Sinopsis
Trei povestiri de Edgar Alan Poe, ecranizate de trei cineasti de renume, foarte diferiti ca stil.
Metzengerstein, prima poveste din cele trei, este ecranizata si adaptata de Roger Vadim, dupa nuvela lui Edgar Allan Poe cu acelasi nume. Ea este povestea contesei Frederica, o femeie plictisita, corupta si libertina care isi iroseste inutila ei viata cu orgii si acte de cruzime. Aceasta se intalneste cu varul ei in aproprierea castelului lui, intr-o padure - var pe care il uraste aprioric, din pricina felului lui total diferit de a fi - si se indragosteste de el. Cand varul ei Wilhelm moare in timp ce incerca sa isi salveze calul, un armasar negru, Frederica se afunda in agonia onirica a dragostei neconsumate. Ea este bantuita de imaginea varului iubit, porunceste unui batran tapitar reconstruirea tabloului cu armasarul negru salvat, care apare misterios in curtea castelului, si care are ochii ca para focului. Minunatul animal este adoptat de ea, contesa Frederica petrecandu-si tot timpul cu el gonind peste uriasa si splendida ei proprietate si, in cele din urma, sinucigandu-se intr-o padure in flacari.
William Wilson, a doua poveste, este regizata si adaptata de Louis Malle dupa nuvela lui Edgar Allan Poe cu acelasi nume. Ea este o variatiune pe tema dedublarii, despre destinul locotenentului Wilson, este povestea unui soldat sadic din armata austriaca urmarit de propria dublura ce ii este alaturi in anumite momente specifice de-a lungul vietii sale mizerabile, hartuit de lupta dintre bine si rau din constiinta lui. La limita dintre bine si rau, Wilson se va vedea nevoit sa ia o decizie ce ii va schimba viata. Filmul problematizeaza constiinta umana, nevoia de echilibru, de retinere de la rau, de infranare, iar aparitia celuilalt, a celui care ne opreste din valtoarea incontrolabilului, a raului fara sens apare ca o necesitate. Fuga de sine si adevaratul eu, deconspirarea din amagire, neasumarea binelui ca ipostaza si fiire, si, in cele din urma, asasinarea ontosului existential - caci binele si raul nu pot coexista ca un tot in aceeasi fiinta - sunt teme ilustrate in persoana barbatului lipsit de sens si semnificatie, de valoare ca minima moralia.
Toby Dammit, a treia si ultima poveste, este regizata si adaptata de Federico Fellini dupa nuvela Never Bet the Devil Your Head scrisa de acelasi Edgar Allan Poe. Ea ne vorbeste despre obsesiile si drama unui actor, care s-ar putea numi generic, 'nu te pune cu diavolul!', este povestea unui actor britanic, iubitor de droguri si alcool, ce calatoreste la Roma nu pentru a-si intalni fanii, ci doar pentru a primi Ferrari-ul promis de producatori.
Metzengerstein, prima poveste din cele trei, este ecranizata si adaptata de Roger Vadim, dupa nuvela lui Edgar Allan Poe cu acelasi nume. Ea este povestea contesei Frederica, o femeie plictisita, corupta si libertina care isi iroseste inutila ei viata cu orgii si acte de cruzime. Aceasta se intalneste cu varul ei in aproprierea castelului lui, intr-o padure - var pe care il uraste aprioric, din pricina felului lui total diferit de a fi - si se indragosteste de el. Cand varul ei Wilhelm moare in timp ce incerca sa isi salveze calul, un armasar negru, Frederica se afunda in agonia onirica a dragostei neconsumate. Ea este bantuita de imaginea varului iubit, porunceste unui batran tapitar reconstruirea tabloului cu armasarul negru salvat, care apare misterios in curtea castelului, si care are ochii ca para focului. Minunatul animal este adoptat de ea, contesa Frederica petrecandu-si tot timpul cu el gonind peste uriasa si splendida ei proprietate si, in cele din urma, sinucigandu-se intr-o padure in flacari.
William Wilson, a doua poveste, este regizata si adaptata de Louis Malle dupa nuvela lui Edgar Allan Poe cu acelasi nume. Ea este o variatiune pe tema dedublarii, despre destinul locotenentului Wilson, este povestea unui soldat sadic din armata austriaca urmarit de propria dublura ce ii este alaturi in anumite momente specifice de-a lungul vietii sale mizerabile, hartuit de lupta dintre bine si rau din constiinta lui. La limita dintre bine si rau, Wilson se va vedea nevoit sa ia o decizie ce ii va schimba viata. Filmul problematizeaza constiinta umana, nevoia de echilibru, de retinere de la rau, de infranare, iar aparitia celuilalt, a celui care ne opreste din valtoarea incontrolabilului, a raului fara sens apare ca o necesitate. Fuga de sine si adevaratul eu, deconspirarea din amagire, neasumarea binelui ca ipostaza si fiire, si, in cele din urma, asasinarea ontosului existential - caci binele si raul nu pot coexista ca un tot in aceeasi fiinta - sunt teme ilustrate in persoana barbatului lipsit de sens si semnificatie, de valoare ca minima moralia.
Toby Dammit, a treia si ultima poveste, este regizata si adaptata de Federico Fellini dupa nuvela Never Bet the Devil Your Head scrisa de acelasi Edgar Allan Poe. Ea ne vorbeste despre obsesiile si drama unui actor, care s-ar putea numi generic, 'nu te pune cu diavolul!', este povestea unui actor britanic, iubitor de droguri si alcool, ce calatoreste la Roma nu pentru a-si intalni fanii, ci doar pentru a primi Ferrari-ul promis de producatori.