Părerea criticului
Nu ezita, impusca-l direct, in plina strada!" Asa il sfatuieste Frank Lucas - gangsterul real - pe actorul care il interpreteaza (Denzel Washington), intr-un film interzis sub 18 ani: Gangster american....
Inspirat din articolul "The Return of Superfly", publicat in New York Magazine si scris de ziaristul Mark Jacobson, American Gangster contine doua povesti paralele: cea a lui Frank Lucas si cea a lui Richie Roberts, care, de parti opuse ale legii, trezesc in mod egal simpatia audientei. Ar trebui sa ne pese de gangsterul gentleman care zboara creierii unui dusman la fel de detasat precum soarbe coniac fin? Ar trebui sa simtim dispret pentru un politist dezmatat care isi insala nevasta, dar refuza sa ia mita asemenea colegilor lui? Pornind de la aceasta ironie cinica, scenaristul Steven Zaillian dezvolta povestea aratand, pe de o parte, drama interlopa, iar – pe de alta - procedura aplicarii legii.
Denzel Washington il joaca pe Frank Lucas, fost “nas” al Harlemului, care a facut o avere impresionanta in anii ‘60 si ‘70 vanzand heroina pe strazile New York-ului. Frank a fost pe platourile de filmare "consiliindu"-l pe Denzel. Combinand iscusinta in afaceri cu brutalitatea delincventului, scoate pe piata doze de heroina – ambalate frumos in pachete de hartie lucioasa si etichetate ca “magia albastra” – cu puritate dubla, la jumatate de cost. Lucas, ca sofer al mafiotului “Bumpy” Johnson, devine dupa moartea acestuia stapanul imperiului infractional al fostului sef. Gasind o cale de a fenta intermediarii in traficul de heroina, intra in legatura cu producatorii din Asia de sud-vest si depaseste obstacolul importarii drogurilor in State printr-un targ cu militarii din Vietnam care pun opiumul brut in sicriele victimelor de razboi – soldatii americani. Mersul afacerii lui Lucas este ilustrat de stiri TV – alb-negru – cu desfasurarea si retragerea trupelor din Vietnam. Pe masura ce razboiul se termina, domnia lui Lucas devine subreda, iar actiunile sale tot mai indraznete. Un exces de opulenta – aparitia intr-o blana de chinchilla – il va duce la condamnare.
Un Russell Crowe neingrijit este Richie Roberts, un detectiv tenace care, prin cinste si hotarare, ajunge sa detroneze pe baronul drogurilor care stransese o avere de zeci de milioane de dolari. Roberts este o oglinda intoarsa a lui Lucas: un divort dificil si lupte pentru custodie cu sotia Laurie ( Carla Gugino), relatii extraconjugale – arata ca Roberts nu este nici tatal,nici sotul ideal. Altminteri, este un politist cinstit atunci cand ceilalti sunt corupti. Ascensiunea si, mai apoi, caderea lui Lucas sunt perfect echilibrate de caderea si apoi ridicarea lui Roberts. Cei doi eroi ajung la o coliziune exploziva : ca sef al unitatii operative a biroului antidrog, Roberts ajunge in cele din urma, nu numai sa il puna sub acuzatie pe Lucas si pe banda sa, dar si sa descopere ca 52 din cei 70 de detectivi de la Sectia de Narcotice sunt corupti. Jocul celor doi , Crowe si Washington, in regia aproape fara pata a lui Scott, face din American Gangster una dintre cele mai bine alcatuite povesti politiste din ultima vreme.
Fara sa aiba prestanta lui Godfather, sau bai de sange si violenta gratuita, e mai degraba ca Filiera franceza si Serpico. Ritmul lui Ridley Scott este mereu alert. Scena din final, in acordurile melodiei “Amazing Grace” rupe ritmul, punctand bine momentul, urmand secventa caand Crowe si Washington apar pe scena impreuna. Distributia cuprinde aproape 100 de roluri, fiind completata cu jocul memorabil al actorilor Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin, Carla Gugino. Ruby Dee, in rolul mamei lui Lucas, si o aparitie scurta a lui Cuba Gooding Jr. confirma inspiratia buna pe care a avut-o Ridley Scott. In plus, cele 152 de locatii de filmare contribuie la tesatura unuia dintre cele mai bune filme ale anului.
