Părerea criticului
Nici n-a iesit bine pe ecrane, ca Hellboy a vazut negru in fata ochilor: colegul sau uman din universul Dark Horse Comics, Batman, batea orice record de incasari si devenea subiectul favorit de discutie al tuturor cinefililor, ajungand sa insface, chiar daca nu pentru mult timp, titlul de cel mai bun film al tuturor timpurilor, conform topurilor imdb.

Chiar daca nu i-a facut fata lui Batman, Hellboy 2 se poate lauda ca poate sta mult mai tantos pe un ecran mare decat predecesorul sau din 2004, primul Hellboy, in care regizorul mexican Guillermo del Toro nu a fost lasat sa faca tot ce a vrut el. Lucrurile s-au schimbat, Armata de aur a ajuns pe ecrane, iar de pe 17 octombrie fanii romani ai supereroilor vor putea vedea in cinematografele din tara cel mai spectaculos film al sfarsitului de an.

Care-i faza cu Armata de Aur? Probabil cel mai spectaculos atu al scenariului (scris in colaborare de del Toro si Mike Mignola, creatorul lui Hellboy) este subiectul inspirat din mitologiile care au stat la baza trilogiei “Stapanul inelelor” a lui Tolkien: elfi, goblini si oameni se confrunta in a doua parte a seriei Hellboy, astfel incat cooptarea lui del Toro pentru cele doua The Hobbit pare extrem de logica.

Pe scurt, avem de-a face cu un conflict intre oameni si elfi. In vremuri imemoriale, interminabile razboaie elfo-umane se termina datorita Armatei de Aur, un fel de bomba atomica din universul benzilor desenate. Regelui elfilor, Balor, i se construieste o invincibila armata de soldati de aur, care decimeaza trupele umane. Infranti in lupta, oamenii semneaza un fel de armistitiu care delimiteaza cumva teritoriile celor doua tabere: elfii vor locui in paduri, iar oamenii in orase. Armistitiul dureaza milenii intregi, dar fiul lui Balor, printul Nuada, nemultumit de situatia actuala (avem si mesaj ecologic), se intoarce din exilul sau autoimpus si incearca sa re-activeze cei 4900 soldati de aur, lasati sa scanteieze intr-o grota. Lui i se impotriveste sora Nuala (asemanarea dintre cele doua nume se regaseste si in aspectul fratilor, dar si intr-o comunicare a lor, foarte speciala).

Bineinteles, BPRD (adica Biroul pentru Cercetare si Aparare Paranormala) nu are cum sa stea cu mainile in san, asa ca Hellboy (Ron Perlman), prietena lui, Liz (Selma Blair), si filiformul Abe Sapien (Doug Jones) ajung sa lupte impotriva lui Nuada (Luke Goss) si-a acolitilor sai, fiinte pentru crearea carora Guillermo del Toro si-a cheltuit mare parte din bugetul de efecte speciale. Astfel, avem vorace zane-dintisor, troli, goblini, ca sa acoperim registrul “clasic” al mitologiei lui del Toro, dar si o multime de alte creaturi, care mai de care mai fantasmagorice, atat de multe, incat la un moment dat n-ai cum sa nu-ti spui ca pentru acelasi efect era nevoie de zece creaturi si nu de o suta.

Interesant si extrem de placut la noul Hellboy este ca Guillermo del Toro le da voie personajelor sale sa creasca. Daca The Dark Knight des-super-izeaza universul benzilor desenate, transformandu-si eroii in personaje extrem de verosimile chiar si in contextul realitatii de toate zilele, del Toro si le lasa la fel de super, dar le umanizeaza aruncandu-le in experiente noi. Astfel, Hellboy are probleme in relatia cu Liz si, chiar daca diavolul cu coarne pilite si coada ascunsa cu grija in pantaloni nu renunta la tupeul non-uman, nu ai cum sa nu te emotionezi cand il vezi complet dezarmat de istericalele arzatoarei Liz.

