Părerea criticului
După ce am văzut primul Ghostbusters în anii '90, l-am legat mereu de anii '80 și de entuziasmul tinerilor față de device-urile vechi analogice, de casetofoanele cu boxe mari, de mașinile vechi tuningate, de atelierele de știință aplicată. Și de Sigourney Weaver tânără în costum de vânătoare de fantome. Nu mi-i mai imaginam pe acești Don Quijote ai Manhattan-ului în lumea iPhone-ului, WhatsApp, Instagram și a Youtube.

Dar Ghostbusters au revenit pe marile noastre ecrane. Cu fețe din filmul original, cu nostalgie și cu tot arsenalul original anti-fantome, în frunte cu mașina, detectoarele și capcanele de fantome, precum și cu armele cu fascicule de protoni care înlănțuie spiritele rele, cu personaje iconice, precum Slimer (prima fantomă capturată cu succes de Vânătorii de fantome, cunoscută pentru apetitul său gigantic și pentru mâzga verde pe care o lasă în urmă atunci când trece prin obiecte solide) și micii omuleți Marshmallow. Filmul aduce un omagiu frumos anilor '80, cum declară unul dintre personaje („Erau anii 80, nu ne gândeam la viitor”). Păcat că „Frozen Empire” rămâne „înghețat” în trecut și nu deschide ochii în jur la anii 2020, când tinerii stau pe Tik Tok, nu montează electronice.

Continuarea filmului Ghostbusters din 2021: Afterlife, Ghostbusters: Imperiul înghețat îi urmărește pe profesorul Gary Grooberson (Paul Rudd) și pe familia Spengler revenind la New York după ce au dat de capăt efervescenței seismice din Oklahoma. Cei patru merg la stația de pompieri originală din Manhattan (cea din filmul original Ghostbusters din 1984). Acolo, ei se întâlnesc cu Vânătorii de fantome originali și ajung să fie nevoiți să înlănțuie o forță ticăloasă din vechime.

În afară de Phoebe (Mckenna Grace), fetița de 16 ani, un copil genial și introvertit, înzestrat cu aptitudini precoce pentru știință, care are de luptat în primul rând cu interdicția de a mai fi un Ghostbuster, dar apoi făcută personajul central al filmului, și de Trevor (Finn Wolfhard), fratele ei, pus în film în principal să interacționeze cu un Slimer, eroii au media de vârstă mult peste 40 de ani. Carrie Coon revine în rolul unei mame încă tinere dar cu copii mari, Paul Rudd oscilează între rolul de profesor și de tată adoptiv, Kumail Nanjiani aduce nota de comic relief, iar Dan Aykroyd, Ernie Hudson, Annie Potts și Bill Murray - care au apărut în filmul original - îmbracă din nou costumele de vânători de fantome, asigurând porția de nostalgie.

Cel mai mare păcat al filmului este că nu își propune să reinventeze povestea vânătorilor de fantome de acum patruzeci de ani. Aceiași omuleți de bezea Stay Puft - de data asta aproape inofensivi, aceeași intrigă, aceleași arme protonice care capturează fantomele.

Sigur, filmul a primit ceva nou după patru decenii, și anume personajul negativ. Deși împrumută masiv din genul horror, și ne-a dus cu gândul la Mumia și filmele care i-au urmat, iar New York-ul sub flagelul său datorează imagistica genului de filme cu dezastre precum 2012, eroul negativ – un duh rău din vechime și „tatăl” tuturor fantomelor - e prezența cea mai „proaspătă” din întregul film - o forță ticăloasă supranumită pe bună dreptate Răcnetul Morții.

Dacă fanii horror-ului nu vor fi dezamăgiți de film, s-ar putea nici fanii filmelor vechi să nu fie. Cert este că Ghostbusters Frozen Empire este un film mai mult pentru tinerii anilor '80-'90 decât pentru tinerii de acum.