Părerea criticului
Ca să aducem Bajirao Mastani/Glorie şi iubire mai aproape de cititorii noştri, iată o comparaţie: ce s-ar fi întâmplat dacă creştinul Mihai Viteazul s-ar fi îndrăgostit de o musulmană şi, deja căsătorit, ar fi vrut să trăiască alături de ambele neveste în reşedinţa sa? Protector al creştinătăţii şi membru al Ligii sfinte creştine, Mihai s-ar fi trezit în mijlocul unui scandal în care ar fi trebuit să aleagă între glorie şi iubire. Ei bine, aceasta este povestea din premiera Bajirao Mastani, doar că aici eroul e hindus, războinic legendar şi lider politic al imperiului Maratha.

Unul din marile succese ale cinema-ului bollywoodian din 2015, recompensat cu cele mai importante Oscaruri indiene (Cel mai bun film, Cel mai bun regizor, Cel mai bun actor principal, printre altele), Bajirao Mastani ne poartă acum 300 de ani, când imperiul maratha duce o amplă campanie de cucerire în nordul controlat de mughalii musulmani. Tânărul Bajirao (Ranveer Singh) este numit peshwa (un premier a cărui sarcină nu este să stea în şedinţe, ci pe câmpul de bătălie) şi îşi dovedeşte imediat priceperea în luptă.

Căsătorit de zece ani cu Kashi (Priyanka Chopra, revenind la cinema-ul indian după succesul din SUA cu serialul Quantico), Bajiro o întâlneşte pe Mastani (Deepika Padukone, partenera lui Vin Diesel în viitorul xXx: The Return of Xander Cage), o tânără luptătoare musulmană. Dar ce te faci când, întors acasă cu Mastani, Bajirao va trebui să înfrunte furia familiei, a preoţilor şi mai ales dezamăgirea dragei lui Kashi? Va fi dragostea lui pentru Mastani sacrificată pentru o viaţă în linişte? Soarta întregului imperiu marathi stă în alegerea lui Bajirao: gloria sau iubirea.

Inspirat de una dintre cele mai cunoscute poveşti de dragoste indiene, filmul lui Sanjay Leela Bhansali profită din plin de perioada în care are loc acţiunea. Vei vedea forturi gigantice, scene de luptă cu mii de figuranţi, încleştări cu armele vremurilor şi decoruri somptuoase. Niciun efort financiar nu a fost precupeţit pentru a sublinia tentaţiile din viaţa lui Bajirao, cel mai puternic bărbat din imperiul ce ocupa jumătate din suprafaţa Indiei de azi. Eroul va descoperi că puterea sa nu este absolută şi că aceasta depinde în mare măsură de cât de mulţumiţi sunt cei din jur. Înconjurat de intrigi, manipulare şi negocieri până şi cu cei mai apropiaţi membri ai familiei, Bajirao va învăţa (şi ne va învăţa) cât de fragile sunt confortul şi fericirea.

Bhansali a aşteptat 15 ani ca să obţină undă verde pentru acest proiect de suflet, iar asta se vede în grija cu care îşi foloseşte armele pentru a aduce pe ecran un spectacol grandios. Un specialist al simbolisticii culorilor, regizorul a folosit armate de scenografi pentru a reînvia grandoarea epocii, în decoruri pe măsura poveştii de dragoste dintre Bajirao, Mastani şi Kashi. Chiar dacă evoluţia personajelor poate surprinde la un moment dat, iar Ranveer Singh îl interpretează uneori pe erou ca un băieţaş răsfăţat, iau ochii coregrafiile şi energia interpreţilor.

Dar, mai mult decât Bajirao, impresionează poveştile celor două personaje feminine. Aflate la apogeul carierei, Chopra şi Padukone sunt foarte convingătoare în rolurile soţiei de drept, Kashi, şi cel al "uzurpatoarei", Mastani. Kashi reacţionează cu demnitate la ceea ce consideră o trădare din partea soţului ei, în timp ce Mastani luptă pentru propria poveste de dragoste. Este posibilă convieţuirea celor două femei? Bhansali rezolvă acest conflict într-unul din cele mai spectaculoase momente ale filmului, un montaj în care roşul, culoarea dragostei, a furiei, dar şi a purităţii (în religia hindusă), este fundalul unor extraordinare răsturnări de situaţii din care personajele vor ieşi schimbate definitiv.

De văzut pe un ecran cât mai mare.