Părerea criticului
E clar, pocirea marilor frumuseti hollywoodiene atrage dupa sine premiul Oscar. Kidman s-a lasat desfigurata pentru "The Hours" si a incasat statueta sclipicioasa. Simultan, Salma Hayek a acceptat sa i se puna niste sprancene in forma de lipitori si, in unele momente, o mustacioara dichisita.

E drept, ea n-a luat premiul, pana la urma, in schimb, responsabilii cu machiajul s-au trezit cu Oscarul in sufragerie. "Frida" i-a prilejuit regizoarei Julie Taymor un exercitiu de maiestrie viguroasa, barbateasca. Viata dura a pictoritei mexicane este reprodusa in toata cruzimea ei, cu mijloace de expresie luxuriante.

Frida Kahlo avea toate motivele sa se inece in nefericire si, cu toate acestea, a demonstrat o extraordinara capacitate de regenerare psihica si de sfidare a prejudecatilor. In 1925, Frida si iubitul ei, Alejandro, se aflau in autobuzul care, in urma ciocnirii cu un tramvai, a declantat un adevarat carnagiu. Fata a fost gasita, pe jumatate goala, plina de sange, cu oasele zdrobite. Era literalmente trasa in teapa de o bara a tramvaiului. "Bara aia mi-a furat virginitatea" - isi aminteste ea mai tarziu, cu umor amar.

Parasita de iubitul ei, Frida este tintuita in ghips. Urmeaza un lant de operatii care o transforma intr-un "puzzle". Desi suporta torturi inimaginabile, gaseste mereu metode de iluminare. De exemplu, picteaza fluturi pe platota de ghips care o impiedica sa paraseasca patul. Nimeni nu crede ca va mai merge vreodata dar Frida nu se da batuta. De indata ce ce se poate tine pe picioare, purcede la a cauta cu luminarea o noua nenorocire.

Aceasta se intruchipeaza in trupul matahalos al marelui (la propriu si la figurat) pictor Diego Rivera (Alfred Molina). Faptul ca cei doi arata ca un elefant si o porumbita n-ar fi cea mai mare pacoste. Mai tragic este ca artistul nu are nici cea mai vaga notiune despre fidelitatea. A avut mai multe neveste, iar amante - cata frunza, cata iarba! Rivera considera ca "sexul este ca urinatul", o chestiune pe care nu trebuie s-o iei in serios. Deti stie foarte exact ce hram poarta stapanul inimii ei, Frida se indragostette neconditionat si accepta sa-i devina sotie. In scurt timp, se imprieteneste chiar cu Lupe (Ashley Judd) penultima nevasta a lui Diego. Plecarea in Europa a noii familii Rivera prilejuiette un genial colaj cu accente suprarealiste, in care imaginile statice se imbina ingenios cu siluete miscatoare.

In imaginatia Fridei, grasanul iubit apare ca un fel de King Kong atoatestapanitor. Iubirea lor rodeste, dar Frida pierde sarcina si, colac peste pupaza, ii apare o cangrena la picior. Diego este invitat sa faca o fresca la Rockefeller Center dar magnatul (Edward Norton, intr-un rol episodic) se oftica la maximum vazand ca artistul mexican a trantit in mijlocul compozitiei patru personaje nu tocmai agreate de americani: Marx, Engels, Lenin si Trotki.

Impacata cu... expeditiile erotice ale sotului sau, Frida nu poate trece, totusi, cu vederea faptul ca l-a surprins profitand de nurii surorii ei. King Kong se prabuseste de pe cel mai inalt turn. Barbatul infidel este executat rapid de nevasta inselata: "In viata mea au fost doua accidente: autobuzul si tu. Cel mai rau dintre ele, pe departe, ai fost tu!" Cum, intre timp, Trotki (Geoffrey Rush) le-a devenit prieten de familie, Frida se razbuna initiind o afacere amoroasa cu mosuletul comunist. Dar adulterul nu are viata lunga, caci Trotki e insurat si isi respecta babuta, conform normelor eticii si echitatii. Frida bea din ce in ce mai mult, isi taie parul, poarta vesminte barbatesti si se dedulceste la amantele sotului.

Chiar daca la o ora de la inceperea filmului incepi sa te uiti la ceas, din ce in ce mai des (semn rau!) regizoarea Julie Taymor a reusit sa creeze un film demn de toata atentia pentru valoarea sa documentara si artistica, pentru actorii buni (Banderas face figuratie!), pentru atmosfera absolut speciala care guverneaza actiunea, pentru replicile substantiale si umorul nonconformist.