Părerea criticului
Filmul "Crăciunul pe strada Cizmarului" (2023), regizat de Mikal Hovland și scris de Maren Skolem, este o poveste frumoasă și accesibilă, perfectă pentru a fi vizionată alături de familie în preajma sărbătorilor de iarnă. Filmul, cu o durată de 90 de minute, este o producție norvegiană care strălucește prin simplitatea și sinceritatea sa.
Acțiunea filmului ne poartă în anul 1945, în micul orășel Skomakergata, unde locuitorii se pregătesc pentru primul Crăciun după ocupația germană a Norvegiei din timpul celui de-al Doilea Război Mondial. Stine, interpretată magistral de Kaya Ekerholt McCurley, apare ca o eroină curajoasă și plină de viață care, fugind de război, găsește adăpost în atelierul lui Jens Petrus Andersen, un cizmar retras și morocănos, interpretat de Kåre Conradi. Inițial reticent, Andersen devine treptat mai deschis și acceptă prezența lui Stine, începând astfel o călătorie surprinzătoare și emoționantă care îi va schimba pe amândoi.
Filmul se inspiră din seria clasică "Christmas in Skomakergata" din 1979, o producție foarte apreciată de publicul larg. Cu toate acestea, Hovland și Skolem nu se mulțumesc doar să readucă la viață această poveste, ci îi conferă o nouă dimensiune, oferind personajelor și mediului în care se desfășoară acțiunea profunzime, păstrând totodată atmosfera caldă și primitoare specifică seriei originale.
În "Crăciunul pe strada Cizmarului", alături de actorii principali, se evidențiază o serie de interpreți secundari care conferă profunzime și culoare filmului. Håkon Seip, interpretându-l pe Jørgen, prietenul lui Stine, aduce un suflu de prospețime și autenticitate. Personajul său, plin de viață și spirit aventuros, contribuie semnificativ la dinamica poveștii.
Rebekka Nystabakk și Nils Petter Mørland, în rolurile părinților lui Jørgen, oferă momente de liniște și stabilitate, creând un contrast plăcut cu restul acțiunii.
De asemenea, actorii Jan Sælid, Kristoffer Olsen, Mathias Luppichini, Lene Kongsvik, Lisa Tønne, Olav Waastad și Martin Lepperød își aduc contribuțiile prin personaje diverse și memorabile, fiecare adăugând un element unic în țesătura poveștii. Această galerie de personaje secundare completează universul filmului, oferind o paletă largă de emoții și relații care îmbogățesc experiența vizuală.
"Crăciunul pe strada Cizmarului" se evidențiază prin modul în care se folosește de mijloacele cinematografice pentru a relata povestea. Torkel Riise Svenson, directorul de imagine, captează esența iernii norvegiene cu o serie de cadre care redau frumusețea și asprimea sezonului. Aceste imagini de iarnă devin parte integrantă a narațiunii, contribuind la tonul și atmosfera filmului.
În privința designului de producție, Mirjam Veske lasă o impresie deosebită prin detaliile atent elaborate, care insuflă realism și vitalitate în decorurile și ambientul filmului. Fiecare decor, de la atelierul cizmarului la străzile înghețate ale orășelului, este recreat cu o autenticitate care transpune spectatorul direct în mijlocul poveștii. Atenția la detalii ajută la crearea unei lumi credibile și fascinante.
Direcția artistică, realizată de Susanne Vågsæter, completează acest tablou, oferind o coerență vizuală care sprijină povesea. Elementele de design, de la cele mai mici accesorii până la arhitectura locurilor, sunt alese cu grijă pentru a reflecta spiritul epocii și a locului.
Costumele, create de Anne Isene sunt, nu doar frumoase, ci și evocative, reflectând personalitățile personajelor și contextul istoric al filmului. Fiecare ținută este gândită pentru a completa caracterul și povestea personajului.
Muzica realizată de Gaute Storaas are o importanță majoră în film. Aceasta accentuează scenele importante și unește diferite segmente ale filmului, sporind astfel intensitatea emoțională a întregii povești.
Toate aceste elemente creează o lume captivantă și autentică, transformând o narațiune simplă într-o experiență vizuală și emoțională complexă.
Filmul se remarcă prin ritmul său calm și prin atmosfera sa plăcută și accesibilă, fiind ideal pentru momente de detensionare alături de cei dragi. Această producție se deosebește prin faptul că nu mizează pe efecte speciale grandioase sau pe un fir narativ încărcat de întorsături neașteptate. În schimb, se axează pe construirea minuțioasă a personajelor și pe explorarea emoțiilor într-un mod autentic și profund.
Fiecare personaj din film este conturat cu o atenție deosebită, permițând spectatorilor să se identifice cu experiențele și conflictele interioare ale acestora. Filmul alocă timp suficient pentru explorarea în profunzime a fiecarui personaj, oferind astfel publicului oportunitatea de a se angaja emoțional și de a înțelege mai bine motivele și evoluția lor în cadrul poveștii. În plus, "Crăciunul pe strada Cizmarului" prezintă momente de viață cotidiană și interacțiuni familiale, care aduc o doză de realism și sinceritate. Este un film care invită la reflecție și empatie, creând o legătură specială între personaje și spectator. Cu o poveste simplă, dar emoționantă, acest film norvegian reprezintă o alegere inspirată pentru cei aflați în căutarea unei producții care să îmbine armonios nostalgia, emoția și farmecul inocent al sărbătorilor de iarnă