Nu mi-am dorit să văd acest film clasic, dar cred că a meritat efortul...în astfel de pelicule se află succesul filmelor - remake de mai târziu...vezi varianta cu Robert De Niro...Căt despre Boris Karloff, să fim serioși, nu avea niciun talent...machiajul și niște banale gesturi l-au ajutat ! Dar pentru vremea lui...era colosal...!
cezarika21
pe 01 Decembrie 2016 11:13
Poate că niciun alt horror nu s-a întipărit atât de puternic în conștiința cinefililor ca ecranizarea romanului ”Frankenstein” (1818) cu Boris Karloff în rolul principal. Entuziasmul publicului este justificat deoarece filmul lui James Whale din 1931 se ridică la un nivel tehnico-artistic, ținând cont de condițiile existente la momentul realizării sale, apropiat de cel al unei capodopere.
”Frankenstein” este conceput ca un horror gotic, cu acțiunea petrecută la adăpostul întunericului în clădiri vechi și misterioase, spațiile strâmte și întunecoase fiind propice propagării unei spaime mai eficiente. Într-o moară părăsită de pe o culme muntoasă se ridică de pe o masă, într-o noapte furtunoasă cu fulgere și tunete, creația diformă a dr. Frankenstein, ce primise, fără știrea creatorului său, creierul unui criminal. Făcută, iar nu născută, creatura grotescă nu cunoaște semnificația termenilor bine și rău, iar instinctul îi înlocuiește rațiunea.
Atmosfera întunecată de tip gotic în care se petrece acțiunea impresionează, iar folosirea expresionistă a luminii amintește de tehnica unor cineaști germani ca F.W. Murnau și Fritz Lang. Jocul ingenios al luminilor și umbrelor manipulează eficient trăirile publicului, potențat de interpretările viguroase și carismatice ale actorilor. Simți că pătrunzi pe nesimțite în spațiul îngust în care se derulează drama nașterii artificiale a vieții, devenind astfel martor al misterului creației. Realizarea principală a filmului o reprezintă, fără îndoială, imaginea grotescă a monstrului, îmbogățită prin amestecul de groază și tragism conferit de interpretarea inspirată a lui Boris Karloff.
Recunoscându-i-se valoarea, "Frankenstein" a fost selectat de Biblioteca Congresului în anul 1991 pentru a fi păstrat în Registrul Naţional de Film al SUA, fiind considerat "semnificativ din punct de vedere cultural, istoric sau estetic".
balta67verde
pe 20 Octombrie 2016 20:06
Boris Karloff e genial. Pe buna dreptate poate fi considerat un fil clasic Horror.
Stephen2D
pe 03 Februarie 2016 10:14
Mr.Halloween
pe 14 Decembrie 2015 12:20
În sfârșit, am văzut faimosul Frankenstein. Nu mă așteptam să treacă atât de repede. Dar în acele aproximativ 70 de minute se întâmplă destule...
Vegetarian
pe 04 August 2015 16:56
Acest film este reluat periodic si difuzat online la Tvr 2 . A fost in 4 august 2015 .
Putine filme sunt difuzate pe net , si reluate gratis de catre televiziuni ..
Frankenstein este un personaj care se identifica cu filmele horror si sunt putini pasionati ai cinematografiei care sa nu ii cunoasca fata, alura sau unul din multele filme care il au ca personaj principal. Chiar daca imi aduc aminte de vizionarile succesive a reeditarii din 1994, cu Robert de Niro ca interpret principal, un film care a reusit sa impresioneze datorita transpunerii unei povesti vechi cu mijloacele moderne ale efectelor vizuale speciale, trebuie sa pornim la istorisirea povestii lui Frankenstein de la filmul din 1931, regizat de James Whale si avandu-l in rolul principal al monstrului pe Boris Karloff.
Dupa multi ani de la aparitie, figura acestui monstru nu mai este atat de inspaimantatoare, insa in epoca si multi ani dupa aceea machiajul lui Jack Pierce aplicat asupra lui Boris Karloff (un adevarat maestru al filmelor horror) a fost foarte laudat, reusind sa transforme un actor destul de simpatic intr-un monstru, inspaimantator, intunecat, cu reactii inexplicabile si imposibil de controlat, de la uciderea unei fetite pe malul lacului, care dorea doar sa se joace cu el, pana la atacul asupra celor care l-au creat, desi crima impotriva slujitorului lui Frankenstein pare perfect justificata in raport cu modul in care se comporta cu el.
