbat bogat - îngâmfatul şi, în acelaşi timp, plicticosul Hamish Ascot (Leo Bill) - Alice fuge chiar la momentul jurămintelor, urmărind un iepure cu jachetă şi ceas
de buzunar (vocea lui Michael Sheen). Iepurele Alb spune că s-a întors după Alice pentru că ea este singura în stare să-l ucidă pe Jabberwock, monstrul care apără regatul Reginei de Inimă-roşie. Alice cade prin vizuina Iepurelui Alb, în Ţara Minunilor, un loc pe care nu şi-l mai aminteşte. Faptul că Tim Burton, împreună cu scenarista Linda Woolverton fac din ţara Minunilor o lume creată de imaginaţia unui tânăr se apropie mai mult de spiritul poveştii lui Lewis Carroll. Lumea uşor sadică a Wonderland-ului, cu regine care comandă tăierea capetelor supuşilor şi personaje care terorizează eroina, e mai credibil plăsmuită de imaginaţia unui tânăr, şi nu de cea a unui copil.
Apoi, lumea pe care o descoperă tânăra Alice dincolo de vizuina iepurelui nu mai este alcătuită din personaje exclusiv sărite de pe fix. De data aceasta Tim Burton ne prezintă nişte revoluţionari. Într-o lume pe dos, personajele vor să o dea jos pe Regina de Inimă-roşie şi chiar supuşii au curajul să se întoarcă împotriva ei la primul impuls venit din partea lui Alice sau a Pălărierului (Johnny Depp, în continuare creativ, oferind un spectacol al mimicii - după ce a făcut personaje ca Edward Scissorhands, Sweeney Todd, Jack Sparrow, Willy Wonka, Ichabod Crane)... Pont: să nu pierdeţi dansul din final al Pălărierului!
Pe de altă parte, personajele din regatul reginei rele sunt groteşi în maniera lui Tim Burton. Regina de Inimă-roşie (Helena Bonham Carter) are un cap hidrocefalic, iar supuşii ei - extremităţi acromegalice. Burton a scos din Wonderland tot ce era necesar şi previzibil ca scenografie: pisica Cheshire (vocea lui Stephen Fry) nu stă niciodată pe vreo creangă, iar omida Absolem (vocea lui Alan Rickman) scoate nori groşi de fum fără să aibă vreo narghilea. Lupta dintre armata Reginei Albe (Anne Hathaway) şi cea a Reginei de Roşu nu se dă pe un câmp de luptă, ci pe o tablă de şah.
Tim Burton ia elemente dramaturgice şi personaje atât din „Aventurile lui Alice în Ţara Minunilor” (1865), cât şi din „Aventuri în Ţara Oglinzii” (1871 - personajele la indigo Tweedledee şi Tweedledum), peste care presară propriile idei. În "point of no return", alegerea majoră pe care o face Alice este să-l salveze pe Pălărierul Nebun, capturat de oamenii Reginei Roşii. Preferă să nu-şi continue drumul către Palatul Reginei Albe (Anne Hathaway serafică, aeriană, dar cu un machiaj de Cicciolina) - care ar pune-o la adăpost de urmăritori. În Palatul Reginei de Roşu este şi singura sabie care ar putea să-l omoare pe Jabberwock, creatura cu care Regina Roşie îşi ţine supuşii în teroare. Jabberwock este la fel de înspăimântător în ilustraţiile lui John Tenniel precum e în filmul lui Tim Burton, dar - când începe să vorbească (vocea lui Christopher Lee) - nu mai este atât de convingător.
Odată ajunsă în Palat - prima confruntare nu o are, cum era de aşteptat, cu Regina, care o ia ca favorită, ci cu Bandersnatch - o creatură blănoasă, cu capul turtit ca al unui buldog, păzitorul sabiei. Dintr-o singură mişcare a ghearelor lui lungi, acesta o lasă pe Alice cu o amintire destul de dureroasă. Dar până la urmă veţi vedea
ce rol important are Bandersnatch... Încercarea grea, lupta lui Alice cu Jabberwock, vine în plot point 2, ceea ce e corect dramaturgic, însă epuizează povestea, astfel încât ultimul act
e anost - prin liniaritate. Scena de luptă dintre cei doi "campioni" ai reginelor surori are un moment absolut spectaculos, în rest e destul de puţin coregrafiat.
După ce am fost pe Pandora, căluţii de mare zburători din Wonderland nu ne mai impresionează la fel de mult, însă cromatica este mai puţin virulentă/violentă decât în lumea imaginată de James Cameron. Alice în Ţara Minunilor, versiunea Tim Burton, este cu totul un film pe care merită să-l vezi.
Dacă vei alege să urmăreşti producţia în format 3D IMAX, trebuie să ţii cont că subtitrarea este 2D. De asemenea, optează pentru rândurile 7-8, zona centrală.
Alice (Mia Wasikowska) nu mai este un copil, ci o tânără de 19 ani, în pragul căsătoriei, prin urmare într-o etapă următoare poveştii lui Lewis Carroll.
