Hollywood-ul este o lume a iluziilor, pe care spectatorii o privesc pentru a vedea ceea ce vor să vadă. Nimeni nu vrea să vadă ratarea, bătrânețea, moartea, ci tinerețea, succesul, fericirea. A îmbătrâni la Hollywood este ca și cum ai muri, de aceea multe vedete fabricate peste noapte s-au stins tinere în plină glorie și au intrat în legendă: Valentino, Jean Harlow, James Dean, Marilyn Monroe, Nathalie Wood etc. Povara celebrității și teama de anonimat au dus inevitabil la acest final.
Billy Wilder a încercat, în unele din filmele sale, să dea la o parte perdeaua ce separă lumea iluziilor de realitate. ”Sunset Blvd.” (1950) și ”Fedora” (1978) sunt două filme ce arată adevărul din spatele miturilor cinematografice, despărțite între ele de peste un sfert de secol, dar mai ales de diferențe de natură estetică. Ambele dovedesc un atașament al cineastului față de vechiul Hollywood, prin respectul față de istoria cinematografiei, prin excesele romantice de modă veche și prin menținerea deliberată a misterului.
Ca și ”Sunset Blvd.”, predecesorul său artistic, ”Fedora” începe cu finalul (sinuciderea misterioasă a unei vedete de cinema prin aruncarea în fața unui tren, ca în ”Anna Karenina”), încercând să deslușească motivele acestei decizii funeste. Compoziția este oarecum simetrică, decorurile sunt opulente, iar William Holden își reia rolul de povestitor al dramei, dar, vrând-nevrând, se simte trecerea timpului. Nici Wilder și nici Holden nu mai sunt ce au fost cândva, iar în plus lipsește vedeta feminină care să dea valoare filmului (precum Gloria Swanson în ”Sunset Blvd.”) după ce trebuise să se renunțe la cuplul Marlene Dietrich - Faye Dunaway.
Îmi vine greu să spun dacă mi-a plăcut ori ba, cert este că m-a intrigat destul de mult ca să nu-l uit câte zile oi avea. Mi s-a părut misterios, macabru, deranjant, dar în nici un caz plictisitor.
pisicuta1
pe 16 Martie 2017 23:21
viata unei actrite care e pusa in fata faptului ca tineretea nu e vesnica!
Iulidesprefilme
pe 17 Mai 2015 16:36
La noi a rulat cu titlul, cred mai sugestiv, Mitul Fedorei...un film care te lasă pe gânduri în privinţa condiţiei femeii - actriţe...o astfel de dramă au trăit multe vedete de la Hollywood şi nu numai...
lili22
pe 16 Octombrie 2012 22:55
Nu stiu de ce nu a ramas Billy Wilder la ceea ce stia mai bine, adica la comedie.filmul este o drama despre o actrita care vrea sa ramina vesnic tinara facindu-si tot felul de operatii.
De fapt, nu a murit actrita, moare fiica ei, iar ea e batrina din scaunul cu rotile.Mediocru.
felixa
pe 04 Decembrie 2010 17:40
Un film despre viata de actor si presiunile coplesitoare pe care le exercita asupra femeilor ce se simt obligate sa ramana pururea tinere. Iar batrana contesa ofera o surpriza de proportii....
Billy Wilder a încercat, în unele din filmele sale, să dea la o parte perdeaua ce separă lumea iluziilor de realitate. ”Sunset Blvd.” (1950) și ”Fedora” (1978) sunt două filme ce arată adevărul din spatele miturilor cinematografice, despărțite între ele de peste un sfert de secol, dar mai ales de diferențe de natură estetică. Ambele dovedesc un atașament al cineastului față de vechiul Hollywood, prin respectul față de istoria cinematografiei, prin excesele romantice de modă veche și prin menținerea deliberată a misterului.
Ca și ”Sunset Blvd.”, predecesorul său artistic, ”Fedora” începe cu finalul (sinuciderea misterioasă a unei vedete de cinema prin aruncarea în fața unui tren, ca în ”Anna Karenina”), încercând să deslușească motivele acestei decizii funeste. Compoziția este oarecum simetrică, decorurile sunt opulente, iar William Holden își reia rolul de povestitor al dramei, dar, vrând-nevrând, se simte trecerea timpului. Nici Wilder și nici Holden nu mai sunt ce au fost cândva, iar în plus lipsește vedeta feminină care să dea valoare filmului (precum Gloria Swanson în ”Sunset Blvd.”) după ce trebuise să se renunțe la cuplul Marlene Dietrich - Faye Dunaway.
Îmi vine greu să spun dacă mi-a plăcut ori ba, cert este că m-a intrigat destul de mult ca să nu-l uit câte zile oi avea. Mi s-a părut misterios, macabru, deranjant, dar în nici un caz plictisitor.
De fapt, nu a murit actrita, moare fiica ei, iar ea e batrina din scaunul cu rotile.Mediocru.