Părerea criticului
Am descoperit Fauda acum vreo doi ani şi am început să-l urmărim într-o doară, curioşi să aflăm perspectiva Israelului despre conflictul dintre evrei şi musulmani, conflict radicalizat de situaţia tot mai explozivă din Orientul Mijlociu. Dincolo de propagandă şi eroismul ambiguu al protagoniştilor săi, Fauda este un serial de acţiune intens, excelent condus şi impecabil jucat, prin urmare are toate şansele să te prindă.
Serialul creat de Avi Issacharoff şi Lior Raz (acesta din urmă joacă şi rolul principal) are în centrul atenţiei o trupă antitero care face tot posibilul să fie cu un pas înaintea multitudinii de terorişti arabi gata să provoace disensiuni între Israel şi Palestina. Evident, asta înseamnă că, cel puţin în acest serial, evreii sunt buni, nişte eroi gata să-şi dea sufletul pentru ţara lor, în timp ce arabii sunt nişte dezaxaţi care de-abia aşteaptă să arunce în aer zeci de inocenţi. Iată şi motivul pentru care am întârziat să lăudăm serialul pe site, în ciuda calităţilor sale evidente: Fauda este un serial de propagandă cu o viziune extrem de simplistă asupra situaţiei din Orientul Mijlociu.
Serialul recuperează puncte generoase o dată ce-i acceptăm (sau - şi mai bine - ignorăm) premisa lipsită de orice ambiguitate şi ne pierdem în hăţişul infiltrărilor, al trădărilor şi-al răsturnărilor de situaţie, însoţindu-i pe eroi în violentul itinerariu care îi va face să-şi piardă inocenţa, familiile şi uneori chiar viaţa. Fauda este un gigantic joc de-a pisica şi şoarecii, căci, oricâte resurse ar avea cea dintâi, de la sateliţi şi drone, întotdeauna mai apare câte un şoarece gata să-i strice siesta.
În primul sezon îl vedem pe Doron (Lior Raz), fost agent special, bucurându-se de viaţa de familie şi de podgoria în care şi-a investit toate economiile, la doi ani după ce l-a ucis pe un notoriu lider Hamas, Pantera. Doar că Doron primeşte o veste mai mult decât proastă: Pantera este de fapt în viaţă şi ţese un distrugător plan de răzbunare. Doron se întoarce în sânul echipei sale de agenţi antitero şi începe o nouă răfuială pe viaţă şi pe moarte cu antagonistul său.
Este ceva extraordinar de uman în psihologia protagoniştilor al căror crez se reduce la un categoric "mai bine îi omor eu pe ei, decât să-i omoare ei pe-ai mei", această perspectivă justificând orice abuz, orice manipulare şi, mai ales, un lung şir de victime lăsat în urmă. Este o perspectivă pe care noi cu greu o intuim şi care ne îndeamnă să credem că nu vom înţelege niciodată traumele vieţii din Orientul Mijlociu, aşa cum nu vom înţelege niciodată, din ţărişoara noastră prea puţin interesantă pentru marile conflicte ale lumii, trauma Holocaustului sau a sclaviei.
Alături de Doron (Lior Raz), Nurit (Rona-Lee Shim'on), Steve (Doron Ben-David), Avichay (Boaz Konforty), Eli (Yaakov Zada Daniel) şi Boaz (Tomer Capon), explorăm o mentalitate din fericire nefamiliară, prăpastia dintre "noi" şi "ei", o prăpastie atât de adâncă încât în ea se prăvălesc justiţia şi drepturile omului, dar şi posibilitatea ca acest conflict de care auzim des la ştiri să se rezolve vreodată. Dincolo de toate aceste aspecte, Fauda este un thriller impecabil, gata să te ţină pe muchie de cuţit episod după episod şi sezon după sezon.
Serialul creat de Avi Issacharoff şi Lior Raz (acesta din urmă joacă şi rolul principal) are în centrul atenţiei o trupă antitero care face tot posibilul să fie cu un pas înaintea multitudinii de terorişti arabi gata să provoace disensiuni între Israel şi Palestina. Evident, asta înseamnă că, cel puţin în acest serial, evreii sunt buni, nişte eroi gata să-şi dea sufletul pentru ţara lor, în timp ce arabii sunt nişte dezaxaţi care de-abia aşteaptă să arunce în aer zeci de inocenţi. Iată şi motivul pentru care am întârziat să lăudăm serialul pe site, în ciuda calităţilor sale evidente: Fauda este un serial de propagandă cu o viziune extrem de simplistă asupra situaţiei din Orientul Mijlociu.
Serialul recuperează puncte generoase o dată ce-i acceptăm (sau - şi mai bine - ignorăm) premisa lipsită de orice ambiguitate şi ne pierdem în hăţişul infiltrărilor, al trădărilor şi-al răsturnărilor de situaţie, însoţindu-i pe eroi în violentul itinerariu care îi va face să-şi piardă inocenţa, familiile şi uneori chiar viaţa. Fauda este un gigantic joc de-a pisica şi şoarecii, căci, oricâte resurse ar avea cea dintâi, de la sateliţi şi drone, întotdeauna mai apare câte un şoarece gata să-i strice siesta.
În primul sezon îl vedem pe Doron (Lior Raz), fost agent special, bucurându-se de viaţa de familie şi de podgoria în care şi-a investit toate economiile, la doi ani după ce l-a ucis pe un notoriu lider Hamas, Pantera. Doar că Doron primeşte o veste mai mult decât proastă: Pantera este de fapt în viaţă şi ţese un distrugător plan de răzbunare. Doron se întoarce în sânul echipei sale de agenţi antitero şi începe o nouă răfuială pe viaţă şi pe moarte cu antagonistul său.
Este ceva extraordinar de uman în psihologia protagoniştilor al căror crez se reduce la un categoric "mai bine îi omor eu pe ei, decât să-i omoare ei pe-ai mei", această perspectivă justificând orice abuz, orice manipulare şi, mai ales, un lung şir de victime lăsat în urmă. Este o perspectivă pe care noi cu greu o intuim şi care ne îndeamnă să credem că nu vom înţelege niciodată traumele vieţii din Orientul Mijlociu, aşa cum nu vom înţelege niciodată, din ţărişoara noastră prea puţin interesantă pentru marile conflicte ale lumii, trauma Holocaustului sau a sclaviei.
Alături de Doron (Lior Raz), Nurit (Rona-Lee Shim'on), Steve (Doron Ben-David), Avichay (Boaz Konforty), Eli (Yaakov Zada Daniel) şi Boaz (Tomer Capon), explorăm o mentalitate din fericire nefamiliară, prăpastia dintre "noi" şi "ei", o prăpastie atât de adâncă încât în ea se prăvălesc justiţia şi drepturile omului, dar şi posibilitatea ca acest conflict de care auzim des la ştiri să se rezolve vreodată. Dincolo de toate aceste aspecte, Fauda este un thriller impecabil, gata să te ţină pe muchie de cuţit episod după episod şi sezon după sezon.