Povestea se deruleaza in acelasi tipar al crearii unui personaj ciudat, in speranta ca un nou capitol important se deschide in istoria stiintei: nasterea unui om compus din bucati moarte, componente a unor oameni diferiti. Experimentul reuseste, dar el nu mai poate fi controlat, cauza fiind probabil “creierul” acestui personaj devenit malefic, imprumutat de la un criminal feroce. El este rau, malefic, ingrozitor pentru anumite persoane nu pentru ca a fost creat asa, ci pentru ca devine un om fara a fi invatat ce inseamna aceasta, ce presupune, nu cunoaste notiuni de baza precum binele si raul. Ii plac florile, le miroase, dar in acelasi timp ineaca fara a gandi pe copilul care i le-a daruit. Interpretarea lui Boris Karloff este aici exemplara si da acestui film propria nota de prestanta.
margott
pe 29 Mai 2012 23:18
E singura ecranizare pe care am vazut-o si e foarte reusita pentru un film din anii '30, fara sprijinul efectelor speciale de care beneficiaza cinematografia in zilele noastre. Daca nu ma insel, personajul Lurch din The Addams Family constituie o parodie la adresa monstrului lui Frankestein.
Vorador
pe 19 Aprilie 2012 23:53
Nu este fidel cartii, dar este cea mai buna adaptare cinematografica dintre toate productiile despre doctorul Henry Frankenstein.Mary Shelley a scris romanul ''Frankenstein'' la varsta de 19 ani si a aparut in anul 1818.
''Cand te joci de-a D-zeu,poti da nastere doar unui monstru.''
alex_il_fenomeno
pe 11 Decembrie 2011 10:03
un film impresionant , primul care avea sa deschida drumul unei frumoase francize . cred ca filmul cucereste imediat , prin complexitatea povestii spusa cu niste mijloace atat de saracacioase pentru acea vreme , in care regizorul a pus mult suflet pentru a reusi sa nu ii lipseasca nimic acestei pelicule . fiind un film vechi , in el este permanent prezenta acea atmosfera calma , desi povestea este foarte apasatoare . cred ca poti indragi acest film chiar daca nu esti un fan al filmelor clasice .
zeno.marin
pe 20 Iunie 2011 16:03
Imi amintesc de copilarie cand rasfoiam cu ochii "cat farurile de Roman-Diesel" Almanahul Cinema, una din putinele surse de informare ceva mai putin contaminate cu iz de regim comunist.
Asemeni altor "almanahe", aici gaseai o serie de articole foarte bine inchegate, scrise la limita indraznelii antitotalitariste de catre profesionisti adevarati (de regula filologi) surprinzator de bine informati in domeniul cinematografiei daca tinem cont de restrictiile si cenzura de atunci.
Erau articole despre filmele epocii, despre festivalurile acelor timpuri (la care nu aveam acces evident), despre actori celebri pe atunci la fel ca si acum. Si mai erau articole despre antologii.... Una dintre ele era dedicata filmului fantastic, fiind realizata o selectie a peliculelor care au facut o istorie onorabila acelui gen. Alaturi de Bela Lugosi, Cristopher Lee se gasea si portretul celebrului Borris Karloff, cel care a dat viata daca putem spune asa, monstrului creat de Frankenstein.
Filmul dureaza aproximativ o ora daca bine retin, iar povestea este ata de cunoscuta si intrata in pop-culture incat e de prisos sa mai adaugi ceva. Merita vazut pentru Borris Karloff, care prin succesul sau in "Frankenstein" (1931) a dat ulterior nastere unor continuari la fel de cunoscute: "Bride of Frankenstein" (1935) si "Son of Frankenstein" (1939).
Desigur cele amintite raman filmele clasicele din seria Frankenstein, restul fiind remake-uri lipsite de valoare si care speculeaza doar dorinta publicului de a capata mai multi fiori pe seama mitului acesta. Mai sunt desigur zeci de comedii (una ar fi "Abbot and Costello Meet Frankenstein"), dar alta data...
Pentru efect maxim, de vizionat noaptea tarziu.
turonian
pe 31 Decembrie 2010 22:25
Dr. Henry Frankenstein reuşeşte să dea viaţă unui monstru creat din părţi de la diverse cadavre. Din moment ce creierul acestuia a aparţinut unui criminal, e doar o problemă de timp până când creatura începe să ucidă...
”Frankenstein” este conceput ca un horror gotic, cu acțiunea petrecută la adăpostul întunericului în clădiri vechi și misterioase, spațiile strâmte și întunecoase fiind propice propagării unei spaime mai eficiente. Într-o moară părăsită de pe o culme muntoasă se ridică de pe o masă, într-o noapte furtunoasă cu fulgere și tunete, creația diformă a dr. Frankenstein, ce primise, fără știrea creatorului său, creierul unui criminal. Făcută, iar nu născută, creatura grotescă nu cunoaște semnificația termenilor bine și rău, iar instinctul îi înlocuiește rațiunea.