Si aceasta evolueaza, de la fiinta tematoare din primul film la un nivel care nu-i sta deloc rau. Cu teama de a nu introduce mici spoiler-e in acest text, activitatea din BPRD, care presupune abordarea tuturor “amenintarilor” supranaturale, i-a priit lui Liz, spre nemultumirea lui Hellboy, destul de refractar in fata noilor ei notiuni privind spatiul (cel dintre el si ea, adica), implicarea, increderea si asa mai departe. Chiar daca la capitolul “comedie relationala” cei doi supereroi ajung sa pice in cateva capcane false (ati vazut vreo relatie “sanatoasa” in filmele lui del Toro?), scanteile (la propriu) dintre Liz si Hellboy ridica putin varsta publicului tinta si sunt suficient de convingatoare pentru a nu le reprosa scenaristilor ca au vrut doar sa fure audienta comediilor romantice ale Norei Ephron sau ale lui Nancy Meyers.

Cel mai castigat din goana lui del Toro catre noi categorii de public iese Abe Sapien. Chiar daca unduitorul Abe nu-i da lui Doug Jones (mimica si corpul lui Jones se afla si sub aspectul stralucitor al Surferului de Argint din al doilea Fantastic Four) un rol pe care acesta poate il merita, actorul a fost pur si simplu incantat ca, de sub costumul albastru fosforescent al personajului sau, a trebuit sa interpreteze o paleta mai larga de sentimente. Atractia lui Abe pentru Nuala, sora lui Nuada (Anna Walton), reprezinta unul din punctele-cheie din „noul” Hellboy, care atinge cateva din cele mai comune probleme ale omului obisnuit, din cele pe care le-ai putea descoperi imediat intr-o revista glossy pentru femei: de la crize conjugale la problema intimitatii si de la integrare pana la probleme de mediu.

Dar cel mai interesant personaj al filmului, Hellboy sa ne ierte, nu este nimeni altul decat durul Nuada. Personaj cu totul si cu totul romantic, printul elfilor imbina intr-un mod extrem de atractiv pentru spectator calitatile razboinicului expert in toate stilurile de arte martiale cu farmecul proscrisului si fascinatia unui cavaler fara prihana hotarat sa-si salveze semenii cu orice pret, chiar impotriva vointei lor.

Luke Goss, interpretul lui Nuada, i-a atras atentia lui del Toro pe cand acesta realiza cel de-al doilea Blade. Vampir mutant in Blade, Goss revine intr-un rol dificil in Hellboy 2, pentru care s-a pregatit aproape o jumatate de an, ca sa fie credibil in pielea unui maestru in artele martiale. Din nefericire, machiajul sub care isi ascunde del Toro actorul il face pe acesta usor respingator (putine sunt asemanarile cu elful Legolas din trilogia Stapanul inelelor), fara a-l face si amenintator in acelasi timp. Iar sensibilitatea lui Goss face personajul si mai incoerent, chiar daca una dintre cele mai bune scene ale filmului, avand ca protagonist o monstruoasa (si in acelasi timp superba) fiinta vegetala, ultima din specia ei (v-am zis ca avem si mesaj ecologic) il schimba pe printul elfilor din exterminator in ispititor. Ca vestitul sarpe incolacit pe mar, Nuada susura in urechea lui Hellboy vorbe care ar putea da nastere urmatorului film al seriei: “nimeni nu te vrea, de ce nu te intorci impotriva lor sa-i distrugi pe toti?”

In scenariul scris de del Toro si Mike Mignola apare dupa genericul de final o ultima secventa care sugereaza anumite directii pentru un extrem de posibil Hellboy 3. Secventa n-a mai fost realizata din cauza bugetului depasit (cu atatea creaturi, nici nu-i de mirare, ne gandim noi), dar asta nici nu mai conteaza: sunt mari sanse ca Hellboy sa faca ceea ce ni se promitea in filmul de acum patru ani, adica sa distruga putin Pamantul. Regizorul mexican de-abia asteapta sa realizeze o continuare, dar aceasta va avea de asteptat ani buni pana va vedea lumina ecranului. “Cred ca toti ne-am intoarce pentru un al treilea Hellboy, daca toata lumea poate sa astepte pana termin cu Pamantul de Mijloc. Ron sigur ar vrea ca totul sa se petreaca mai repede, iar eu categoric stiu incotro ar trebui sa mergem cu al treilea film”, a spus del Toro, sugerand resuscitarea villain-ilor din primul film, Rasputin si locotenent-colonelul nazist Karl Ruprecht Kroenen. Cu doua filme The Hobbit in pregatire, n-avem nicio sansa sa vedem un al treilea Hellboy inainte de 2013.