Părerea criticului
Între două filme Misiune imposibilă, Tom Cruise îşi umple timpul cu proiecte mai mici. Unele sunt blockbustere desfiinţate de critică (The Mummy), iar altele, mult mai merituoase, pot trece neobservate de publicul care şi-l doreşte pe actor în roluri de acţiune. Barry Seal: Trafic în stil American/American Made este un bun exemplu pentru a doua categorie şi chiar merită văzut la cinema. Iată mai jos ce ţi-ar putea plăcea la acest nou film în regia lui Doug Liman (Edge of Tomorrow, Mr. & Mrs. Smith, The Bourne Identity).
Nu ai auzit, probabil, niciodată de Barry Seal, pentru că în marea istorie numele său este poate insignifiant. Povestea sa este, în schimb, una dintre cele mai ecranizabile. Pilot afiliat unei companii americane, Barry are o familie frumoasă şi o carieră stabilă, dar în 1978 nu mai poate de plictiseală. Abordat de agentul CIA Schafer (Domhnall Gleeson), Seal acceptă o misiune periculoasă: survolarea şi fotografierea unor zone din America de Sud unde activează inamici politici ai regimurilor locale agreate de SUA. Ce nu ştie Schafer este că Seal este abordat şi de cartelul de droguri din oraşul columbian Medellin, printre ai cărui lideri se numără şi mult mai cunoscutul Pablo Escobar. Seal ajunge să transporte tone de droguri, câştigând milioane de dolari. Dar problemele nu vor întârzia să înceapă.
Alert şi captivant, American Made reînvie o Americă a anilor '70 şi '80, o Americă a oportunităţilor demente şi a celui gata să şi le asume. Liman abordează acest subiect ofertant cu evidente interese comice, dar filmului nu-i lipseşte deloc suspansul: Seal este prins, până la urmă, între două dintre cele mai periculoase organizaţii ale lumii. Pe de o parte cartelul de droguri care controla în perioada respectivă 80% din traficul global de cocaină, iar pe de alta CIA, agenţia răspunzătoare cu intrigile politice, obţinerea de informaţii compromiţătoare şi răsturnarea regimurilor dezagreabile.
Evident, imperialismul american este la el acasă în acest film care omagiază oportunismul şi ideea de "ţară a tuturor posibilităţilor". Un spectator american va ieşi din sală, cel mai probabil, cu ideea "America is great" şi mai bine întipărită în creier. Pentru restul globului, în schimb, American Made poate fi văzut ca un film ce explorează lipsa completă de scrupule a americanilor în goana lor către putere şi influenţă. Şi flexibilitatea extremă a justiţiei, corupţia şi oportunismul politic îşi fac apariţia în aventura extremă a lui Barry Seal. Poate că filmul este despre viaţa unui singur om, dar spune multe despre istoria secretă a Americii. Cât de adevărate sunt aceste lucruri şi cât au fost ele înfrumuţesate de dragul marelui ecran, puţini pot spune...
Pe lângă regia alertă a lui Doug Liman şi reconstituirea atentă a epocii, American Made reprezintă şi o convingătoare revenire a lui Tom Cruise la cinema-ul relevant. Ar fi cam primul rol cu substanţă al actorului de la Valkyrie (2008) încoace, după aproape un deceniu de carieră consumat cu roluri de agent secret (Knight and Day, seria Misiune imposibilă), poliţist militar la pensie cu veleităţi justiţiare (cele două Jack Reacher) şi SF-uri mai mult sau mai puţin reuşite (Oblivion, Edge of Tomorrow). Bine, este de ajuns să vezi o singură fotografie a lui Barry Seal pentru a-ţi da seama că eroul de pe ecran este o medie între omul real şi Tom Cruise, dar acesta e un compromis pe care Hollywood-ul ţine întotdeauna să-l facă în filmele biografice.
Nu ai auzit, probabil, niciodată de Barry Seal, pentru că în marea istorie numele său este poate insignifiant. Povestea sa este, în schimb, una dintre cele mai ecranizabile. Pilot afiliat unei companii americane, Barry are o familie frumoasă şi o carieră stabilă, dar în 1978 nu mai poate de plictiseală. Abordat de agentul CIA Schafer (Domhnall Gleeson), Seal acceptă o misiune periculoasă: survolarea şi fotografierea unor zone din America de Sud unde activează inamici politici ai regimurilor locale agreate de SUA. Ce nu ştie Schafer este că Seal este abordat şi de cartelul de droguri din oraşul columbian Medellin, printre ai cărui lideri se numără şi mult mai cunoscutul Pablo Escobar. Seal ajunge să transporte tone de droguri, câştigând milioane de dolari. Dar problemele nu vor întârzia să înceapă.
Alert şi captivant, American Made reînvie o Americă a anilor '70 şi '80, o Americă a oportunităţilor demente şi a celui gata să şi le asume. Liman abordează acest subiect ofertant cu evidente interese comice, dar filmului nu-i lipseşte deloc suspansul: Seal este prins, până la urmă, între două dintre cele mai periculoase organizaţii ale lumii. Pe de o parte cartelul de droguri care controla în perioada respectivă 80% din traficul global de cocaină, iar pe de alta CIA, agenţia răspunzătoare cu intrigile politice, obţinerea de informaţii compromiţătoare şi răsturnarea regimurilor dezagreabile.
Evident, imperialismul american este la el acasă în acest film care omagiază oportunismul şi ideea de "ţară a tuturor posibilităţilor". Un spectator american va ieşi din sală, cel mai probabil, cu ideea "America is great" şi mai bine întipărită în creier. Pentru restul globului, în schimb, American Made poate fi văzut ca un film ce explorează lipsa completă de scrupule a americanilor în goana lor către putere şi influenţă. Şi flexibilitatea extremă a justiţiei, corupţia şi oportunismul politic îşi fac apariţia în aventura extremă a lui Barry Seal. Poate că filmul este despre viaţa unui singur om, dar spune multe despre istoria secretă a Americii. Cât de adevărate sunt aceste lucruri şi cât au fost ele înfrumuţesate de dragul marelui ecran, puţini pot spune...
Pe lângă regia alertă a lui Doug Liman şi reconstituirea atentă a epocii, American Made reprezintă şi o convingătoare revenire a lui Tom Cruise la cinema-ul relevant. Ar fi cam primul rol cu substanţă al actorului de la Valkyrie (2008) încoace, după aproape un deceniu de carieră consumat cu roluri de agent secret (Knight and Day, seria Misiune imposibilă), poliţist militar la pensie cu veleităţi justiţiare (cele două Jack Reacher) şi SF-uri mai mult sau mai puţin reuşite (Oblivion, Edge of Tomorrow). Bine, este de ajuns să vezi o singură fotografie a lui Barry Seal pentru a-ţi da seama că eroul de pe ecran este o medie între omul real şi Tom Cruise, dar acesta e un compromis pe care Hollywood-ul ţine întotdeauna să-l facă în filmele biografice.