Netflix
×
Utilizator
×
Comentarii Comentează
  • StefanDo
    pe 13 Octombrie 2020 15:02
    Dacă ţi-era poftă de un nou scandi-noir, iată că din 18 octombrie ai ocazia să vezi Beartown/Björnstad/Scandalul, un nou thriller HBO parcă hotărât să-ţi arate că lucrurile nu stau deloc bine într-un mic orăşel suedez. Prin amabilitatea HBO, Cinemagia a putut vedea toate cele cinci episoade ale miniseriei şi îţi poate spune la ce să te aştepţi.

    Bun venit în Beartown, un oraş suedez izolat în mijlocul pădurilor, unde comunitatea este sudată de pasiunea pentru hochei. Pe vremuri o adevărată forţă a campionatelor naţionale, echipa este acum în pragul extincţiei, iar administraţia face o ultimă încercare de a se redresa: cooptarea drept antrenor a lui Peter (Ulf Stenberg), un fiu al oraşului ajuns jucător de hochei într-o importantă echipă canadiană. Peter se întoarce în oraşul natal şi ia imediat decizii care deranjează protipendada locală, dar asta doar până când... ei bine, titlul românesc al miniseriei nu degeaba este Scandalul.

    Dacă în primele episoade miniseria pare să fie varianta cu hochei a unui alt foarte popular serial scandinav, Heimebane/Home Ground (din păcate foarte puţin văzut la noi), povestea nu întârzie să devieze de la familiara traiectorie a echipei fără şanse catapultate în locuri fruntaşe datorită entuziasmului unui nou atrenor. Pe scurt, totul se schimbă când fiica lui Peter, Maya (Miriam Ingrid, foto) îl întâlneşte pe Kevin (Oliver Dufaker), tânărul star al echipei.

    Beartown reuşeşte să captiveze nu doar datorită atmosferei, ci şi datorită unui mix de forţe în conflict. Revenirea lui Peter în oraş tulbură apele nu doar din cauza deciziilor sale controversate în ceea ce priveşte componenţa şi strategia echipei, ci şi pentru că trezeşte la viaţă vechi animozităţi şi conflicte. Beartown devine astfel o poveste în care talentul şi banii se vor afla de părţi diferite ale baricadei, iar faptul că prosperitatea oraşului depinde de viitorul său ca important centru al hocheiului scandinav alimentează butoiul de pulbere tot mai mare din mijlocul grupului de personaje.

    Nouă ne-a plăcut Beartown nu doar pentru interpretările foarte bune, ci şi pentru economia de mijloace cu care povestea explorează încrengătura de alegeri, minciuni şi sacrificii ce pot creşte tensiunea într-o comunitate din societatea suedeză, adesea nominalizată drept una din cele mai fericite de pe glob. Miniseria oferă un crescendo bine controlat de forţe în opoziţie, iar puterea lor mistuitoare este palpabilă încă de la prima scenă când, după o urmărire printre nămeţi, un personaj încolţeşte un altul în mijlocul unui lac îngheţat şi îi îndreaptă fără ezitare o puşcă spre creştetul capului.

    Un alt lucru care ne-a plăcut nouă la Beartown este faptul că miniseria nu se sfieşte să arate cu degetul problemele - printre ele şi discriminarea şi homofobia - şi să exploreze ceea ce numim de obicei "mentalitatea învingătorului", dar şi complexitatea traumei. Victoria cu orice preţ şi concesiile pe care anturajul învingătorului le face în faţa comportamentului reprobabil al acestuia sunt realităţi universale, dar cu atât mai pregnante în România, o ţară a ploconirii în faţa celor mai puternici, mulţi ajunşi unde sunt în urma unui comportament de partea greşită a legii. Cu siguranţă Beartown va da de gândit şi printre spectatorii de la noi din ţară.