Părerea criticului
În încercarea lor de a evita iureşul Frozen II, distribuitorii de film din România îngrămădesc în cinematografe şapte premiere într-o singură săptămână. Ar fi păcat ca, printre atâtea posibilităţi, să pierzi un film ca The Grand Challenge: Le Mans '66/Marea provocare: Le Mans ’66, un film ce explorează un emblematic moment din istoria curselor de maşini, dar şi prezintă convingător un conflict între mentalităţi diferite.
Acţiunea începe în 1963, când o negociere de achiziţie eşuată între compania Ford, lider mondial în producţia de maşini, şi Ferrari, creatorul câtorva dintre cele mai celebre bijuterii pe patru roţi ale epocii, îl determină pe Henry Ford al II-lea să declare război total companiei italiene. Confruntarea nu se dă în tabelele cu vânzări, pe care Ford oricum ar fi câştigat-o, ci la cursele de maşini pe care Ferrari le domină incontestabil. Aici intră în joc Carroll Shelby (Matt Damon) şi Ken Miles (Christian Bale), care primesc bani grei de la Ford pentru a produce, împreună cu echipele lor, o maşină de curse suficient de rapidă pentru a sfârşi dominaţia Ferrari.
Cel mai bine ar fi să intri la film fără să ştii prea multe despre evenimentele din realitate, pentru că Marea provocare nu prea lasă loc de surprize, în stilul "dacă n-ar fi, nu s-ar povesti". Chiar dacă eficacitatea premierei este ştirbită întrucâtva de faptul că publicul poate uşor intui deznodământul, această nouă producţie a lui James Mangold (Logan) cu siguranţă te va captiva. Practic nu simţi cum trec cele 150 de minute ale filmului.
Dincolo de marea provocare titulară - pentru că filmul are până la urmă aceeaşi traiectorie cu mii de alte poveşti despre un om ce vede un obstacol în faţă şi este gata de orice pentru a-l depăşi - The Grand Challenge explorează convingător şi două mentalităţi din două perspective diferite. Mai întâi avem două perspective asupra modului de a face afaceri, una de masă şi cealaltă concentrată pe excelenţă. În epocă, Ford şi Ferrari erau la fel de diferite ca, să zicem, filmul Garcea şi oltenii, a cărui popularitate a rămas neîntrecută în România din 2002 încoace, şi deja clasicul Moartea domnului Lăzărescu.
Mult mai incitant şi captivant în film este conflictul dintre eroi şi o parte a echipei Ford - "the suits", aşa cum peiorativ îi numesc Shelby şi Miles. Este un conflict perpetuu între specialistul în marketing şi creatorul unui produs, iar Marea provocare reuşeşte foarte bine să arate cu degetul impostura specialistului în marketing care nu are nicio pricepere reală, ci doar împachetează într-un ambalaj atractiv munca altora. Şi când munca altora implică posibilitatea unei morţi oribile pe pistă, impostura este cu atât mai evidentă.
Dacă vrei să te pui la curent cu posibilii nominalizaţi la Oscar de la anul, ar fi o idee să începi cu premiera de vineri, pentru că sunt mari şanse ca Marea provocare să primească cel puţin câteva nominalizări. Da, este un film foarte american (uneori tembel de american), dar şi celebrează un spirit ce ar trebui să ne domine pe toţi, cel al perseverenţei şi al încrâncenării în atingerea unui ţel. Şi, dacă tot vorbim de filme cu şanse la Oscar, e de menţionat că Joker a devenit recent al doilea cel mai popular film lansat anul acesta în România, cu aproape 486.000 de spectatori.
Acţiunea începe în 1963, când o negociere de achiziţie eşuată între compania Ford, lider mondial în producţia de maşini, şi Ferrari, creatorul câtorva dintre cele mai celebre bijuterii pe patru roţi ale epocii, îl determină pe Henry Ford al II-lea să declare război total companiei italiene. Confruntarea nu se dă în tabelele cu vânzări, pe care Ford oricum ar fi câştigat-o, ci la cursele de maşini pe care Ferrari le domină incontestabil. Aici intră în joc Carroll Shelby (Matt Damon) şi Ken Miles (Christian Bale), care primesc bani grei de la Ford pentru a produce, împreună cu echipele lor, o maşină de curse suficient de rapidă pentru a sfârşi dominaţia Ferrari.
Cel mai bine ar fi să intri la film fără să ştii prea multe despre evenimentele din realitate, pentru că Marea provocare nu prea lasă loc de surprize, în stilul "dacă n-ar fi, nu s-ar povesti". Chiar dacă eficacitatea premierei este ştirbită întrucâtva de faptul că publicul poate uşor intui deznodământul, această nouă producţie a lui James Mangold (Logan) cu siguranţă te va captiva. Practic nu simţi cum trec cele 150 de minute ale filmului.
Dincolo de marea provocare titulară - pentru că filmul are până la urmă aceeaşi traiectorie cu mii de alte poveşti despre un om ce vede un obstacol în faţă şi este gata de orice pentru a-l depăşi - The Grand Challenge explorează convingător şi două mentalităţi din două perspective diferite. Mai întâi avem două perspective asupra modului de a face afaceri, una de masă şi cealaltă concentrată pe excelenţă. În epocă, Ford şi Ferrari erau la fel de diferite ca, să zicem, filmul Garcea şi oltenii, a cărui popularitate a rămas neîntrecută în România din 2002 încoace, şi deja clasicul Moartea domnului Lăzărescu.
Mult mai incitant şi captivant în film este conflictul dintre eroi şi o parte a echipei Ford - "the suits", aşa cum peiorativ îi numesc Shelby şi Miles. Este un conflict perpetuu între specialistul în marketing şi creatorul unui produs, iar Marea provocare reuşeşte foarte bine să arate cu degetul impostura specialistului în marketing care nu are nicio pricepere reală, ci doar împachetează într-un ambalaj atractiv munca altora. Şi când munca altora implică posibilitatea unei morţi oribile pe pistă, impostura este cu atât mai evidentă.
Dacă vrei să te pui la curent cu posibilii nominalizaţi la Oscar de la anul, ar fi o idee să începi cu premiera de vineri, pentru că sunt mari şanse ca Marea provocare să primească cel puţin câteva nominalizări. Da, este un film foarte american (uneori tembel de american), dar şi celebrează un spirit ce ar trebui să ne domine pe toţi, cel al perseverenţei şi al încrâncenării în atingerea unui ţel. Şi, dacă tot vorbim de filme cu şanse la Oscar, e de menţionat că Joker a devenit recent al doilea cel mai popular film lansat anul acesta în România, cu aproape 486.000 de spectatori.