Părerea criticului
Independenta Film reuseste performanta de a aduce doua filme inspirate de acelasi caz real: masacrul de la liceul din Columbine. Mai mult, Independenta Film reuseste performanta de a distribui un documentar! Dar ce crede Independenta Film, ca merge?! Ei bine, da - merge: la Festivalul Transilvania de la Cluj, "Bowling for Columbine" (tradus prin "Cantec pentru un masacru") a fost preferatul publicului!
Documentarul lui Michael Moore (recent "palmdorizat" la Cannes pentru mult-inferiorul "Fahrenheit 9/11") porneste de la tragedia americana cunoscuta pentru a lua in vizor & a pune sub lupa (si sub acuzare) "cultura violentei" in SUA - faptul ca oricine isi poate cumpara o arma, pistol sau pusca, si trage... Moore sustine ca e-o specialitate americaneasca; daca s-ar fi documentat mai bine, ar fi aflat ca, ceva mai jos, in America Latina, obiceiul de-a scoate pistolul de la brau si-a impusca pe oricine, c-asa vrea muschii tai, e la el acasa...
Sau poate Moore n-a vazut (filmul e facut inainte de Septembrie 11 si de Irak) irakieni care trag cu pusca, ziua-n amiaza mare, pentru a sarbatori o nunta sau o nastere (ca botez, cam greu...)? Ma rog. Filmul e amuzant (!), pentru ca Moore vrea sa faca "show" pentru a sensibiliza. El intra el insusi in film, tragand de maneca personajele (reale), montand, interogand, punand la zid - de pilda, pe bietul Charlton Heston, care-l primeste cu buna credinta si-apoi primeste o palma (grosolana) chiar la el in casa. Moore considera ca si-a facut datoria.
"Elefant" al lui Gus Van Sant (Palme d'Or" 2003) este la antipod: un film ca o opera de imagini - fluid, subtil, elegant -, un "docu-mental" care nu-si propune sa ne "explice cum stau lucrurile"; Van Sant nu stie, ca Moore, dar ne da instrumentele pentru a gandi... Magnific!
Documentarul lui Michael Moore (recent "palmdorizat" la Cannes pentru mult-inferiorul "Fahrenheit 9/11") porneste de la tragedia americana cunoscuta pentru a lua in vizor & a pune sub lupa (si sub acuzare) "cultura violentei" in SUA - faptul ca oricine isi poate cumpara o arma, pistol sau pusca, si trage... Moore sustine ca e-o specialitate americaneasca; daca s-ar fi documentat mai bine, ar fi aflat ca, ceva mai jos, in America Latina, obiceiul de-a scoate pistolul de la brau si-a impusca pe oricine, c-asa vrea muschii tai, e la el acasa...
Sau poate Moore n-a vazut (filmul e facut inainte de Septembrie 11 si de Irak) irakieni care trag cu pusca, ziua-n amiaza mare, pentru a sarbatori o nunta sau o nastere (ca botez, cam greu...)? Ma rog. Filmul e amuzant (!), pentru ca Moore vrea sa faca "show" pentru a sensibiliza. El intra el insusi in film, tragand de maneca personajele (reale), montand, interogand, punand la zid - de pilda, pe bietul Charlton Heston, care-l primeste cu buna credinta si-apoi primeste o palma (grosolana) chiar la el in casa. Moore considera ca si-a facut datoria.
"Elefant" al lui Gus Van Sant (Palme d'Or" 2003) este la antipod: un film ca o opera de imagini - fluid, subtil, elegant -, un "docu-mental" care nu-si propune sa ne "explice cum stau lucrurile"; Van Sant nu stie, ca Moore, dar ne da instrumentele pentru a gandi... Magnific!