Unii dintre cei mai inovativi producatori de documentare vor explora partea ascunsa a tuturor lucrurilor.
"Freakonomics" este alcatuit din 4 capitole distincte, fiecare prezentate de alt realizator de film.
Morgan Spurlock ("Super Size Me") aplica stilul sau comic si satiric unui segment despre ramificatiile numelor de copii, cu accent pe diferentele dintre cele pentru albi si cele pentru negri. Asa cum aflam - in ciuda alunecarii pe panta criminalitatii a unei tinere femei afro-americane numita “Temptress” - e vorba de conditiile socio-economice, mai degraba decat de numele lor, care sunt cheia actiunilor.
Alex Gibney ("Taxi to the Dark Side") gestioneaza o investigatie despre coruptia galopanta din lumea luptelor de sumo. In timp ce acest mediu exotic este cu siguranta fascinant, incercarea filmului de a lega efectele negative ale distrugerii „iluziei de puritate”, cu dezastre financiare, cum ar fi afacerea Bernie Madoff, pare lipsita de consistenta.
Eugene Jarecki ("Why we fight") are cel mai provocator capitol din film: explorarea motivelor posibile pentru scaderea dramatica a ratei criminalitatii in anii 1990 si oferirea unei explicatii aparent surprinzatoare care garanteaza sa ridice controverse.
In cele din urma, Rachel Grady si Heidi Ewing ("Jesus Camp") exploreaza ideea mult discutata a stimularii studentilor prin surse financiare - in acest caz, elevii de clasa noua - pentru a-si imbunatati performantele la ore, concentrandu-se pe doi tineri, in special.
Filmul combina analiza atenta cu doze frecvente de umor sanatos, cum ar fi atunci candLevittisi ilustreaza teoria cum ca “stimulentele conteaza”, prin descrierea modului in care fiica sa de 3 ani a invatat repede sa fenteze sistemul atunci cand ii erau oferite recompense (bomboane) pentru a face la olita .