Inspirat din articolul "The Return of Superfly", publicat in New York Magazine si scris de ziaristul Mark Jacobson, American Gangster contine doua povesti paralele: cea a lui Frank Lucas si cea a lui Richie Roberts, care, de parti opuse ale legii, trezesc in mod egal simpatia audientei. Ar trebui sa ne pese de gangsterul gentleman care zboara creierii unui dusman la fel de detasat precum soarbe coniac fin? Ar trebui sa simtim dispret pentru un politist dezmatat care isi insala nevasta, dar refuza sa ia mita asemenea colegilor lui? Pornind de la aceasta ironie cinica, scenaristul Steven Zaillian dezvolta povestea aratand, pe de o parte, drama interlopa, iar – pe de alta - procedura aplicarii legii.
Denzel Washington il joaca pe Frank Lucas, fost “nas” al Harlemului, care a facut o avere impresionanta in anii ‘60 si ‘70 vanzand heroina pe strazile New York-ului. Frank a fost pe platourile de filmare "consiliindu"-l pe Denzel. Combinand iscusinta in afaceri cu brutalitatea delincventului, scoate pe piata doze de heroina – ambalate frumos in pachete de hartie lucioasa si etichetate ca “magia albastra” – cu puritate dubla, la jumatate de cost. Lucas, ca sofer al mafiotului “Bumpy” Johnson, devine dupa moartea acestuia stapanul imperiului infractional al fostului sef. Gasind o cale de a fenta intermediarii in traficul de heroina, intra in legatura cu producatorii din Asia de sud-vest si depaseste obstacolul importarii drogurilor in State printr-un targ cu militarii din Vietnam care pun opiumul brut in sicriele victimelor de razboi – soldatii americani. Mersul afacerii lui Lucas este ilustrat de stiri TV – alb-negru – cu desfasurarea si retragerea trupelor din Vietnam. Pe masura ce razboiul se termina, domnia lui Lucas devine subreda, iar actiunile sale tot mai indraznete. Un exces de opulenta – aparitia intr-o blana de chinchilla – il va duce la condamnare.
Un Russell Crowe neingrijit este Richie Roberts, un detectiv tenace care, prin cinste si hotarare, ajunge sa detroneze pe baronul drogurilor care stransese o avere de zeci de milioane de dolari. Roberts este o oglinda intoarsa a lui Lucas: un divort dificil si lupte pentru custodie cu sotia Laurie ( Carla Gugino), relatii extraconjugale – arata ca Roberts nu este nici tatal,nici sotul ideal. Altminteri, este un politist cinstit atunci cand ceilalti sunt corupti. Ascensiunea si, mai apoi, caderea lui Lucas sunt perfect echilibrate de caderea si apoi ridicarea lui Roberts. Cei doi eroi ajung la o coliziune exploziva : ca sef al unitatii operative a biroului antidrog, Roberts ajunge in cele din urma, nu numai sa il puna sub acuzatie pe Lucas si pe banda sa, dar si sa descopere ca 52 din cei 70 de detectivi de la Sectia de Narcotice sunt corupti. Jocul celor doi , Crowe si Washington, in regia aproape fara pata a lui Scott, face din American Gangster una dintre cele mai bine alcatuite povesti politiste din ultima vreme.
Fara sa aiba prestanta lui Godfather, sau bai de sange si violenta gratuita, e mai degraba ca Filiera franceza si Serpico. Ritmul lui Ridley Scott este mereu alert. Scena din final, in acordurile melodiei “Amazing Grace” rupe ritmul, punctand bine momentul, urmand secventa caand Crowe si Washington apar pe scena impreuna. Distributia cuprinde aproape 100 de roluri, fiind completata cu jocul memorabil al actorilor Chiwetel Ejiofor, Josh Brolin, Carla Gugino. Ruby Dee, in rolul mamei lui Lucas, si o aparitie scurta a lui Cuba Gooding Jr. confirma inspiratia buna pe care a avut-o Ridley Scott. In plus, cele 152 de locatii de filmare contribuie la tesatura unuia dintre cele mai bune filme ale anului.