Părerea criticului
Sezonul al doilea al acestui serial (de care noi am auzit abia acum) se lansează la sfârşitul săptămânii, prin urmare i-am dat o şansă. Şi apoi încă una şi încă una, până am terminat primul sezon! Acest serial creat de Sally Wainwright (dacă încă nu i-ai văzut excelentul Happy Valley, îţi recomandăm să o faci cât mai repede) este unul din puţinele titluri pentru care jurnaliştii au justificarea să facă uz de cuvântul "nemaivăzut", pentru că chiar aşa e: serialul este o dramatizare a vieţii lui Anne Lister, o femeie care, în anii 1830, trebuie să-şi facă loc într-o lume controlată de bărbaţi, în timp ce visează ca societatea să accepte că are o relaţie cu o femeie...
Totul începe în 1832, când Anne (Suranne Jones, care anul acesta poate fi văzută şi în captivanta miniserie Vigil) se întoarce în micul conac al familiei din orăşelul Shibden după un lung periplu prin cele mai vibrante capitale ale Europei. Îmbrăcată mereu în negru, cu joben şi baston, Anne întoarce privirile oriunde se află şi nu se sfieşte niciodată să-şi spună părerea, mai ales că are o pregătire mai bună în toate domeniile decât mulţi din bărbaţii epocii. Curând, ambiţia ei de a administra averea familiei şi de a face bani din zăcămintele de cărbuni ale familiei nu doar că ridică toate sprâncenele din Shibden, dar o şi transformă în adversara unui influent magistrat cu intenţii similare. Şi, desigur, vălul de scandal din jurul lui Anne se îngroaşă când eroina începe o relaţie cu Ann Walker (Sophie Rundle), o tânără moştenitoare.
Gentleman Jack funcţionează pe mai multe niveluri şi poate că cel mai incitant este prezenţa publică a lui Anne. Pentru că tatăl ei se dovedeşte nepriceput în ale afacerilor, eroina preia totul şi arată curând că nu se sfieşte de deciziile dificile. În acest aspect, Gentleman Jack seamănă cu Downton Abbey (deşi conacul familiei Lister nu se poate compara cu cel al familiei Crawley), de la relaţiile cu chiriaşii de pe moşia familiei şi până la micile drame casnice din reşedinţa Lister. Dar unde iese în evidenţă Gentleman Jack este în dorinţa acerbă a lui Anne ca societatea în care trăieşte să accepte fără urmă de scandal ideea că două femei locuiesc împreună.
Serialul pune sub semnul întrebării şi câteva dintre preconcepţiile despre rolul femeii în societatea de acum 190 de ani, dar şi despre modul cum relaţiile între persoane de acelaşi sex au fost tratate în filme de epocă. Să nu o lungim: acest tip de relaţii lipsesc aproape cu desăvârşire din filmele şi serialele a căror acţiune au loc înainte de 1950, parcă îndemnând publicul să creadă că homosexualii şi lesbienele au apărut pe Terra acum câteva zeci de ani. Gentleman Jack combate această omisiune deloc conformă realităţii.
Deşi Anne Lister nu este poate cel mai simpatic personaj (trebuie spus că atracţia eroinei pentru mai tânăra Ann nu se datorează vreunei chimii ieşite din comun, ci mai degrabă conturilor bancare ale moştenitoarei şi nesiguranţei de sine ce o face uşor de sedus şi manipulat), nu ai cum să nu o îndrăgeşti pentru modul cum se luptă cu bărbaţii într-o epocă în care experienţele femeilor (cu cine se mărită, cum se poartă, ce educaţie primesc, cum se îmbracă) erau aproape întotdeauna dictate de bărbaţi sau de femei în vârstă, deja versate într-ale lui "cum se cade".
În acest context social, Anne intră cu bocancii în convenţii, reuşind cu abilitate să îi bată pe bărbaţi cu propriile arme (sau argumente) şi să le manipuleze soţiile în a închide ochii la stilul ei de viaţă "excesiv" şi "bizar". Doar că lupta lui Anne pentru a-şi împărţi existenţa cu o femeie este ceva ce nu poate fi acceptat în epocă (într-unul din primele episoade se pomeneşte de execuţia unui cuplu gay într-o piaţă publică, 6000 de oameni urmărindu-le ultimele minute din viaţă şi huiduindu-i) şi într-o clasă socială deloc dispusă să uite sau să ierte. Deşi stilul îl apropie de alte producţii ce explorează aceeaşi perioadă, la Gentleman Jack mizele sunt parcă mai mari, căci întregul castel de cărţi de joc se poate nărui în orice clipă...
