Părerea criticului
A doua parte (după Crulic - drumul spre dincolo, 2011) din trilogia dedicată eroismului de către regizoare, Muntele magic explorează un destin exemplar, despre care sunt puţine şanse să fi auzit: polonezul Adam Jacek Winkler, desenator şi anticomunist polonez a cărui ofensivă împotriva "plăgii roşii" îl va face să lupte în anii '80 în trupele de gherilă afgane gata de orice pentru a împiedica invazia sovietică în ţara lor (o perspectivă foarte americană asupra acestui moment de cumpănă din istoria Afganistanului a fost oferită în excelentul Charlie Wilson's War/Războiul lui Charlie).
Damian păstrează stilul din Crulic - Drumul spre dincolo: un melanj de tehnici de animaţie foloseşte fotografii şi obiecte din arhiva personală a lui Winkler pentru a da un fundal vizual aventurosului itinerariu al vieţii acestui "Don Quijote al secolului XX", după cum îl prezintă regizoarea. Povestea este completată cu un voice over elaborat, în care Winkler îşi explică acţiunile într-un dialog fictiv cu fiica sa Ania.
Cu premiera mondială în cadrul festivalului de animaţie de la Annecy (festival al cărui cel mai important premiu îl primea în 2012 Crulic - Drumul spre dincolo), Muntele Magic ar putea captiva publicul din Karlovy Vary cu fantastica sa poveste despre neînfricare şi sacrificiu pentru o lume mai bună. Winkler este categoric un "personaj" al istoriei ce merită adus pe ecrane şi popularizat, pentru că face parte dintr-o specie pe cale de dispariţie: omul care, în numele unei idei, ia arma în mână şi luptă alături de un popor de care nu îl apropie nimic.
Nu dezvăluim mai multe despre destinul lui Winkler, pentru că Muntele magic are timp, de-a lungul celor 95 de minute ale sale, să retraseze fascinantul itinerariu al eroului care, în septembrie 1983, flutura pe vârful Mont Blanc un steag de solidaritate cu lupta poporului afgan. Dacă mulţi s-ar fi mulţumit cu acest gest simbolic (dar influent în epocă, pentru că fotografia lui Winkler cu steagul a apărut în marile publicaţii ale lumii), dar protagonistul va da încă şi mai mult, ajungând să înfrunte foamea şi moartea în munţii îngheţaţi ai Afganistanului, urmărit de ruşii mult mai bine înarmaţi. Pentru dedicarea sa, Winkler va fi numit "Adam Khan" (regele Adam) de către tovarăşii săi de luptă, devenind erou naţional în Afganistan.
Dacă tehnicile de animaţie sunt familiare din Crulic, Muntele magic vine cu câteva momente vizuale foarte eficiente. Ne-au plăcut în special o fotografie de grup cu luptătorii afgani, cei morţi în luptă fiind acoperiţi cu tuşe de vopsea albă, dar şi un extraordinar cal realizat din sute de picuri aurii, într-un moment spectaculos pe care ne-am fi aşteptat să îl vedem în producţii animate cu un buget mult mai mare.
Damian păstrează stilul din Crulic - Drumul spre dincolo: un melanj de tehnici de animaţie foloseşte fotografii şi obiecte din arhiva personală a lui Winkler pentru a da un fundal vizual aventurosului itinerariu al vieţii acestui "Don Quijote al secolului XX", după cum îl prezintă regizoarea. Povestea este completată cu un voice over elaborat, în care Winkler îşi explică acţiunile într-un dialog fictiv cu fiica sa Ania.
Cu premiera mondială în cadrul festivalului de animaţie de la Annecy (festival al cărui cel mai important premiu îl primea în 2012 Crulic - Drumul spre dincolo), Muntele Magic ar putea captiva publicul din Karlovy Vary cu fantastica sa poveste despre neînfricare şi sacrificiu pentru o lume mai bună. Winkler este categoric un "personaj" al istoriei ce merită adus pe ecrane şi popularizat, pentru că face parte dintr-o specie pe cale de dispariţie: omul care, în numele unei idei, ia arma în mână şi luptă alături de un popor de care nu îl apropie nimic.
Nu dezvăluim mai multe despre destinul lui Winkler, pentru că Muntele magic are timp, de-a lungul celor 95 de minute ale sale, să retraseze fascinantul itinerariu al eroului care, în septembrie 1983, flutura pe vârful Mont Blanc un steag de solidaritate cu lupta poporului afgan. Dacă mulţi s-ar fi mulţumit cu acest gest simbolic (dar influent în epocă, pentru că fotografia lui Winkler cu steagul a apărut în marile publicaţii ale lumii), dar protagonistul va da încă şi mai mult, ajungând să înfrunte foamea şi moartea în munţii îngheţaţi ai Afganistanului, urmărit de ruşii mult mai bine înarmaţi. Pentru dedicarea sa, Winkler va fi numit "Adam Khan" (regele Adam) de către tovarăşii săi de luptă, devenind erou naţional în Afganistan.
Dacă tehnicile de animaţie sunt familiare din Crulic, Muntele magic vine cu câteva momente vizuale foarte eficiente. Ne-au plăcut în special o fotografie de grup cu luptătorii afgani, cei morţi în luptă fiind acoperiţi cu tuşe de vopsea albă, dar şi un extraordinar cal realizat din sute de picuri aurii, într-un moment spectaculos pe care ne-am fi aşteptat să îl vedem în producţii animate cu un buget mult mai mare.