Netflix
×
Utilizator
×
Comentarii Comentează
  • stefan_alex_ciobanu
    pe 21 Iulie 2022 15:44
    Jules et Jim (1962, reg. François Truffaut) este un film fanion atunci când ne gândim la un trio amoros, la o viață boemă, la o trăire a tinereții la intensitate maximă. Ar fi o întrebare, care se naște după ce se termină filmul: Oare de ce regizorul nu a pus și numele ei (Catherine) în titlu? Poate o să găsim un răspuns la final.
    Vedem o rețetă a vieți care nu are cum să nu dea greș: tinerețe, sănătate, interes pentru artă și filosofie, libertate, zâmbete, amor (iubire, dragoste, senzualitate). Cei doi tineri își împărtășesc trăirile, lecturile, scrierile și experimentează la comun ceea ce societatea le oferea la acea vreme (înainte de primul război mondial). Și pentru că puțin mister nu strică, iată cum o statuie greacă, recent descoperită, îi va lega fedeleș. Catherine va întrupa chipul statuii, devenind persoana care ține frânghia magică a emoțiilor. Ea va întrupa de fapt ceea ce Jules și Jim așteptau de la viață: trăire prin artă, exuberanță, libertate, mult imprevizibil, zâmbete, lipsa obligațiilor. Fără să știe, privind la statuia recent dezgropată, se leagă pe viață printr-un jurământ spontan când spun că dacă ar întâlni zâmbetul redat în piatră de artistul antic la cineva în viața reală, îl vor urma oriunde.
    Jocul atracției între cei trei este pe cale de a-i ciopli, de a-i cizela. Chaterine se mărită cu Jules pentru stabilitatea și cumințenia lui. Dar aceste trăsături nu îi sting tinerei personalitatea (nici Jules dar nici Jim nu și-ar fi dorit acest lucru). Tinerețea apune răbdător, războiul îi desparte brusc dar nu definitiv și iată cum, peste o perioadă lungă de timp cei trei (cu micul satelit al relației dintre Jules și Chaterine) cei trei se oglindesc iar unul în celălalt. Jules și Chaterine își consumaseră iubirea sau Chaterine era un foc prea mare pentru Jules sau Jim și Chaterine nu se înfruptaseră din rodul iubirii toate astea se amestecă amețitor. Totuși, o singură constantă rămâne până la final: Jules și Jim vor avea mereu ce să împărtășească, ce să își vorbească, vor știi mereu cum să fie aproape unul de altul. Să nu uităm că în 1959 regizorul prezintă în filmul The.400.Blows puternica prietenie dintre băieți, prietenie care contrabalansează greutățile din familie.
    Mereu copii, mereu plini de viață și de optimism, evitând să privească societatea în față altfel decât prin intermediul artei (războiul este repede uitat) cei trei se consumă emoțional până la final chiar atunci când ai impresia că totul se termină. Este suficient o scrisoare sau un telefon care entitatea născută din cei trei să se activeze și să îi ia sub control.
    Finalul vine firesc, statuia întrupată trebuie să se întoarcă de unde a venit, adică din necunoscut, chiar dacă asta înseamnă să ia cu ea pe unul dintre protagoniști. Și poate nu este întâmplător dar Chaterine alege ca însoțitor spre neant pe Jim, cel care a observat primul frumusețea statuii antice care a declanșat întreaga poveste. O poveste în spiritul hazardului obiectiv, spirit în care a trăit scriitorul după care s-a făcut scenariu.
    Vocea naratorului este aprigă. Propozițiile scurte, tăioase, reci nu lasă loc de compasiune sau de lamentație, oricâte orori se petrec. Bazat, după cum am spus, pe un roman autobiografic al unui reprezentant al avangardei, Henri-Pierre Roché, filmul este o radiografiei a vremurilor, a vieții unei anumite pături sociale care dorea să se elibereze de tirania industrializării. Totuși, acest triunghi amoros, cu toate răsturnările sentimentale, nu lasă loc nudității sau vulgarității. Cu toate astea filmul a fost cenzurat și interzis cu ștampila imoralității.
    O viață traversată ca în vrajă de Jules și Jim, iar viața pentru ei a fost Chaterine, cam acesta este răspunsul întrebării de la început. Chaterine a avut viața ei, putem spune că a avut filmul ei, iar cei doi, chiar dacă alergau spre ea, s-au raportat mereu unul la altul, regăsindu-se tot timpul reciproc.
  • lili22
    pe 04 Martie 2019 08:44
    Am vazut filmul cu ani in urma si mi-a facut o impresie puternica.Aducea. ceva nou in cinema....
  • Stephen2D
    pe 30 Martie 2016 10:03
                             
  • cezarika21
    pe 01 Iulie 2015 13:29
    Din dorința de a se rupe de tradițiile cinematografice ale timpului, cineaștii Noului Val Francez au promovat în filmele lor un iconoclasm antiartistic ce a adus un soi de prospețime celei de-a șaptea arte, dar care nu a durat. ”Jules et Jim” este unul dintre filmele reprezentative ale acestui curent atât prin povestea stranie și absurdă pe care o prezintă spectatorilor, cât și prin inovațiile tehnico-artistice folosite de François Truffaut precum naratorul omniscient, travelling-ul, stilul documentar de film în film etc.

    Filmul o are în centrul său pe enigmatica Catherine, amestec de femeie cerebrală și de nimfomană nesățioasă, pentru care fidelitatea este un concept neînțeles și perimat. Căsătorită cu Jules, ea simte nevoia de a avea cât mai multe aventuri extraconjugale din dorința de a alunga plictiseala conjugală. Nici măcar maternitatea nu o schimbă pentru că o introduce într-o stare de rutină. Ideea de dragoste eternă o sperie pentru că orice rutină conduce într-un final la plictiseală. Acceptând un ménage à trois cu Jules și Jim, ea nu ezită să-l înșele pe Jules cu Jim și pe Jim cu Jules spre nemulțumirea ambilor bărbați.

    Film avangardist, ”Jules et Jim” evidențiază fascinația exercitată de femeie asupra cineaștilor Noului Val Francez. Femeia nu mai este supusă ca în filmele clasice, ci devine dominatoare, preluând comportamentul distrugător tipic masculin. Cele două sexe devin astfel egale în artă, dar într-un sens rău.

    Vorbind sincer, filmul nu mi-a plăcut. Nu am putut empatiza cu niciunul dintre personaje, iar povestea în sine mi s-a părut enervantă și detestabilă. Dar nu pot să nu remarc faptul că acest film este un reper cinematografic definitoriu pentru o perioadă și pentru un stil artistic. Recomandabil numai cinefililor înfocați.
  • cosmin_kedii
    pe 25 August 2013 09:11
    Una dintre cel mai bun film de François Truffaut cu marele Jeanne Moreau, care oferă o performanță remarcabilă.Un film clasic, care este un imn de iubire. Iubirea este un amestec de fericire și suferință
  • xerses
    pe 11 Aprilie 2012 14:51
    Nu prea m-a incantat filmul, dar am rezistat eroic pana sfarsit din respect pentru numele regizorului.