Părerea criticului
O poveste despre temeritate, perseverenţă şi eterna încercare a omului de a învinge natura, Everest ne poartă în 1996, la scurtă vreme după aşa-zisa "comercializare" a Everestului: contra unei sume de ordinul a zeci de mii de dolari, companii turistice specializate ajută alpinişti mai mult sau mai puţin experimentaţi să urce la 8848 (probabil una dintre cele mai cunoscute înşiruiri de patru cifre) de metri înălţime. Dacă până atunci ajungeau în vârf doar expediţiile cu bugete imense şi alpinişti hiperantrenaţi, această schimbare de perspectivă aduce o liberalizare a preţurilor şi face Everestul accesibil şi oamenilor de rând.
În centrul atenţiei este Rob Hall (Jason Clarke), alpinist neo-zeelandez care vrea să dea lovitura cu noua sa companie, Adventure Consultants. Kormákur urmăreşte aventurile extreme ale lui Hall şi ale grupului său de opt clienţi în încercarea lor de a cuceri Everestul pe 10 mai 1996, după săptămâni întregi de aclimatizare, exerciţii fizice şi ascensiuni de pregătire. Lipsit de sentimentalisme ieftine şi de meditaţii lacrimogene, Everest descrie detaşat, dar eficient şi captivant încercarea eroilor de a ajunge "la înălţimea la care zboară Beoing-urile".
Ce uimeşte la filmul lui Kormákur, care în 2012 aducea pe ecrane The Deep/În larg, o altă extraordinară luptă a omului cu natura, este eficienţa cu care filmul îi detaliază spectatorului riscurile ascensiunii şi senzaţiile alpiniştilor în luptă cu frigul extrem, dar şi cu aerul rarefiat de la înălţime. Scenariul scris de William Nicholson şi Simon Beaufoy are marele merit de a-şi transforma eroii din simple personaje în oameni, iar spectatorul simte alături de ei atât obsesia şi ambiţia de a cuceri cel mai înalt pisc de pe glob, dar şi durerea, sentimentul de neputinţă şi remuşcările pe care experienţa le va provoca.
Pe lângă Jason Clarke, foarte buni sunt şi John Hawkes, în rolul lui Doug, primul poştaş american care a înfruntat lupta cu înălţimile, Josh Brolin, în cel lui Beck Weather, în stare să-şi sacrifice mariajul pentru a ajunge pe Everest, dar şi Jake Gyllenhaal, în rolul lui Scott Fischer, un alt alpinist încercat care încearcă să ajungă în vârf cu propriul grup de clienţi. Michael Kelly îl interpretează pe jurnalistul Jon Krakauer, personaj folosit de scenariu pentru a investiga ce îi determină pe ceilalţi din grup să înfrunte sălbaticul pisc. Din distribuţie mai fac parte Emily Watson, Keira Knightley, Robin Wright şi Sam Worthington, în roluri care ar fi putut uşor fi interpretate de actori mai puţin cunoscuţi.
Everest se lansează şi în format IMAX, iar recomandarea noastră este să încerci să vezi filmul pe un ecran cât mai mare. Poate că 3D-ul încetează să mai surprindă după câteva minute, dar imaginea lui Salvatore Totino face toţi banii, arătându-ţi în detaliu frumuseţea extraordinară a muntelui, o capricioasă, dar atât de râvnită prinţesă în stare de orice cruzime pentru a-şi azvârli pretendenţii de pe poalele imaculatei ei rochii de zăpadă.
În centrul atenţiei este Rob Hall (Jason Clarke), alpinist neo-zeelandez care vrea să dea lovitura cu noua sa companie, Adventure Consultants. Kormákur urmăreşte aventurile extreme ale lui Hall şi ale grupului său de opt clienţi în încercarea lor de a cuceri Everestul pe 10 mai 1996, după săptămâni întregi de aclimatizare, exerciţii fizice şi ascensiuni de pregătire. Lipsit de sentimentalisme ieftine şi de meditaţii lacrimogene, Everest descrie detaşat, dar eficient şi captivant încercarea eroilor de a ajunge "la înălţimea la care zboară Beoing-urile".
Ce uimeşte la filmul lui Kormákur, care în 2012 aducea pe ecrane The Deep/În larg, o altă extraordinară luptă a omului cu natura, este eficienţa cu care filmul îi detaliază spectatorului riscurile ascensiunii şi senzaţiile alpiniştilor în luptă cu frigul extrem, dar şi cu aerul rarefiat de la înălţime. Scenariul scris de William Nicholson şi Simon Beaufoy are marele merit de a-şi transforma eroii din simple personaje în oameni, iar spectatorul simte alături de ei atât obsesia şi ambiţia de a cuceri cel mai înalt pisc de pe glob, dar şi durerea, sentimentul de neputinţă şi remuşcările pe care experienţa le va provoca.
Pe lângă Jason Clarke, foarte buni sunt şi John Hawkes, în rolul lui Doug, primul poştaş american care a înfruntat lupta cu înălţimile, Josh Brolin, în cel lui Beck Weather, în stare să-şi sacrifice mariajul pentru a ajunge pe Everest, dar şi Jake Gyllenhaal, în rolul lui Scott Fischer, un alt alpinist încercat care încearcă să ajungă în vârf cu propriul grup de clienţi. Michael Kelly îl interpretează pe jurnalistul Jon Krakauer, personaj folosit de scenariu pentru a investiga ce îi determină pe ceilalţi din grup să înfrunte sălbaticul pisc. Din distribuţie mai fac parte Emily Watson, Keira Knightley, Robin Wright şi Sam Worthington, în roluri care ar fi putut uşor fi interpretate de actori mai puţin cunoscuţi.
Everest se lansează şi în format IMAX, iar recomandarea noastră este să încerci să vezi filmul pe un ecran cât mai mare. Poate că 3D-ul încetează să mai surprindă după câteva minute, dar imaginea lui Salvatore Totino face toţi banii, arătându-ţi în detaliu frumuseţea extraordinară a muntelui, o capricioasă, dar atât de râvnită prinţesă în stare de orice cruzime pentru a-şi azvârli pretendenţii de pe poalele imaculatei ei rochii de zăpadă.