Părerea criticului
Cu un remarcabil scor de 99% pe rottentomatoes.com iar pe Metacritic.com de 84%, Get Out/Fugi! (2017) rulează în cinematografele noastre în premieră. Ceea ce pare să fie inițial un film de tipul „Ghici cine vine la cină”, continuă ca o versiune a „Insulei doctorului Moreau”.
Criticii americani au fost sensibilizați de comentariul social pe care îl face filmul. „Dincolo de paranoia provocată de intențiile albilor [față de protagonistul de culoare - n.red], Get Out introduce - aproape subliminal - ideea că imperturbabilul Barack Obama a fost un nou tip de zombie: un bărbat alb care a ocupat un corp de negru”, scrie criticul J. Hoberman de la The New York Review of Books. Tot el afirmă că horror-ul satiric Get Out/Fugi! „punctează teama că mandatul lui Obama a fost o iluzie, o înșelătorie. Și chiar dacă regizorul nu a anticipat situația actuală [alegerea lui Donald Trump ca președinte - n.red], filmul s-a materializat în momentul în care s-a ridicat cortina și adevărata Americă s-a arătat”...
Get Out/Fugi! este lungmetrajul de debut al lui Jordan Peele (care devine astfel primul regizor de culoare cu încasări de peste 100 de milioane de dolari pentru filmul de debut) și al actriței Allison Williams (serialul HBO Girls).
Un incident propriu genului horror apare chiar de la începutul filmului - când un tânăr de culoare este răpit de un bărbat alb, al cărui chip nu-l vedem. Ulterior camera de filmat se mută asupra protagoniștilor - un cuplu interrasial: Rose (Allison Williams) - albă, Chris (Daniel Kaluuya) - de culoare. Cei doi, împreună de cinci luni, se pregătesc să îi viziteze pe părinții fetei, care au o casă într-o zonă izolată („loc comun” al genului horror). Dragostea e în aer.
Surprinzătoare este preocuparea tânărului - o întreabă pe iubită dacă părinții ei știu că el este de culoare. Surprinzătoare pentru anul 2017, dar poate nu într-o Americă a lui Trump? Aceasta este și premisa din „Ghici cine vine la cină” (film din 1967; segregarea rasială în America era în plină putere în anii 1950-1960): principiile unui redactor de ziar, pe nume Matt Drayton (Spencer Tracy), sunt puse la încercare când fiica sa Joey (Katharine Houghton) anunță că s-a logodit cu John Prentice (Sidney Poitier), de origine afro-americană.
Revenind la filmul Get Out, un nou incident propriu genului horror apare pe drumul tinerilor către casa părinților fetei. Odată ajunși, tânărul îi cunoaște pe tatăl fetei, neurochirurgul Dean Armitage (Bradley Whitford), și pe mama fetei, psihiatra Missy Armitage (Catherine Keener), dar și pe fratele instabil al lui Rose, Jeremy (Caleb Landry Jones).
Noi incidente proprii genului horror apar - Georgina, femeia în casă a familiei Armitage, se poartă bizar, la fel și îngrijitorul proprietății familiei. Amândoi sunt de culoare. Un plus al filmului este că nici în acest moment nu știi, ca spectator, în ce direcție o va lua povestea.
Dacă H.G. Wells, părintele science-fictionului, în accepţia sa modernă, își imagina un doctor capabil să transforme animalele în oameni prin vivisecţie (The Island of Dr. Moreau, varianta din 1932 e cea mai bună ecranizare), regizorul și scenaristul Jordan Peele jonglează cu această idee dându-i o altă formă. Ce mai reușește Jordan Peele este să ne prezinte un altfel de tip de zombie (mai apropiat de originea noțiunii) decât cel văzut în recentele seriale populare precum The Walking Dead.
Actrița Betty Gabriel, în rolul Georgina, are o scenă cu potențial să intre în topul celor mai înfricoșătoare momente non-violente din cinema.
Criticii americani au fost sensibilizați de comentariul social pe care îl face filmul. „Dincolo de paranoia provocată de intențiile albilor [față de protagonistul de culoare - n.red], Get Out introduce - aproape subliminal - ideea că imperturbabilul Barack Obama a fost un nou tip de zombie: un bărbat alb care a ocupat un corp de negru”, scrie criticul J. Hoberman de la The New York Review of Books. Tot el afirmă că horror-ul satiric Get Out/Fugi! „punctează teama că mandatul lui Obama a fost o iluzie, o înșelătorie. Și chiar dacă regizorul nu a anticipat situația actuală [alegerea lui Donald Trump ca președinte - n.red], filmul s-a materializat în momentul în care s-a ridicat cortina și adevărata Americă s-a arătat”...
Get Out/Fugi! este lungmetrajul de debut al lui Jordan Peele (care devine astfel primul regizor de culoare cu încasări de peste 100 de milioane de dolari pentru filmul de debut) și al actriței Allison Williams (serialul HBO Girls).
Un incident propriu genului horror apare chiar de la începutul filmului - când un tânăr de culoare este răpit de un bărbat alb, al cărui chip nu-l vedem. Ulterior camera de filmat se mută asupra protagoniștilor - un cuplu interrasial: Rose (Allison Williams) - albă, Chris (Daniel Kaluuya) - de culoare. Cei doi, împreună de cinci luni, se pregătesc să îi viziteze pe părinții fetei, care au o casă într-o zonă izolată („loc comun” al genului horror). Dragostea e în aer.
Surprinzătoare este preocuparea tânărului - o întreabă pe iubită dacă părinții ei știu că el este de culoare. Surprinzătoare pentru anul 2017, dar poate nu într-o Americă a lui Trump? Aceasta este și premisa din „Ghici cine vine la cină” (film din 1967; segregarea rasială în America era în plină putere în anii 1950-1960): principiile unui redactor de ziar, pe nume Matt Drayton (Spencer Tracy), sunt puse la încercare când fiica sa Joey (Katharine Houghton) anunță că s-a logodit cu John Prentice (Sidney Poitier), de origine afro-americană.
Revenind la filmul Get Out, un nou incident propriu genului horror apare pe drumul tinerilor către casa părinților fetei. Odată ajunși, tânărul îi cunoaște pe tatăl fetei, neurochirurgul Dean Armitage (Bradley Whitford), și pe mama fetei, psihiatra Missy Armitage (Catherine Keener), dar și pe fratele instabil al lui Rose, Jeremy (Caleb Landry Jones).
Noi incidente proprii genului horror apar - Georgina, femeia în casă a familiei Armitage, se poartă bizar, la fel și îngrijitorul proprietății familiei. Amândoi sunt de culoare. Un plus al filmului este că nici în acest moment nu știi, ca spectator, în ce direcție o va lua povestea.
Dacă H.G. Wells, părintele science-fictionului, în accepţia sa modernă, își imagina un doctor capabil să transforme animalele în oameni prin vivisecţie (The Island of Dr. Moreau, varianta din 1932 e cea mai bună ecranizare), regizorul și scenaristul Jordan Peele jonglează cu această idee dându-i o altă formă. Ce mai reușește Jordan Peele este să ne prezinte un altfel de tip de zombie (mai apropiat de originea noțiunii) decât cel văzut în recentele seriale populare precum The Walking Dead.
Actrița Betty Gabriel, în rolul Georgina, are o scenă cu potențial să intre în topul celor mai înfricoșătoare momente non-violente din cinema.