Totul începe în 1832, când Anne (Suranne Jones, care anul acesta poate fi văzută şi în captivanta miniserie Vigil) se întoarce în micul conac al familiei din orăşelul Shibden după un lung periplu prin cele mai vibrante capitale ale Europei. Îmbrăcată mereu în negru, cu joben şi baston, Anne întoarce privirile oriunde se află şi nu se sfieşte niciodată să-şi spună părerea, mai ales că are o pregătire mai bună în toate domeniile decât mulţi din bărbaţii epocii. Curând, ambiţia ei de a administra averea familiei şi de a face bani din zăcămintele de cărbuni ale familiei nu doar că ridică toate sprâncenele din Shibden, dar o şi transformă în adversara unui influent magistrat cu intenţii similare. Şi, desigur, vălul de scandal din jurul lui Anne se îngroaşă când eroina începe o relaţie cu Ann Walker (Sophie Rundle), o tânără moştenitoare.
Gentleman Jack funcţionează pe mai multe niveluri şi poate că cel mai incitant este prezenţa publică a lui Anne. Pentru că tatăl ei se dovedeşte nepriceput în ale afacerilor, eroina preia totul şi arată curând că nu se sfieşte de deciziile dificile. În acest aspect, Gentleman Jack seamănă cu Downton Abbey (deşi conacul familiei Lister nu se poate compara cu cel al familiei Crawley), de la relaţiile cu chiriaşii de pe moşia familiei şi până la micile drame casnice din reşedinţa Lister. Dar unde iese în evidenţă Gentleman Jack este în dorinţa acerbă a lui Anne ca societatea în care trăieşte să accepte fără urmă de scandal ideea că două femei locuiesc împreună.
Serialul pune sub semnul întrebării şi câteva dintre preconcepţiile despre rolul femeii în societatea de acum 190 de ani, dar şi despre modul cum relaţiile între persoane de acelaşi sex au fost tratate în filme de epocă. Să nu o lungim: acest tip de relaţii lipsesc aproape cu desăvârşire din filmele şi serialele a căror acţiune au loc înainte de 1950, parcă îndemnând publicul să creadă că homosexualii şi lesbienele au apărut pe Terra acum câteva zeci de ani. Gentleman Jack combate această omisiune deloc conformă realităţii.
Deşi Anne Lister nu este poate cel mai simpatic personaj (trebuie spus că atracţia eroinei pentru mai tânăra Ann nu se datorează vreunei chimii ieşite din comun, ci mai degrabă conturilor bancare ale moştenitoarei şi nesiguranţei de sine ce o face uşor de sedus şi manipulat), nu ai cum să nu o îndrăgeşti pentru modul cum se luptă cu bărbaţii într-o epocă în care experienţele femeilor (cu cine se mărită, cum se poartă, ce educaţie primesc, cum se îmbracă) erau aproape întotdeauna dictate de bărbaţi sau de femei în vârstă, deja versate într-ale lui "cum se cade".
În acest context social, Anne intră cu bocancii în convenţii, reuşind cu abilitate să îi bată pe bărbaţi cu propriile arme (sau argumente) şi să le manipuleze soţiile în a închide ochii la stilul ei de viaţă "excesiv" şi "bizar". Doar că lupta lui Anne pentru a-şi împărţi existenţa cu o femeie este ceva ce nu poate fi acceptat în epocă (într-unul din primele episoade se pomeneşte de execuţia unui cuplu gay într-o piaţă publică, 6000 de oameni urmărindu-le ultimele minute din viaţă şi huiduindu-i) şi într-o clasă socială deloc dispusă să uite sau să ierte. Deşi stilul îl apropie de alte producţii ce explorează aceeaşi perioadă, la Gentleman Jack mizele sunt parcă mai mari, căci întregul castel de cărţi de joc se poate nărui în orice clipă...