Aflată cu mama ei la o petrecere unde înţelege că urmează să fie cerută în căsătorie de un bărbat bogat - îngâmfatul şi, în acelaşi timp, plicticosul Hamish Ascot (Leo Bill) - Alice fuge chiar la momentul jurămintelor, urmărind un iepure cu jachetă şi ceas
de buzunar (vocea lui Michael Sheen). Iepurele Alb spune că s-a întors după Alice pentru că ea este singura în stare să-l ucidă pe Jabberwock, monstrul care apără regatul Reginei de Inimă-roşie. Alice cade prin vizuina Iepurelui Alb, în Ţara Minunilor, un loc pe care nu şi-l mai aminteşte. Faptul că Tim Burton, împreună cu scenarista Linda Woolverton fac din ţara Minunilor o lume creată de imaginaţia unui tânăr se apropie mai mult de spiritul poveştii lui Lewis Carroll. Lumea uşor sadică a Wonderland-ului, cu regine care comandă tăierea capetelor supuşilor şi personaje care terorizează eroina, e mai credibil plăsmuită de imaginaţia unui tânăr, şi nu de cea a unui copil.
Apoi, lumea pe care o descoperă tânăra Alice dincolo de vizuina iepurelui nu mai este alcătuită din personaje exclusiv sărite de pe fix. De data aceasta Tim Burton ne prezintă nişte revoluţionari. Într-o lume pe dos, personajele vor să o dea jos pe Regina de Inimă-roşie şi chiar supuşii au curajul să se întoarcă împotriva ei la primul impuls venit din partea lui Alice sau a Pălărierului (Johnny Depp, în continuare creativ, oferind un spectacol al mimicii - după ce a făcut personaje ca Edward Scissorhands, Sweeney Todd, Jack Sparrow, Willy Wonka, Ichabod Crane)... Pont: să nu pierdeţi dansul din final al Pălărierului!
Pe de altă parte, personajele din regatul reginei rele sunt groteşi în maniera lui Tim Burton. Regina de Inimă-roşie (Helena Bonham Carter) are un cap hidrocefalic, iar supuşii ei - extremităţi acromegalice. Burton a scos din Wonderland tot ce era necesar şi previzibil ca scenografie: pisica Cheshire (vocea lui Stephen Fry) nu stă niciodată pe vreo creangă, iar omida Absolem (vocea lui Alan Rickman) scoate nori groşi de fum fără să aibă vreo narghilea. Lupta dintre armata Reginei Albe (Anne Hathaway) şi cea a Reginei de Roşu nu se dă pe un câmp de luptă, ci pe o tablă de şah.
Tim Burton ia elemente dramaturgice şi personaje atât din „Aventurile lui Alice în Ţara Minunilor” (1865), cât şi din „Aventuri în Ţara Oglinzii” (1871 - personajele la indigo Tweedledee şi Tweedledum), peste care presară propriile idei. În "point of no return", alegerea majoră pe care o face Alice este să-l salveze pe Pălărierul Nebun, capturat de oamenii Reginei Roşii. Preferă să nu-şi continue drumul către Palatul Reginei Albe (Anne Hathaway serafică, aeriană, dar cu un machiaj de Cicciolina) - care ar pune-o la adăpost de urmăritori. În Palatul Reginei de Roşu este şi singura sabie care ar putea să-l omoare pe Jabberwock, creatura cu care Regina Roşie îşi ţine supuşii în teroare. Jabberwock este la fel de înspăimântător în ilustraţiile lui John Tenniel precum e în filmul lui Tim Burton, dar - când începe să vorbească (vocea lui Christopher Lee) - nu mai este atât de convingător.
Odată ajunsă în Palat - prima confruntare nu o are, cum era de aşteptat, cu Regina, care o ia ca favorită, ci cu Bandersnatch - o creatură blănoasă, cu capul turtit ca al unui buldog, păzitorul sabiei. Dintr-o singură mişcare a ghearelor lui lungi, acesta o lasă pe Alice cu o amintire destul de dureroasă. Dar până la urmă veţi vedea
ce rol important are Bandersnatch... Încercarea grea, lupta lui Alice cu Jabberwock, vine în plot point 2, ceea ce e corect dramaturgic, însă epuizează povestea, astfel încât ultimul act
e anost - prin liniaritate. Scena de luptă dintre cei doi "campioni" ai reginelor surori are un moment absolut spectaculos, în rest e destul de puţin coregrafiat.
După ce am fost pe Pandora, căluţii de mare zburători din Wonderland nu ne mai impresionează la fel de mult, însă cromatica este mai puţin virulentă/violentă decât în lumea imaginată de James Cameron. Alice în Ţara Minunilor, versiunea Tim Burton, este cu totul un film pe care merită să-l vezi.
Dacă vei alege să urmăreşti producţia în format 3D IMAX, trebuie să ţii cont că subtitrarea este 2D. De asemenea, optează pentru rândurile 7-8, zona centrală.