Atmosfera întunecată de tip gotic în care se petrece acțiunea impresionează, iar folosirea expresionistă a luminii amintește de tehnica unor cineaști germani ca F.W. Murnau și Fritz Lang. Jocul ingenios al luminilor și umbrelor manipulează eficient trăirile publicului, potențat de interpretările viguroase și carismatice ale actorilor. Simți că pătrunzi pe nesimțite în spațiul îngust în care se derulează drama nașterii artificiale a vieții, devenind astfel martor al misterului creației. Realizarea principală a filmului o reprezintă, fără îndoială, imaginea grotescă a monstrului, îmbogățită prin amestecul de groază și tragism conferit de interpretarea inspirată a lui Boris Karloff.
Recunoscându-i-se valoarea, "Frankenstein" a fost selectat de Biblioteca Congresului în anul 1991 pentru a fi păstrat în Registrul Naţional de Film al SUA, fiind considerat "semnificativ din punct de vedere cultural, istoric sau estetic".
Putine filme sunt difuzate pe net , si reluate gratis de catre televiziuni ..
Dupa multi ani de la aparitie, figura acestui monstru nu mai este atat de inspaimantatoare, insa in epoca si multi ani dupa aceea machiajul lui Jack Pierce aplicat asupra lui Boris Karloff (un adevarat maestru al filmelor horror) a fost foarte laudat, reusind sa transforme un actor destul de simpatic intr-un monstru, inspaimantator, intunecat, cu reactii inexplicabile si imposibil de controlat, de la uciderea unei fetite pe malul lacului, care dorea doar sa se joace cu el, pana la atacul asupra celor care l-au creat, desi crima impotriva slujitorului lui Frankenstein pare perfect justificata in raport cu modul in care se comporta cu el.
Povestea se deruleaza in acelasi tipar al crearii unui personaj ciudat, in speranta ca un nou capitol important se deschide in istoria stiintei: nasterea unui om compus din bucati moarte, componente a unor oameni diferiti. Experimentul reuseste, dar el nu mai poate fi controlat, cauza fiind probabil “creierul” acestui personaj devenit malefic, imprumutat de la un criminal feroce. El este rau, malefic, ingrozitor pentru anumite persoane nu pentru ca a fost creat asa, ci pentru ca devine un om fara a fi invatat ce inseamna aceasta, ce presupune, nu cunoaste notiuni de baza precum binele si raul. Ii plac florile, le miroase, dar in acelasi timp ineaca fara a gandi pe copilul care i le-a daruit. Interpretarea lui Boris Karloff este aici exemplara si da acestui film propria nota de prestanta.
''Cand te joci de-a D-zeu,poti da nastere doar unui monstru.''
Asemeni altor "almanahe", aici gaseai o serie de articole foarte bine inchegate, scrise la limita indraznelii antitotalitariste de catre profesionisti adevarati (de regula filologi) surprinzator de bine informati in domeniul cinematografiei daca tinem cont de restrictiile si cenzura de atunci.
Erau articole despre filmele epocii, despre festivalurile acelor timpuri (la care nu aveam acces evident), despre actori celebri pe atunci la fel ca si acum. Si mai erau articole despre antologii.... Una dintre ele era dedicata filmului fantastic, fiind realizata o selectie a peliculelor care au facut o istorie onorabila acelui gen. Alaturi de Bela Lugosi, Cristopher Lee se gasea si portretul celebrului Borris Karloff, cel care a dat viata daca putem spune asa, monstrului creat de Frankenstein.
Filmul dureaza aproximativ o ora daca bine retin, iar povestea este ata de cunoscuta si intrata in pop-culture incat e de prisos sa mai adaugi ceva. Merita vazut pentru Borris Karloff, care prin succesul sau in "Frankenstein" (1931) a dat ulterior nastere unor continuari la fel de cunoscute: "Bride of Frankenstein" (1935) si "Son of Frankenstein" (1939).
Desigur cele amintite raman filmele clasicele din seria Frankenstein, restul fiind remake-uri lipsite de valoare si care speculeaza doar dorinta publicului de a capata mai multi fiori pe seama mitului acesta. Mai sunt desigur zeci de comedii (una ar fi "Abbot and Costello Meet Frankenstein"), dar alta data...
Pentru efect maxim, de vizionat noaptea tarziu.