Părerea criticului
După ce lua în 2014 premiul Un Certain Regard pentru White God, regizorul maghiar Kornél Mundruczó revenea la Cannes în 2017, în principala secțiune competițională cu Jupiter's Moon, care începe ca un film despre imigranți și se relevă până la final a fi un film tulburător despre credință.
Tot din spațiul maghiar venea în 2015 tulburătorul film Son of Saul, al lui László Nemes. On Body and Soul, o poveste de dragoste sui generis, lua Ursul de Aur în 2017 la Berlin, regizată fiind de unguroaica Ildikó Enyedi.

In Jupiter's Moon, un tânăr emigrant este împușcat în timp ce trecea ilegal frontiera. Scenele din deschidere, cu Aryan și tatăl său (de meserie tâmplar, informație poate nu întâmplătoare), îmbarcați într-un transport clandestin, sunt claustrofobe și tulburătoare, mai ales în contextul actual și al reportajelor televizate de la granițele Europei. Sub șocul rănii provocate, Aryan (Zsombor Jéger) descoperă că are acum puterea de a levita...

Aruncat într-o tabără de refugiați, el scapă cu ajutorul lui Dr. Stern (Merab Ninidze), care salveaza refugiaţi contra unor sume de bani, motivat de intenţia de a-i exploata secretul extraordinar; doctorul este un soi de „înger” căzut, așadar. Cei doi bărbați evadează în căutare de bani și de siguranţă, fiind urmăriţi de un comisar. Fascinat de darul incredibil al lui Aryan, Stern decide să mizeze totul pe o lume în care miracolele se cumpără. O scenă în care Aryan coboară levitând de la ultimul etaj al unei clădiri, etajele derulându-se în spatele lui, mi-a amintit de un cadru similar din SF-ul distopic Brazil.

„Filmul este despre refugiați, dar şi despre o căutare a lui Dumnezeu, în sensul că trebuie să recunoaștem că întâlnim uneori lucruri absolute sau misterioase. Personajul Aryan este, în realitate, o materializare: o figură christică în corpul unui refugiat, care ar putea fi un înger. Miracolele nu apar niciodată când le așteptăm și poate că nu le folosim niciodată așa cum ar trebui”, declara regizorul. Un film care ne atrage atenția, prin vocea doctorului Stern (jucat de Merab Ninidze), că „oamenii uită să se uite în sus, trăiesc pe orizontală”...

Chiar și atunci când îl descoperă pe Aryan și darul său miraculos, se gândeşte mai întâi la propriul lui profit. Trece prin toate chinurile din lume până să înțeleagă că numai dovedindu-se capabil de sacrificiu va putea câștiga în cele din urmă la rândul său. Că se va putea izbăvi.