Părerea criticului
Este greu să nu simţi furie atunci când te uiţi la Athlete A, documentarul Netflix despre imensul scandal care a provocat valuri în gimnastica americană în 2016. Şi este greu să nu faci legătura dintre acest documentar şi gimnastica românească, pentru care medaliile de aur erau însoţite de o cultură a abuzului. Iată mai jos de ce ar trebui să vezi documentarul Netflix, lansat în toată lumea pe 24 iunie.
Este un imens contrast între imaginea pe care publicul global o are în ce priveşte campioanele la gimnastică şi adevărul din spatele uşilor închise. Noi, aşezaţi confortabil în faţa televizoarelor, celebrăm fiecare execuţie perfectă de pe ecran. Ştim, desigur, că în spatele acelor execuţii se află ani întregi de muncă asiduă, accidentări şi alegeri dificile, dar iată că lucrurile pot fi chiar mai sumbre de atât.
Pentru mulţi critici, cronica de documentar înseamnă detalierea exactă a ceea ce aflăm din documentarul respectiv. Nu vrem să facem asta, pentru că spectatorul trebuie să afle treptat abuzurile, muşamalizările şi deznodământul scandalului. Spunem doar că, ceea ce pare să se întâmple departe, în Statele Unite, este de fapt cumplit de aproape de România, iar Athlete A este şi o radiografie a unui malaxor toxic care ştim deja că a activat şi la noi în ţară: un malaxor care le putea zdrobi trupurile, minţile şi personalităţile unor copii, atâta timp cât aceşti copii câştigau medalii.
Dincolo de scandalul sexual, Athlete A este un documentar despre două feţe ale aceleiaşi monede: puterea absolută şi lipsa completă a ei. Citind un sinopsis scurt, te întrebi cum a fost posibil ca medicul olimpic Larry Nassar să abuzeze sexual sute de gimnaste de-a lungul a mai bine de două decenii şi nimeni să nu facă nimic. Documentarul explică foarte bine contextul social, financiar şi psihologic şi invită la identificarea altor situaţii în care relaţiile de forţă pot duce la abuzuri similare.
Da, Athlete A arată categoric cu degetul spre noi, identificând în ţările comuniste precum România, Rusia sau China portretul robot al câştigătoarei de medalii, adevărata sursă a trendului gimnastelor tot mai tinere, cu pubertatea întârziată şi mentalitate de sclav. Nadia Comăneci, despre care un comentator american spune la un moment dat că "ar trebui învăţată să zâmbească", este identificată mai degrabă ca victimă şi nu ca zeiţă a gimnasticii, câştigătoarea zecelui perfect la Montreal în 1976.
O dată ce ai văzut Athlete A, mergi mai aproape de casă cu Fata de Aur, documentarul de pe HBO Go al regizorilor Denisa Morariu-Tamaș şi Adrian Robe despre gimnasta Andreea Răducan. În cronica noastră îi reproşăm că nu livrează ceea ce promite, dar îl apreciem pentru explorarea luptei din spatele medaliilor. Şi noi, cei care ne-am bucurat când medaliile au fost câştigate, suntem datori să cunoaştem această luptă.
Este un imens contrast între imaginea pe care publicul global o are în ce priveşte campioanele la gimnastică şi adevărul din spatele uşilor închise. Noi, aşezaţi confortabil în faţa televizoarelor, celebrăm fiecare execuţie perfectă de pe ecran. Ştim, desigur, că în spatele acelor execuţii se află ani întregi de muncă asiduă, accidentări şi alegeri dificile, dar iată că lucrurile pot fi chiar mai sumbre de atât.
Pentru mulţi critici, cronica de documentar înseamnă detalierea exactă a ceea ce aflăm din documentarul respectiv. Nu vrem să facem asta, pentru că spectatorul trebuie să afle treptat abuzurile, muşamalizările şi deznodământul scandalului. Spunem doar că, ceea ce pare să se întâmple departe, în Statele Unite, este de fapt cumplit de aproape de România, iar Athlete A este şi o radiografie a unui malaxor toxic care ştim deja că a activat şi la noi în ţară: un malaxor care le putea zdrobi trupurile, minţile şi personalităţile unor copii, atâta timp cât aceşti copii câştigau medalii.
Dincolo de scandalul sexual, Athlete A este un documentar despre două feţe ale aceleiaşi monede: puterea absolută şi lipsa completă a ei. Citind un sinopsis scurt, te întrebi cum a fost posibil ca medicul olimpic Larry Nassar să abuzeze sexual sute de gimnaste de-a lungul a mai bine de două decenii şi nimeni să nu facă nimic. Documentarul explică foarte bine contextul social, financiar şi psihologic şi invită la identificarea altor situaţii în care relaţiile de forţă pot duce la abuzuri similare.
Da, Athlete A arată categoric cu degetul spre noi, identificând în ţările comuniste precum România, Rusia sau China portretul robot al câştigătoarei de medalii, adevărata sursă a trendului gimnastelor tot mai tinere, cu pubertatea întârziată şi mentalitate de sclav. Nadia Comăneci, despre care un comentator american spune la un moment dat că "ar trebui învăţată să zâmbească", este identificată mai degrabă ca victimă şi nu ca zeiţă a gimnasticii, câştigătoarea zecelui perfect la Montreal în 1976.
O dată ce ai văzut Athlete A, mergi mai aproape de casă cu Fata de Aur, documentarul de pe HBO Go al regizorilor Denisa Morariu-Tamaș şi Adrian Robe despre gimnasta Andreea Răducan. În cronica noastră îi reproşăm că nu livrează ceea ce promite, dar îl apreciem pentru explorarea luptei din spatele medaliilor. Şi noi, cei care ne-am bucurat când medaliile au fost câştigate, suntem datori să cunoaştem această luptă.