Părerea criticului
După ce România a ales să trimită la premiile Oscar drama jurnalistică Fixeur, iată că pe ecranele din ţară se lansează o nou film cu un subiect legat de aceeaşi profesie. Fără să repete decât pasager temele din Fixeur, Breaking News aruncă o privire senină asupra diferenţei dintre profesionist şi om. Iată mai jos de ce ţi-ar putea plăcea filmul regizat de Iulia Rugină (Love Building).
În centrul atenţiei este Alex (Andi Vasluianu), reporter TV care ajunge împreună cu operatorul său, Paraschiv (Dorin Andone), la locul unei explozii. Pentru un live mai spectaculos, cei doi se furişează dincolo de cordonul pus de poliţie şi încep transmisiunea în clădirea în care praful încă nu s-a aşezat în urma exploziei. Tavanul se prăbuşeşte şi, dacă reporterul este doar rănit, operatorul îşi pierde viaţa. Este începutul unei crize existenţiale pentru Alex, criză accentuată şi de faptul că trebuie trebuie să realizeze un material comemorativ despre viaţa colegului ucis.
Unul dintre marile merite ale filmului este că pătrunde în spatele uşilor închise ale jurnalismului, acolo unde publicul-receptor nu are decât arareori acces. Scenariul scris de Rugină şi colegele ei Ana Agopian şi Oana Răsuceanu surprinde atât frenezia directului, cât şi presiunea ca materialul filmat să fie cât mai spectaculos cu putinţă, cât mai "înăuntru". Pentru a reuşi acest lucru, eroul ia o decizie greşită şi va trebui să înfrunte extraordinara greutate a vinei.
Dar Breaking News mai reuşeşte un lucru, şi anume acela de a dezvălui o superficialitate omniprezententă, indiferent că e vorba de programele de ştiri, care suprasimplifică până la denaturare, sau de viaţa de zi cu zi. Zdruncinat de moartea lui Paraschiv, Alex ar fi putut lăsa timpul să treacă şi să revină încet-încet la normalul vieţii familiale şi profesionale. Dar materialul comemorativ pe care trebuie să-l facă despre viaţa colegului său îi dezvăluie un detaliu neliniştitor: deşi au fost împreună la atâtea "direct"-uri, Alex habar nu are cine este Paraschiv, care îi sunt pasiunile, care sunt resorturile existenţei sale. Este un aspect neliniştitor, care i-ar putea determina pe spectatori să se uite mai des în jurul lor şi să se întrebe câtă atenţie le acordă celor cu care îşi împart, într-o mai mică sau mai mare măsură, viaţa.
Lansat în competiţia festivalului de la Karlovy Vary, Breaking News a fost premiat pentru interpretarea adolescentei Voica Oltean, aici la debut în rolul fiicei lui Paraschiv. Este, fără îndoială, o nouă descoperire a cinema-ului românesc, pe care avem toate şansele să o vedem în filme mult timp de acum înainte. Interacţiunile personajului ei cu Alex, în decorul dezolant al unui litoral bătut de vântul tăios al iernii, abordează din nou tema absenţei din viaţe celor din jur şi, de ce nu, chiar absenţa din propria noastră viaţă.
Din păcate Breaking News suferă din cauza scenariului, ale cărui resorturi şi relaţii cauză-efect sunt adesea prea evidente şi nu o dată previzibile. De la spectaculoasa şi dificila scenă de început, povestea urmează un itinerariu mult prea uşor de intuit ca să-şi provoace spectatorul pe durata celor 81 de minute. Astfel, în ciuda ambiţiei şi a temelor captivante, Breaking News nu este filmul care să înfrângă legendara reticenţă a românilor în faţa cinema-ului autohton.
În centrul atenţiei este Alex (Andi Vasluianu), reporter TV care ajunge împreună cu operatorul său, Paraschiv (Dorin Andone), la locul unei explozii. Pentru un live mai spectaculos, cei doi se furişează dincolo de cordonul pus de poliţie şi încep transmisiunea în clădirea în care praful încă nu s-a aşezat în urma exploziei. Tavanul se prăbuşeşte şi, dacă reporterul este doar rănit, operatorul îşi pierde viaţa. Este începutul unei crize existenţiale pentru Alex, criză accentuată şi de faptul că trebuie trebuie să realizeze un material comemorativ despre viaţa colegului ucis.
Unul dintre marile merite ale filmului este că pătrunde în spatele uşilor închise ale jurnalismului, acolo unde publicul-receptor nu are decât arareori acces. Scenariul scris de Rugină şi colegele ei Ana Agopian şi Oana Răsuceanu surprinde atât frenezia directului, cât şi presiunea ca materialul filmat să fie cât mai spectaculos cu putinţă, cât mai "înăuntru". Pentru a reuşi acest lucru, eroul ia o decizie greşită şi va trebui să înfrunte extraordinara greutate a vinei.
Dar Breaking News mai reuşeşte un lucru, şi anume acela de a dezvălui o superficialitate omniprezententă, indiferent că e vorba de programele de ştiri, care suprasimplifică până la denaturare, sau de viaţa de zi cu zi. Zdruncinat de moartea lui Paraschiv, Alex ar fi putut lăsa timpul să treacă şi să revină încet-încet la normalul vieţii familiale şi profesionale. Dar materialul comemorativ pe care trebuie să-l facă despre viaţa colegului său îi dezvăluie un detaliu neliniştitor: deşi au fost împreună la atâtea "direct"-uri, Alex habar nu are cine este Paraschiv, care îi sunt pasiunile, care sunt resorturile existenţei sale. Este un aspect neliniştitor, care i-ar putea determina pe spectatori să se uite mai des în jurul lor şi să se întrebe câtă atenţie le acordă celor cu care îşi împart, într-o mai mică sau mai mare măsură, viaţa.
Lansat în competiţia festivalului de la Karlovy Vary, Breaking News a fost premiat pentru interpretarea adolescentei Voica Oltean, aici la debut în rolul fiicei lui Paraschiv. Este, fără îndoială, o nouă descoperire a cinema-ului românesc, pe care avem toate şansele să o vedem în filme mult timp de acum înainte. Interacţiunile personajului ei cu Alex, în decorul dezolant al unui litoral bătut de vântul tăios al iernii, abordează din nou tema absenţei din viaţe celor din jur şi, de ce nu, chiar absenţa din propria noastră viaţă.
Din păcate Breaking News suferă din cauza scenariului, ale cărui resorturi şi relaţii cauză-efect sunt adesea prea evidente şi nu o dată previzibile. De la spectaculoasa şi dificila scenă de început, povestea urmează un itinerariu mult prea uşor de intuit ca să-şi provoace spectatorul pe durata celor 81 de minute. Astfel, în ciuda ambiţiei şi a temelor captivante, Breaking News nu este filmul care să înfrângă legendara reticenţă a românilor în faţa cinema-ului autohton.