„Așa cum un scriitor poate publica un volum de povestiri sau de poezii, așa ar trebui să poată și un regizor de film să își adune filmele scurte și să le ofere publicului într-un volum”, spune Radu Jude.
Filmele reunite în proiect sunt „Caricaturana”, „Potemkiniștii”, „Amintiri de pe Frontul de Est”, „Cele două execuții ale Mareșalului”, „A pedepsi, a supraveghea” și „Plastic semiotic”.
„Caricaturana”, în care sunt puse în scenă caricaturile lui Daumier, după o idee de S.M. Eisenstein, a fost selectat în competiţia Pardi di Domani Corti d’Autore la Festivalul de Film de la Locarno 2021.
„Potemkiniștii” este o comedie despre artă, istorie, memorie și cinema, descrisă de criticul de film Andrei Gorzo „ca o schiță de Caragiale încrucișată cu un video-eseu de Mark Rappaport". Filmul pornește de la faptul că în 1905, marinarii de pe Crucișătorul Potemkin au primit azil politic în România - un gest de sfidare la adresa Rusiei.
„Amintiri de pe Frontul de Est”, realizat împreună cu istoricul Adrian Cioflâncă, a fost inclus în competiţia de scurtmetraje a Festivalului Internaţional de Film de la Berlin 2022.
„Poate fi descris ca un readymade comentat (vorba cuiva: «Duchamp is my lawyer!»), obiectul în cauză fiind fabulosul album foto de pe Frontul de Est al Regimentului 6 Roșiori”, explică Radu Jude.
„Cele două execuții ale Mareșalului”, prezentat printre altele la Gijon Film Festival sau Vila Do Conde, deconstruiește cinematografic mitul creat în jurul Mareşalului Ion Antonescu.
„Un pur film de montaj, unde imaginile documentare ale execuției Mareșalului Antonescu din 1946 sunt așezate în paralel cu scena execuției recreată de maestrul Sergiu Nicolaescu în «Oglinda» (1993)”, afirmă Radu Jude.
Revista Cineaste a notat: „Scurtmetrajul lui Jude este o deconstrucție iscusită și cutremurătoare a imaginii de arhivă – analizând diferențele dintre ce este arătat și ce este văzut – și este cel mai bun de tipul acesta de la «Letter to Jane» (1972) al lui Godard și Gorin”.
„A pedepsi, a supraveghea”, lansat în 2019, este, după cum precizează cineastul, „un film despre felul în care Puterea se pune în scenă: o dată prin text, apoi prin imagine”.
„Plastic semiotic”, prezentat în 2021 la Festivalul de Film de la Veneţia, în afara competiţiei, propune o analiză a universului inocent al jucăriilor realizată cu instrumentele cinema-ului - cameră, montaj, mizanscenă.
„«Dicționarul de idei primite de-a gata» al lui Flaubert, dar cu jucării în loc de cuvinte. Sau un film de animație fără animație. Și o comedie fără umor. Comedie umană, desigur”, spune Radu Jude despre acest scurtmetraj.