Părerea criticului
Cu o regie semnată de Neil Jordan (Interview with a Vampire), Byzantium - una dintre cele patru premiere ale săptămânii acesteia - spune povestea unei adolescente, Eleanor (Saoirse Ronan) şi a mamei ei, Clara (Gemma Arterton). În realitate, cele două au peste 200 de ani şi stiluri de viaţă total diferite.
În timp ce Clara, mama, este o vampiriţă de modă veche, înnebunită după sex şi violenţă (e o dansatoare erotică/damă de companie şi în acelaşi timp o asasină), Eleanor - crescută la o mănăstire - are o abordare mult mai altruistă, având grijă de cei bătrâni sau de infirmi. Conflictul mamă-fiică merge tot mai adânc - şi tot mai departe - decât în mod obişnuit, în această splendidă, intrigantă şi fascinantă poveste feministă cu vampiri, unde nu lipsesc nici valurile de sânge, scrie Chicago Sun-Times.
Trucul literar al dihotomiei dintre eroine e folosit de către scenarista Moira Buffini (care şi-a cultivat interesul pentru lumea secolului XIX adaptând povestea lui Jane Eyre acum trei ani) pentru a amesteca trecutul şi prezentul, atmosfera gotică şi cea modernă într-o poveste complexă, care îşi dezvăluie secretele în flashbackuri, piesă după piesă, dintr-un puzzle mai mare.
După ceva violenţă extremă în introducere, cu o fraţie de vampiri misogini pe urmele lor, Clara şi Eleanor se găsesc undeva într-un orăşel de pe coasta Angliei, acum două sute de ani. Clara s-a prostituat din fragedă tinereţe, şi acum o face în continuare pentru a-şi întreţine fiica, pe Eleanor. Imediat ce femeile sosesc în orăşel, Clara se apucă de treabă şi îşi primeşte primul client. Noel (Daniel Mays) e decent şi îndoliat. Printre lacrimi, îi povesteşte Clarei că tocmai a dat faliment cu afacerea sa, moştenită de la mama proaspăt decedată, şi anume hotelul Byzantium, un stabiliment cândva grandios. Clara ştie să exploateze situaţia în avantajul ei, seducându-l pe Noel şi transformând hotelul Byzantium într-un bordel, care va deveni casă şi pentru Eleanor. Aceasta va putea să meargă din nou la şcoală, unde se îndrăgosteşte de un alt tânăr, unul palid şi bolnav de leucemie (Caleb Landry Jones). Atunci frăţia bărbaţilor vampiri, dintre care unul (Sam Riley din On The Road), cândva îndrăgostit de Clara, se apropie tot mai mult de cele două femei.
Seattle Times scrie că este o plăcere să vezi că un film cu vampiri aspiră la a fi un film de artă, explorând drama sufletească a celor care trăiesc veşnic, dar cu suferinţa de a fi nevoiţi să bea sânge şi să trăiască în umbră.
În timp ce Clara, mama, este o vampiriţă de modă veche, înnebunită după sex şi violenţă (e o dansatoare erotică/damă de companie şi în acelaşi timp o asasină), Eleanor - crescută la o mănăstire - are o abordare mult mai altruistă, având grijă de cei bătrâni sau de infirmi. Conflictul mamă-fiică merge tot mai adânc - şi tot mai departe - decât în mod obişnuit, în această splendidă, intrigantă şi fascinantă poveste feministă cu vampiri, unde nu lipsesc nici valurile de sânge, scrie Chicago Sun-Times.
Trucul literar al dihotomiei dintre eroine e folosit de către scenarista Moira Buffini (care şi-a cultivat interesul pentru lumea secolului XIX adaptând povestea lui Jane Eyre acum trei ani) pentru a amesteca trecutul şi prezentul, atmosfera gotică şi cea modernă într-o poveste complexă, care îşi dezvăluie secretele în flashbackuri, piesă după piesă, dintr-un puzzle mai mare.
După ceva violenţă extremă în introducere, cu o fraţie de vampiri misogini pe urmele lor, Clara şi Eleanor se găsesc undeva într-un orăşel de pe coasta Angliei, acum două sute de ani. Clara s-a prostituat din fragedă tinereţe, şi acum o face în continuare pentru a-şi întreţine fiica, pe Eleanor. Imediat ce femeile sosesc în orăşel, Clara se apucă de treabă şi îşi primeşte primul client. Noel (Daniel Mays) e decent şi îndoliat. Printre lacrimi, îi povesteşte Clarei că tocmai a dat faliment cu afacerea sa, moştenită de la mama proaspăt decedată, şi anume hotelul Byzantium, un stabiliment cândva grandios. Clara ştie să exploateze situaţia în avantajul ei, seducându-l pe Noel şi transformând hotelul Byzantium într-un bordel, care va deveni casă şi pentru Eleanor. Aceasta va putea să meargă din nou la şcoală, unde se îndrăgosteşte de un alt tânăr, unul palid şi bolnav de leucemie (Caleb Landry Jones). Atunci frăţia bărbaţilor vampiri, dintre care unul (Sam Riley din On The Road), cândva îndrăgostit de Clara, se apropie tot mai mult de cele două femei.
Seattle Times scrie că este o plăcere să vezi că un film cu vampiri aspiră la a fi un film de artă, explorând drama sufletească a celor care trăiesc veşnic, dar cu suferinţa de a fi nevoiţi să bea sânge şi să trăiască în umbră.